ببررسی اثر منفی تحمیل عواطف ناهمخوان بر سلامت روان‌شناختی و تعهد عاطفی کارکنان: نقش تعدیل‌گری هوش هیجانی و سرمایه‌ی روان‌شناختی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی صنعتی سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 کارشناسی ارشد رشته روانشناسی صنعتی سازمانی دانشگاه شهید چمران اهواز

10.22055/psy.2018.26345.2118

چکیده

با توجه به اهمیت مدیریت احساسات و هیجان‌ها در محیط کاری، مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین تأثیر تحمیل عواطف ناهمخوان بر سلامت روانشناختی و تعهد عاطفی کارکنان با نقش تعدیل‌کنندگی هوش هیجانی و سرمایه‌ی روان‌شناختی انجام گرفت. در این پژوهش پیمایشی، 121 نفر از کارکنان شعب بانک مسکن اهواز شرکت نمودند. جهت جمع‌آوری داده‌ها، از روش تصادفی چندمرحله‌ای و از پرسشنامه‌های تحمیل عواطف ناهمخوان، سلامت روانی، تعهد عاطفی، هوش هیجانی و سرمایه‌ی روان‌شناختی استفاده گردید. داده‌ها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان و با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که تحمیل عواطف ناهمخوان نقش معنی‌داری در کاهش سلامت روانی و تعهد عاطفی کارکنان دارد. علاوه بر این، هوش هیجانی و سرمایه‌ی روان‌شناختی توانستند رابطه‌ی میان این متغیرها را تعدیل کنند. به عبارت دیگر، هوش هیجانی و سرمایه‌ی روان‌شناختی توانستند اثر تحمیل عواطف ناهمخوان را بر سلامت روانی و تعهد عاطفی کاهش دهند. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود برای کاهش اثر تحمیل عواطف ناهمخوان بر سلامت روانی و تعهد عاطفی کارکنان سازمان ها باید مجموعه ای از برنامه‌های آموزشی به‌منظور افزایش هوش هیجانی و سرمایه‌ی روان­شناختی، طراحی و اجرا نمایند.

کلیدواژه‌ها


Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1996). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: An examination of construct validity. Journal of Vocational Behavior, 49 (3), 252-276.

Anafarta, N. (2015). Job satisfaction as a mediator between emotional labor and the intention to quit. International Journal of Business and Social Science, 6 (2), 72-81.

Becker, W. J., & Cropanzano, R. (2015). Good acting requires a good cast: A meso-level model of deep acting in work teams. Journal of Organizational Behavior, 36, 232-249.

Chu, K. H.-L., & Murrmann, S. K. (2006). Development and validation of the hospitality emotional labor scale. Tourism Management, 27, 1181-1191.

Ciarrochi, J. P., Deans, F., & Anderson, S. (2000). Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Journal of Personality and Individual Differences, 32, 197-209.

Ciarrochi, J., Chan, A.Y., Caputi, P., & Roberts, R. (2001). Measuring emotional intelligence. In C Ciarrochi, J. P . Forgas & J.D. Mayer (Eds), Emotional intelligence in everyday life: A scientific inquiry. (25-45). Philadelphia, PA: Psychology Press.

Diefendorff, J. M., & Gosserand, R. H. (2003). Understanding the emotional labor process: A control theory perspective. Journal of Organizational Behavior, 24, 945-959.

Effati, M., kafi, M., & Del azar, R. (2012). The Relationship between Mental Health and Quality of Life in Substance Abuse. Quarterly Journal of Research on Addiction, 6 (22), Summer 2012. [Persian]

Gabriel, A. S., Daniels, M. A., Diefendorff, J. M., & Greguras, G. J. (2015). Emotional labor actors: A latent profile analysis of emotional labor strategies. Journal of Applied Psychology, 100 (3), 863-879.

Ghalandari, K., Ghorbani Ghale Jogh, M., Imani M., & Babaei Nia, L. (2012). The effect of emotional labor strategies on employees job performance and organizational commitment in hospital sector: Moderating role of emotional intelligence in Iran. World Applied Sciences Journal, 17 (3), 319-326. [Persian]

Ghosh, S., & Swamy, D. R. (2014). A literature review on organizational commitment – A comprehensive summary. Journal of Engineering Research and Applications, 4 (12), 4-14.

Goldberg, D. P., & Hillier, V. F. (1979). A scaled version of the General Health Questionnaire. Psychological Medicine, 9 (1), 139-145.

Grandey, A. A., Diefendorff, J. M., & Rupp, D. E. (2013). Bringing emotional labor into focus. In A. A. Grandey, J. M. Diefendorff, & D. E. Rupp (Eds.) Emotional Labor in the 21st Century: Diverse Perspectives on Emotion Regulation at Work (3-27) New York: Routledge.

Guleryaz, G., Guney, S., & Miski Aydin, E., Asan (2008). “The mediating effect of job satisfaction between emotional intelligence and organizational commitment of nurses”. A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. Ns: 1304, P: 11.

Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44 (3), 513.

Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: Commercialization of human feeling.  Bekeley University of California Press.

Humphrey, R. H., Ashforth, B. E., & Diefendorff, J. M. (2015). The bright side of emotional labor. Journal of Organizational Behavior, 36, 749–769.

Iplik, F. N., Topsakal, Y., & Iplik, E. (2014). The effects of emotional labor on job attitudes of hotel employees: Mediating and moderating roles of social support and job autonomy. International Review of Management and Marketing, 4 (3), 175-186.

Liu, Ch., Liu, X., & Geng, Z. (2013). Emotional labor strategies and service performance: The mediating role of employee creativity. The Journal of Applied Business Research, 29 (5), 1583-1595.

Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological Capital: Developing the human competitive edge. Oxford, UK: Oxford University Press.

Meyer J. P., Allen, N. J., & Smith, C. (1993), “Commitment to Organizations and Occupations: Extension and Test of a Three-component Conceptualization”, Journal of Applied Psychology, 78, 538-551.

Näring, G., Briët, M., & Brouwers, A. (2007). Validation of the Dutch questionnaire on emotional labor (D-QEL) in nurses and teachers. In P. Richter, J. M. Peiro & W. B. Schaufeli (Eds.), Psychosocial Resources in Human Services Work (135-145). München: Hampp Publishers.

Nguyen, H., Groth, M., & Johnson, A. (2016). When the going gets tough, the tough keep working: Impact of emotional labor on absenteeism. Journal of Management, 42 (3), 615-643.

Psilopanagioti, A., Anagnostopoulos, F., Mourtou, E., & Niakas, D. (2012). Emotional intelligence, emotional labor, and job satisfaction among physicians in Greece. BMC Health Service Research, 12, 463.

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9 (3), 185-211.

Schutte, N.S., & Malouff, J. M. (1998). Measuring emotional intelligence and related constructs. Levinston: Mellen Press.

Seery, B. L., & Corrigall, E. A. (2009). Emotional labor: links to work attitudes and emotional exhaustion. Journal of Managerial Psychology, 24 (8), 797-813.

Shanock, L. R., Allen, J. A., Dunn, A. M., Baran, B. E., Scott & Rogelberg, S. T. (2013). Less acting, more doing: How surface acting relates to perceived meeting effectiveness and other employee outcomes. Psychology Faculty, Publications. Paper 110.

Zheng, X., Zhu, W., Zhao, H., & Zhang, CH. (2015). Employee well-being in organizations: Theoretical model, scale development, and cross-cultural validation. Journal of Organizational Behavior, 36 (5), 621- 644.