امیدیان, مهدی, شریفی, علی اکبر, علی اکبری دهکردی, مهناز. (1393). تأثیر گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری در کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستانی. دست آوردهای روان شناختی, 21(1), 187-202.
مهدی امیدیان; علی اکبر شریفی; مهناز علی اکبری دهکردی. "تأثیر گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری در کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستانی". دست آوردهای روان شناختی, 21, 1, 1393, 187-202.
امیدیان, مهدی, شریفی, علی اکبر, علی اکبری دهکردی, مهناز. (1393). 'تأثیر گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری در کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستانی', دست آوردهای روان شناختی, 21(1), pp. 187-202.
امیدیان, مهدی, شریفی, علی اکبر, علی اکبری دهکردی, مهناز. تأثیر گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری در کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستانی. دست آوردهای روان شناختی, 1393; 21(1): 187-202.
تأثیر گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری در کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستانی
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران
2مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395 تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395 تهران، ایران
چکیده
هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی با پروتکل مایکل فری بر کاهش پرخاشگری در دانشآموزان پسر دبیرستانی است. روش این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با گروه کنترل است با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، دانشآموزان پرخاشگر مشخص گردیدند؛ تعداد 20 نفر از این دانشآموزان به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفره آزمایشی و گروه کنترل، گمارده شدند. سپس برنامهی شناخت درمانی گروهی به روش مایکل فری به مدت 12 جلسه بر روی اعضای گروه آزمایشی اجرا شد. پس از پایان مداخلهی درمانی و یک ماه بعد، دوباره تست پرخاشگری از هر دو گروه اخذ شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که گروه درمانی شناختی، به طور قابل توجهی رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان را کاهش میدهد. همچنین اثر آموزش تا زمان پیگیری باقی ماند. گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری منجر به کاهش پرخاشگری دانشآموزان میگردد.