مفهوم‌پردازی تنظیم هیجان در جمعیت زنان ایرانی: تحلیل کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران

2 گروه روانشناسی دانشگده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران

3 عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

پژوهش حاضر به شیوه کیفی نظریه داده بنیاد و بر اساس مدل کوربین و استراوس اجرا شد. شرکت‌کننده‌ها در دو سطح زنان ایرانی و جمعی از متخصصان حوزه هیجان حضور داشتند. ۳۱ مصاحبه عمیق با زنان شرکت‌کننده و ۹ مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان برگزار شد. تحلیل داده‌ها به ۵ مقوله اصلی «سازمانگر اجتماعی»، «سازمانگر شخصی»، «پردازشگری کنش‌پذیر»، «پردازشگری کنش‌گر» و «بازمانه عاطفی» منجر شد. بر اساس پارادایم تحلیلی این پژوهش سازمانگر اجتماعی و سازمانگر شخصی شرایط زمینه‌ای فرآیند تنظیم هیجان زنان ایرانی را تشکیل می‌دهند. راهکارهای پردازشگری کنش‌پذیر شامل: وانهادگی، فرافکنی، گریز، واکنش زودانگیخته و پرخاشگری فعل‌پذیر هستند. راهکارهای پردازشگری کنش‌گر شامل: ‌بازپردازشگری، دگرپرستی، حمایت‌جویی، چالش‌گری و چاره‌گری هستند. همچنین بررسی مقوله بازمانه عاطفی نشان داد راهکارهای تنظیم هیجان گوناگون می‌توانند با پیامدهای مثبت و منفی همراه باشند. نتایج پژوهش افزون بر این که مفهومپردازی کلاسیک تنظیم هیجان را شامل میگردد، مقولههای جامعتری را در این گستره مورد نظر قرار داده است که برگرفته از دادههای وابسته به فرهنگ میباشند.

کلیدواژه‌ها


Amiri, S., & Ghasemi, N. A. (2018). Emotion and emtion regulation beliefs as a moderator between morningness-eveningness and dark traits: a study on normal population. Psychological Achivment, 25(1), 113-128. [Persian]

Bargh, J. A., & Williams, L. E. (2007). On the Nonconscious of Emotion Regulation. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford Press.

Barnow, S., Arens, E.A., & Balkir, N. (2011). Emotion regulation and psychopathology taking cultural influences into account. Pachotherapie in Psychiatrie, 16,7-17.

Bastian, B., Kuppens, P., Hornsey, M. J., Park, J., Koval, P., & Uchida, Y. (2012). Feeling bad about being sad: the role of social expectancies in amplifying negative mood. Emotion, 12(1), 69-80. doi:10.1037/a0024755

Biringer, M., Stopsack, E. A., Arens, W., & Wick, B. (2015).Examining cognitive emotion regulation in frontal lobe patients: the mediating role of response inhibition.NeuroRehabilitation, 37(1), 89-98.

Blackemore, S. J., & Robbins, T. W. (“012). Decsion making in the adolescent brain. Nature Neuroscience, 44, 1184-1191.

Brockman, R., Ciarrochi, J., Parker, P., & Kashdan, T. (2017). Emotion regulation strategies in daily life: mindfulness, cognitive reappraisal, and emotion suppression. Cognitive Behaviour Therapy, 46(2), 91-113. doi:10.1080/16506073.2016.1218926

Campbell-Sills, L., Barlow, D. H., Brown, T. A., & Hofmann, S. G. (2006). Effects of suppression and acceptance on emotional responses on individuals with anxiety and mood disorders. Behavior Research and Therapy, 44, 1251-1263.

Cheung, R. Y. M., & Park, I. J. K. (2010). Anger suppression, interdependent self-construal, and depression among Asian American and European American college students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 16(4), 517-525. http://dx.doi.org/10.1037/a0020655.

Clarà, M. (2015). Representation and emotion causation: A cultural psychology approach. Culture & Psychology, 21(1), 37–58. http://doi. org/10.1177/1354067X14568687.

Fonagy, P., & Luyten, P. (2009). A developmental, mentalization-based approach to the understanding and treatment of borderline personality disorder. Development and Psychopathology, 21(4), 1355-1381. doi:10.1017/S0954579409990198

Gardener, E.K.T., Carr, A.R., MacGregor, A., Felmingham, K.L. (2013). Sex Differences and Emotion Regulation: An Event-Related Potential Study. PLoS ONE, 8(10): e73475. https://doi.org/10.1371/journal.pone. 0073475

Garnefski, N., Van Den Kommer, T., Kraaij, V. (2002).The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Emotional Problems: Comparison between a Clinical and a Non-Clinical Sample. European  Journal of  Personality, 16, 403–420.

