هنجاریابی آزمون هوشی وکسلر کودکان چهار در استان چهارمحال و بختیاری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه اصفهان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی.گروه مشاوره

2 استادیار دانشگاه اصفهان

3 استادیار دانشگاه شهرکرد

چکیده

این پژوهش با هدف تهیه جدول‌های هنجار مقیاس هوش وکسلر چهار (WISC-IV[1])، برای دانش‌آموزان 6 تا 16 سال استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به آمار دانش‌آموزان مناطق 16 گانه در دوره ابتدایی، راهنمایی و اول دبیرستان 872 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری مقیاس هوش وکسلر چهار، مقیاس هوش وکسلر کودکان تجدید نظر شده و ماتریس‌های پیشرونده ریون بود. برای تهیه جدول‌های رتبه نمره‌ها با استفاده از تبدیل غیرخطی به Z و T تبدیل شد. سپس برای 15 زیر مقیاس نمره‌هایی با میانگین 10 و انحراف معیار سه تهیه و نهایتاً به نمره‌هایی با میانگین 100 و انحراف معیار 15 تبدیل شد و به این ترتیب جدول‌های هنجار خرده آزمون‌ها و هوشبهرها برای سنین مختلف از 6 تا 16 سال به دست آمد. مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار دارای روایی و پایایی مناسب بوده و از جدول‌های هنجار آن می‌توان برای ارزیابی هوشی کودکان 6 تا 16 سال در استان چهارمحال و بختیاری و هم‌چنین در ایران استفاده کرد.



[1]-  Wechsler Intelligence Scale for Children -IV

کلیدواژه‌ها


فارسی

آناستازی، آن (1968). تفاوت‌های فردی. ترجمه جواد طهوریان (1367). مشهد: آستان قدس رضوی.

آناستازی، آن (1976). روان آزمایی. ترجمه محمد‌تقی براهنی (1371). تهران: انتشارات دانشگاه.

دفتر مشاوره و تحقیق آموزش و پرورش (1373). گزارش جامع هنجاریابی آزمون هوشی ریون 2. تهران: وزارت آموزش و پرورش (بدون انتشار).

رضویه، اصغر و شهیم، سیما (1379). مقیاس هوش وکسلر برای دوره پیش دبستانی. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.

شهیم، سیما (1371). هنجاریابی آزمون هوش وکسلر کودکان در شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره هفتم، شماره 14-13 (ص153-122).

شهیم، سیما (1373). مقیاس تجدیدنظر شده، هوشی وکسلر برای کودکان. شیراز: دانشگاه شیراز.

عابدی، محمدرضا، صادقی، احمد و ربیعی، محمد (1386). انطباق، هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون هوش وکسلر کودکان چهار در استان چهار محال و بختیاری. طرح پژوهشی آموزش و پرورش چهارمحال بختیاری و دانشگاه اصفهان. چاپ نشده.

 

لاتین

Aiken, l. R. (1991). Psychological testing and assessment (6th Ed). Massachusetts: Ally and Bacon.

Allen, D. N., Thaler, N. S., Donohue, B., & Mayfield, J. (2010). WISC-IV profiles in children with traumatic brain injury: similarities to and differences from the WISC-III. Psychological Assessment, 22 (1), 57- 72.

Cohen. A., Fiorello. C. A., & Farely. F. H. (2006). The cylindrical structure of the wechsler intelligence scale for children-Iv: a retest of the guttmann model of intelligence. Intelligence. Corrected Prool. CA: Brooks & Cole.

Flangan. D. P., & Kaufman. A. S. I. (2004). Essential of WISC- IV assessment, hoboken. New Jersey: John Wiley & Sons.

Folk. R. F., Silverman. L. K., & Jmoran, D. (2004). Using two WISC-IV indices to identify the gifted. Paper present at the 51st annual Convention of the National Association for Gifted Children.

Keith, T. Z., Fine. J. G., Taut. G. E., Roynolds, M. R., & Kranzhery. H. (2004). Hierarchical multi- sample. colormatory factor analysis of the WISC-IV. (Manuscript Submitted for Publication).

Largotta, D. (2009). Adolescents with attention deficit/ hyperactivity disorder: WISC-IV working memory and processing speed indices. Ph.D. Dissertation. Farleigh Dickinson University.

Lecerf, T., Reverte, I., Coleaux, L., Favez, N., & Rossier, N. (2010). Indiced’ aptitude general pourle WISC-IV. Norms Francophones Pratiques Psychologiques, 16 (1), 109-121.

Linvilhe, J. M. (1999). The information and picture completion dyed of the WISC-III as a screening test gifted referred. Journal of Instructional Psychology, 13 (1), 129-141.

Leitheiser. A. M. (2002). Factor analysis of the WISC- III on the island of Guam. Dissertation of PhD Degree. University of Houston.

Marnat, G. G. (1990). Handbook of psychological assessment. New York: John Wiley & Sons.

Maller, S. J. (1997). Deafness and WISC-III item difficulty: invariance and fit. Journal of Psychology, 35 (3), 299-314.

Naglieri. J. A., Goldestein. S, Brianna. Y.D., schwebach. A. (2005). Relationship between the WISC-III and the cognitive Assessment system - with conners. Rating scales and continues performance test. Archives of Clinical Neuropsychological. 20, S65-401.

Reven, J. (1938). Manual for Standard Progressive Matrices. New York: The Psychological Corporation.

Silverman, L. K., Gilman, B., & Falk, R. F. (2007). Who and the gifted using the new WISC-IV. Denver, colorado: Gifted Development Center.

Vogel, M. O. (2002). The utility to the WAIS- III versus the WISC- III in sixteen year olds with learning disability. Dissertation of PhD Degree, Loyola University of Chicago.

Wechsler, D. (1939). Wechsler-bellevue intelligence scale. New York: The Psychological Corporation.

Wechsler, D. (1949). Wechsler intelligence scale for children. New York: The Psychological Corporation.

Wechsler, D. (1974). Manual for the wechsler intelligence scale for children -revised. San Antonio: The Psychological Corporation.

Wechsler, D. (1991). Wechsler intelligence scale for children (3rd Ed). San Antonio, TX: The Psychological Corporation.

Wechsler, D. (2003a). WISC-IV: Administration and Scoring Manual. A San Antonio: The Psychological Corporation.

Wechsler, D. (2003b). WISC-IV: Technical and interpretation manual. San Antonio: The Psychological Corporation.