هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین هوش هیجانی و سلامت سازمانی مدیران مدارس میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعهی این پژوهش کلیه مدیران دبیرستانهای متوسطه شهر تهران نمونه مورد بررسی متشکل از 200 مدیر بود (107 زن و 93 مرد) که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از مناطق 19گانه شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامهی مقیاس هوش هیجانی، ساخته شده توسط شاته و همکاران و پرسشنامهی سلامت سازمانی، ساخته شده توسط هوی و تارتر پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان میدهد که بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن (تنظیم هیجانها، بهرهوری از هیجانها و ارزیابی هیجانها) و مؤلفههای سلامت سازمانی (یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظهگری، ساختدهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی) رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد و هوش هیجانی بالای مدیران به عنوان متغیر پیشبین میتواند سلامت سازمانی و مؤلفههای آن به عنوان متغیرهای ملاک تبیین کند. نتیجهگیری میشود که شغل و مدیریت و افزایش هوش هیجانی در مدیران اثرگذار در سلامت سازمانی مدارس و محیط کار میباشد. این یافته میتواند راهگشایی سیاستگذاریهای مناسب در زمینهی آسیبشناسی مشکلات مدارس و صاحبان مشاغل و ارایه برنامههای پیشگیرانه و برنامههای مرتبط با ارتقاء سلامت سازمانی مدارس باشد.