Gross, J. J. (2002). Emotion Regulation: Affective, cognitive and social consequences. Psochophysiology, 39,281-291.

Gross, J.J., John, O.P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 85, 348–362.

Hasani, J., Azadfallah, P., Rasoulzade Tabatabaie, S. K., Ashayeri, H. (2010). The effect of reappraisal and suppression of negative emotional experience on frontal EEG asymmetry to neuroticism and extraversion dimension. Modern Psychological Research. 4(13), 13-1.[Persian]

Izard, C. E., Woodburn, E. M., Finlon, K. J., Krauthamer-Ewing, E. S., Grossman, S. R., & Seidenfeld, A. (2011). Emotion Knowledge, Emotion Utilization, and Emotion Regulation. Emotion Review, 3(1), 44-52. doi:10.1177/1754073910380972

Lee, Y.-S., Jung, W.-M., Jang, H., Kim, S., Chung, S.-Y., & Chae, Y. (2017).The dynamic relationship between emotional and physical states: an observational study of personal health records. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 13, 411-419. doi:10.2147/NDT.S120995

Marceau, E. M., Kelly, P. J., & Solowij, N. (2018). The relationship between executive functions and emotion regulation in females attending therapeutic community treatment for substance use disorder. Drug and Alcohol Dependence, 182, 58-66. doi:https://doi.org/10.1016/j.drugalcdep. 2017.10.008

Matsumoto, D., Yoo, S. H., & Nakagawa, S. (2008). Culture, emotion regulation, and adjustment. Journal of Personality and Social Psychology, 94(6), 925-937. doi:10.1037/0022-3514.94.6.925

Mennin, D. S., Holaway, R. M., Fresco, D. M., Moore, M. T., Heimberg, R. G. (2007). Delineating components of emotion and its dysregulation in anxiety and mood psychopathology. Behavioural Therapy, 38, 284–302.

Mohammadi, M. R., Davidian, H., Noorbala, A. A., Malekafzali, H., & Naghavi, H. R. (2005). An epidemiological survey of psychiatric disorders in Iran. Clinical Practice and Epidemology in Mental Health. 26(1), 16. [Persian]

Ochsner, K. N., Gross, J. J. (2008). Cognitive emotion regulation: Insights from social cognitive and affective neuroscience. Current Directions in Psychological Science. 17, 153–158.

Parker, J. D., Taylor, R. N., Eastabrook, J. M., Schell, S. L., & Wood, L. M. (2008). Problem gambling in adolescence: Relationships with internet misuse gaming abuse and emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 45, 174- .180

Petersen, N., Ghahremani, D. G., Rapkin, A. J., Berman, S. M., & Liang, L. (2018). Brain activation during emotion regulation in women with premenstrual dysphoric disorder. Psychological Medicine, 48(11), 1795-1802. doi: 10.1017/S0033291717003270. Epub 2017.

Rottenberg, J., & Gross, J. J. (2003). When emotion goes wrong: realizing the promise of affective science. Clinical Psychology Science Practice, 10, 227–232.

Shehni Yailagh, M., Shojaie, A., Behroozi, N., & Maktabi, GH. (2011). The relationship between emotional intelligence, social skills and psychological well- being in female students of Shahid Chamran University. Psychological Achivements, 4(1), 73-93.[Persian]

Tahmouresi, N., Bender, C., Schmitz, J., Baleshzar, A., & Tuschen-Caffier, B. (2014). Similarities and Differences in Emotion Regulation and Psychopathology in Iranian and German School-children: A Cross-cultural Study. International Journal of Preventive Medicine, 5(2), 52-60. [Persian]

Tamir, M., Mitchell, C., & Gross, J. J. (2008). Hedonic and Instrumental Motives in Anger Regulation. Psychological Science, 19(4), 324-328. doi:10.1111/j.1467-9280.2008.02088.x

Williams, L. M., Gatt, J. M., Hatch, A., Palmer, D. M., & Nagy, M., et al. (2008). The INTEGRATE model of emotion, thinking and self-regulation: An application to the “paradox of aging”. Journal of Integrative Neuroscience, 7, 367–404.

Woltering, S., & Qinxin, S. (2016). On the neuroscience of self-regulation in children with disruptive behavior problems: Implications for education. Review of Educational Research, 86(4), 1085 – 1110.