• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دست آوردهای روان شناختی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 24 (1396)
دوره دوره 23 (1395)
دوره دوره 22 (1394)
دوره دوره 21 (1393)
دوره دوره 20 (1392)
دوره دوره 19 (1391)
دوره دوره 18 (1390)
شماره شماره 1
شماره شماره 2
دوره دوره 17 (1389)
دوره دوره 16 (1388)
محمدی, شهناز. (1390). ارتباط بین هوش هیجانی و سلامت سازمانی مدیران مدارس. دست آوردهای روان شناختی, 18(2), 247-260.
شهناز محمدی. "ارتباط بین هوش هیجانی و سلامت سازمانی مدیران مدارس". دست آوردهای روان شناختی, 18, 2, 1390, 247-260.
محمدی, شهناز. (1390). 'ارتباط بین هوش هیجانی و سلامت سازمانی مدیران مدارس', دست آوردهای روان شناختی, 18(2), pp. 247-260.
محمدی, شهناز. ارتباط بین هوش هیجانی و سلامت سازمانی مدیران مدارس. دست آوردهای روان شناختی, 1390; 18(2): 247-260.

ارتباط بین هوش هیجانی و سلامت سازمانی مدیران مدارس

مقاله 12، دوره 18، شماره 2، پاییز و زمستان 1390، صفحه 247-260  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
شهناز محمدی
استادیار دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ی بین هوش هیجانی و سلامت سازمانی مدیران مدارس می‌باشد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه‌ی این پژوهش کلیه مدیران دبیرستان‌های متوسطه شهر تهران نمونه مورد بررسی متشکل از 200 مدیر بود (107 زن و 93 مرد) که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای از مناطق 19گانه شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ی مقیاس هوش هیجانی، ساخته شده توسط شاته و همکاران و پرسشنامه‌ی سلامت سازمانی، ساخته شده توسط هوی و تارتر پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان می‌دهد که بین هوش هیجانی و مؤلفه‌های آن (تنظیم هیجان­ها، بهره­وری از هیجان­ها و ارزیابی هیجان­ها) و مؤلفه‌های سلامت سازمانی (یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظه­گری، ساخت­دهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی) رابطه‌ی مثبت و معنی­داری وجود دارد و هوش هیجانی بالای مدیران به عنوان متغیر پیش‌بین می‌تواند سلامت سازمانی و مؤلفه‌های آن به عنوان متغیرهای ملاک تبیین کند. نتیجه‌گیری می‌شود که شغل و مدیریت و افزایش هوش هیجانی در مدیران اثرگذار در سلامت سازمانی مدارس و محیط کار می‌باشد. این یافته می‌تواند راه‌گشایی سیاست‌گذاری‌های مناسب در زمینه‌ی آسیب‌شناسی مشکلات مدارس و صاحبان مشاغل و ارایه برنامه­های پیشگیرانه و برنامه‌های مرتبط با ارتقاء سلامت سازمانی مدارس باشد.
کلیدواژه‌ها
هوش هیجانی؛ سلامت سازمانی؛ مدیران
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 984
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.