رابطه بین عزت نفس و انگیزه موفقیت و اضطراب کلاس زبان خارجی با عملکرد دانشجویان در درس زبان انگلیسی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شیراز

2 استادیار بازنشسته گروه زبان انگلیسی دانشگاه شیراز

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه عزت نفس، انگیزه موفقیت و اضطراب کلاس زبان خارجی با عملکرد دانشجویان در درس زبان انگلیسی بود. 198 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در این تحقیق به عنوان نمونه تحقیق شرکت کردند. در این تحقیق چهار پرسشنامه شامل پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت، پرسشنامه انگیزه موفقیت، پرسشنامه اضطراب کلاس زبان خارجی،و پرسشنامه انگیزش تحصیلی مورد استفاده قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه به منظور تبین روابط بین متغیرها استفاده گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد که بین عزت نفس و عملکرد در زبان خارجی دانشجویان رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد. همچنین بین انگیزه موفقیت و عملکرد در زبان خارجی دانشجویان رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد. نتیجه‌های نیز نشان دادند که بین اضطراب کلاس زبان خارجی و عملکرد در زبان خارجی رابطه منفی معنی‌دار وجود دارد. نتیجه‌های رگرسیون نیز نشان دادند که بهترین متغیر‌های پیش بینی کننده عملکرد در زبان خارجی آنگیزه موفقیت و اضطراب کلاس زبان بودند.

کلیدواژه‌ها


فارسی

نیسی، عبدالکاظم، نجاریان، بهمن و شیخیانی، محمد (1383). مقایسه‌ی اثر‌های یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی، یادداری مطالب، انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانش‌آموزان سال دوم متوسطه نظری شهر بوشهر. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال یازدهم، شماره‌های 3 و 4 صص: 44-25.

 

لاتین

Aida, Y. (1994). Examination of Horwitz, Horwitz and Cope’s

construct of foreign language anxiety: The case of students of Japanese. Modern Language Journal, 78,155–168.

Abu-Rabia, S. (2004). Teachers’ role, learners’ gender differences, and FL anxiety among seventh-grade students studying English as a FL. Educational Psychology, 24, 711-721.

Alves. M-Mrtins, F. Peixoto, M. Gouveia-Pereira,V. Amaral & I. Pedro (2002)Self-esteem and Academic Achievement Among Adolescents. Educational Psychology, 22, 1.

Brown, H. D. (1973). Affective variables in second language acquisition. Language learning, 23, 231-244.

Chastain, K. (1975). Affective and ability factors in second language learning. Language Learning, 25, 153-161.

Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco, CA: Freeman.

Gardner, R. C. & MacIntyre, P. D. (1992). A student's contributions to second language acquisition. Part 1: Cognitive variables. Language Teaching, 25, 211-220.

Gardner, R. C. & MacIntyre, P. D. (1993). On the measurement of affective variables in second language learning. Language Learning, 43, 157-194.

Gardner, R. C. & Lambert, W. E. (1972). Attitudes and motivations in second language learning. Rowley: Newbury House Publishers.

Gardner, R. C., & Smythe, P. C. (1981). On the development of the Attitude/Motivation Test Battery. The Canadian Modern Language Review, 37, 510-525.

Herz, L. & Gullone, E. (1999). The relationship between self-esteem and parenting style: A cross-cultural comparison of Australian and Vietnamese Australian adolescents, Journal of Cross-Cultural Psychology, 30 (6), 742-761. Retrieved May 8, 2007, from http:// jcc.sagepub.com

Hilgard, E. R. (1963).Motivation in learning theory. New York: McGraw-Hill.

Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70, 125–133.

Kennewell, S., & Morgan, A. (2006). Factors influencing learning through play in ICT settings. Computers & Educatio, 46, 3, April 2006, 265-279.

Martinez, J. (2003). Academic Locus of Control, Achievement Motivation, and Academic Self-Efficacy: Predicting Academic Achievement in Hispanic and Non-Hispanic Middle School Children. Modern Language Journal 93, 128-138. Retrieved May 8, 2007, from http://www.csufresno.edu.

Matsuda, S., & Gobel, P. (2001). Quiet apprehension: reading and classroom anxieties. JALT Journal, 23, 227–247.

Mills, N., & Pajares, F., & Herron, C. (2006). A reevaluation of the role of anxiety: Self-efficacy, anxiety, and their relation to reading and listening proficiency. Foreign Language Annals, 39 (2), 276-29.

Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. New York, NY: Newbury House / Harper Collins.

Pimsleur, P., Ludwig, M., & Andrew, L. M. (1962). Student factors in foreign language learning. Modern Language Journal, 46, 160–170.

Pulford, B. D., & Harjit, S. (2006). The influence of personality on HE studends confidence in their academic abilities. Personality and Individual Differences. 41, 8, December 2006, 1409-1419

Ryan, A. M. (2001). The peer group as a context for the development of youth motivation and achievement. Child Development, 72, 1135-1150. Retrieved May 8, 2007, from http://www.childtrends. org/Files /Child_Trends

Saito, Y., & Samimy, K. K. (1996). Foreign language anxiety and language performance: A Study of learner anxiety in beginning, intermediate and advanced–level college students of Japanese. Foreign Language Annals, 29 (2), 239–249.

Spolsky, B. (1989). Conditions for Second Language Learning. Oxford: Oxford University Press.

Swain, M., & Burnaby, B. (1976). Personality characteristics and second language learning in young children: A pilot study. Working Papers in Bilingualism, 2, 115–128.

Teel, K. M., Debruin-Parecki, A., & Covington, M. V. (1998). Teaching strategies that honor and motivate inner-city African-American students: A school/university collaboration. Teaching and Teacher Education, 14, 479-495. Retrieved May 9, 2007, fromhttp://www.ingentaconnect.com/els.

Tahriri, A. (2003). EFL Learners’ Foreign Language Classroom Anxiety and its relationship to their Global Self-esteem. Unpublished master’s thesis. Shiraz University, Shiraz, Iran

Walqui, A., (2000). Contextual factors in second language acquisition. ERIC Digest. Retrieved June 9, 2007, from http://www.cal.org /ericcll/digest/0005contextual.html