اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر ادراک ریسک رانندگان موتورسیکلت

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور

2 استادیار دانشگاه پیام نور

3 استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام نور

4 دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام نور

چکیده

پژوهش حاضر با هدف
بررسی اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر ادراک ریسک و نگرانی رانندگان موتورسیکلت
انجام شد.
طرح پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و
گروه گواه و دوره­ی پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه رانندگان موتورسیکلت
شهرستان بابل بود. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب شدند
که این تعداد به صورت تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرار
گرفتند. شرکت کنندگان پرسشنامه ادراک ریسک راندمو و اورسون را تکمیل کردند. برنامه
آموزش رانندگی ایمن به مدت هشت هفته، 16 جلسه و 32 ساعت به گروه آزمایش آموزش داده
شد و به گروه کنترل آموزش داده نشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل
واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد
بین نمرات ادراک ریسک و نگرانی رانندگان موتورسیکلت در
پیش آزمون با پس آزمون و پیگری گروه آزمایش تفاوت معنی‌دار وجود دارد (001/0
P)، این تفاوت
در نمرات گروه کنترل مشاهده نشد. این نتایج نشان می‌دهد که برنامه آموزش رانندگی
ایمن در افزایش ادراک ریسکو نگرانی رانندگان موتور سیکلت مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


زارع، حسین، فرزاد، ولی­الله، علی­پور، احمد و ناظر، محمد (1391). تأثیر آموزش شکل­دهی توجه بر تقویت توجه رانندگان حادثه دیده. فصل­نامه تازه­های علوم شناختی، سال 14، شماره 2، 97-87.

 

Carter, P. M., Bingham, C. R., Zakrajsek, J. S., Shope, J. T., & Sayer, T. B. (2014). Social norms and risk perception: Predictors of distracted driving behavior among novice adolescent drivers. Journal of Adolescent Health, 54, 32-41.

Crundall, D., Stedmon, A. W., Crundall, E., & Saikayasit, R. (2014). The role of experience and advanced training on performancein a motorcycle simulator. Accident Analysis and Prevention, 73, 81–90.

Elliott, M. A., Baughan, B. J., & Sexton, B. F. (2007). Errors and violations in relation to motorcyclists’ crash risk. Accident Analysis and Prevention, 39, 491–499.

Fernandes, F.A.O., & Alves de Sousa, R. J. (2013). Motorcycle helmets—A state of the art review. Accident Analysis and Prevention, 56, 1– 21.

Hayakawa, H., Fischbeck, P. S., & Fischhoff, B. (2000). Traffic accident statistics and risk perceptions in Japan and the United States. Accident Analysis and Prevention, 32, 827–835.

Hongsranagon, P., Khompratya, T., Hongpukdee, S., Havanonda, P., & Deelertyuenyong, N. (2011). Traffic risk behavior and perceptions of Thai motorcyclists: A case study. IATSS Research, 35, 30–33.

Kardamanidis, K., Martiniuk, A., Ivers, R. Q., Stevenson, M. R., & This tlethwaite, K. (2010). Motorcycle rider training for the prevention of road traffic crashes. Cochrane Database of Systematic Reviews 10, CD005240.

Lam, T. Lawrence. (2005). Parental risk perceptions of childhood pedestrian road safety: A cross cultural comparison. Journal of Safety Research, 36, 181- 187.

Lin, W., & Sloan, F. (2015). Risk perceptions and smoking decisions of adult Chinese men. Journal of Health Economics, 39, 60–73.

Machin, M. A., & Sankey, K. S. (2006). Relationships between young drivers personality characteristics, risk perceptions, and driving behavior. Accident Analysis and Prevention, 40 (2), 541-547.

Mbaye, S., & Kouabenan, D. R. (2013). How perceptions of experience-based analysis influence explanations of work accidents. Journal of Safety Research, 47, 75-83.

McKenna, F. P., & Horswill, M. S. (2006). Risk taking from participants’ perspective: the case of driving and accident risk. Health Psychology, 25 (2), 163-170.

Nordfjrn, T., & Rundmo, T. (2009). Perceptions of traffic risk in an industrialized and a developing country. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 12, 91-98.

OleaLund, I., & Rundmo, T. (2009). Cross-cultural comparisons of traffic safety, risk perception, attitudes and behavior. Safety Science, 47, 547–553.

Ozkan, T., Lajunen, T., Dogruyol, B., Yıldırım, Z., & Coymak A. (2012). motorcycle accidents, rider behavior, and psychological models. Accident Analysis and Prevention, 49, 124– 132.

Radin Umar, R. S. (2006). Motorcycle safety programs in Malaysia: how effective are they? International Journal of Injury Control and Safety Promotion, 13 (2), 71-79.

Rhodes, N., & Pivik, K. (2011). Age and gender differences in risky driving: The roles of positive affect and risk perception. Accident Analysis and Prevention, 43, 923–931.

Rundmo, T., & Iversen, H. H. (2004). Risk perception and driving behaviour among adolescents in two Norwegian counties before

and after a traffic safety campaign. Safety Science, 42 (1), 1–21.

Rundmo, T., Nordfjarn, T., Iversen, H. H., Oltedal, S., & Jorgensen, S. H. (2011). The role of risk perception and other risk-related judgments in transportation mode use. Safety Science, 49, 226–235.

Savolainen, P., & Mannering, F. (2007). Additional evidence on the effectiveness of motorcycle training and motorcyclists’ risk-taking behavior. Safety Science, 39 (2), 42–53.

Slovic, P. (1999). Perception of risk: reflections on the psychometric paradigm. In: Krimsky, S, Golding, D. (Eds.), Social Theories of Risk. Praeger, NY, 117–152.

Slovic, P. (2000). Comment: are trivial risks the greatest risks of all? Journal of Risk Research, 2 (4), 281–288.

Solvic, P., Fischhoff, B., & Lichtenstein, S. (2000). Cognitive process and societal risk taking. In P. Solvic (Ed.), The perception of risk. London’ Earthscan Publication Ltd.

SWOV Fact Sheet. (2009). Hazard perception in traffic. Leidschendam: Netherlands

Ulleberg, P., & Rundmo, T. (2003). Personality, attitudes and risk perception as predictors of risky driving behavior among young drivers. Safety Science, 41 (3), 427- 440.

Vassallo, S., & Smart, D. (2007). Risky driving among young Australian drivers: trends, precursors and correlates. Accident Analysis and Prevention, 39 (3), 444-458.

Woratanarat, P., Ingsathit, A., Chatchaipan, P., & Suriyawongpaisal, P. (2013). Safety riding program and motorcycle-related injuries in Thailand. Accident Analysis and Prevention, 58, 115– 121.