مقایسۀ اثربخشی تحلیل رفتارمتقابل و آموزش تنظیم هیجان بر باورهای غیرمنطقی و سبک‌های تصمیم‌گیری دختران نوجوان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی/ دانشگاه پیام نور. تهران. ایران

2 دانشگاه پیام نور

10.22055/psy.2019.25136.2023

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر تحلیل‌رفتارمتقابل و آموزش تنظیم‌هیجان و تبیین تفاوت این دو روش آموزشی در اصلاح باورهای غیرمنطقی و سبک‌های تصمیم‌گیری دختران نوجوان انجام شد. روش: در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. نمونۀ پژوهش حاضر شامل 34 دانش‌آموز دختر پایۀ دوم تا سوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 94-95 دبیرستان‌های شهر فردیس بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در سه گروه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ سبک‌های تصمیم‌گیری اسکات و بروس (1995) و پرسشنامۀ باورهای غیرمنطقی جونز (1969) است. برای آموزش مبتنی بر تحلیل‌رفتارمتقابل از بسته آموزش جونز و استوارت (1987) و برای آموزش تنظیم‌هیجان از مدل گراس (2015) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد هر دو رویکرد تحلیل‌رفتارمتقابل و آموزش تنظیم‌هیجان بر باورهای غیرمنطقی و سبک‌های تصمیم‌گیری نوجوانان مؤثر است (01/0≥P)؛ اما تفاوت معناداری در میزان اثربخشی بین تحلیل‌رفتار متقابل و آموزش‌تنظیم‌هیجان مشاهده نشد. نتیجه‏گیری: آموزش تحلیل‌رفتارمتقابل و ‌تنظیم‌هیجان می‌توانند بر کاهش باورهای غیر منطقی موثر بوده و سبک تصمیم‌گیری منطقی را افزایش داده و باعث کاهش سبک تصمیم‌گیری وابسته و اجتنابی شوند.

کلیدواژه‌ها


Aazami, Y., Sohrabi, F., Borjali, A. & Chopan, H. (2014). The effectiveness of teaching emotion regulation based on gross model in reducing impulsivity in drug-dependent people. Quarterly Journal of Research on Addiction, 8(30), 127-141. [Persian]

Ahanchian, M. R. & Assarroudi, A. (2016). The Relationship between decision –making style and self-directed learning in Anesthesiology students. Military Caring Science, 2(1), 24-32. [Persian]

Allameh, S. F., Aghaeia, A., Atashpour, S. H. & Moshtaghi, M. (2014). The effect of transactional analysis group training on married men's happiness referred to counseling and cultural centers.Researches of Cognitive and Behavioral Science, 4(1), 25-38. [Persian]

Baiocco, R., Laghi, F. & D'Alessio, M. (2009). Decision-making style among adolescents: relationship with sensation seeking and locus of control. Journal of Adolescence, 32(4), 963-976.

Bateni, P., Abolghasemi, A., Aliakbari Dehkordi, M. & Hormozi, M. (2013). The efficacy of emotion-regulation skills training on the anxiety components among female school students. Journal of School Psychology, 2(3), 23-37. [Persian]

Beck, J. (2011). Cognitive therapy for Challenging Problems. New York: The Guilford Press.

Cacioppo, J. & Freberg, L. (2015). Discovering Psychology: The science of mind. Nelson Education.

Ciucur, D. (2013). A transactional analysis group psychotherapy programme for improving the qualities and abilities of future psychologists. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 78, 576-580.

Clarkson, P. (2013). Transactional Analysis Psychotherapy: An Integrated Approach. Routledge.

Deen, S., Turner, M. J. & Wong, R. S. (2017). The effects of rebt, and the use of credos, on irrational beliefs and resilience qualities in athletes. The Sport Psychologist, 31(3), 249-263.

Donapush, A. & Moradi, A.R. (1999). Standardization of Jones's Irrational Beliefs Test. Master theses, Kharazmi University, Tehran. [Persian]

Feldman, S. S. & Elliot, G. R. (1993). At the threshold: the developing adolescent. Harvard University Press.

Ghaedniay Jahromi, A., Nori, R., Hasani, J. & Farmani Shahreza, S. (2014). The effectiveness of group training of procedural emotion regulation strategies in cognitive coping of individuals suffering substance abuse. Quarterly Journal of Research on Addiction, 8(31), 72-90. [Persian]

Gross, J. J. (2015). Handbook of Emotion Regulation. New York: The Guilford Press.

Hablemitoglu, S. & Yildirim, F. (2008). The relationship between perception of risk and decision making styles of Turkish university students: a descriptive study of individual differences. World Applied Sciences Journal, 4(2), 214-224.

Hadizadeh Moghadam, A. & Tehrani, M. (2009). The study of the relationship between general decision making styles of managers in public organizations. Journal of Public Administration, 1(1), 123-138. [Persian]

Harren, V. A. (1979). A model of career decision making for college students. Journal of vocational behavior, 14(2), 119-133.

Highhouse, S., Dalal, R. S. & Salas, E. (2013). Judgment And Decision Making At Work. Routledge.

Jafari, E., Ghazanfarian, F., Aliakbari, M. & Kamarzarin, H. (2017). The effectiveness of coping skill’s training on emotional regulation in delinquent adolescents.Journal of Psychological Achievements, 4(1), 97-110. [Persian]

Koole, S. L. (2009). The psychology of emotion regulation: An integrative review. Psychology Press, 23(1), 4-41.

Mahmoodi, B. & Yar Ahmadi, Y. (2016). Effect of transactional analysis in reducting irrational beliefs in married women. International Journal of Nations Research, 1(7), 35-48. [Persian]

Mahmoodi, T., Basak Nejad, S. & Mehrabi Zadeh Honarmand, M. (2017). The effectiveness of anger management based on positive psychology on cognitive emotion regulation and aggression rumination in female students. Journal of Psychological Achievements, 4(2), 137-156. [Persian]

Mau, W. C. (2001). Assessing career decision-making difficulties: a cross-cultural study. Journal of Career Assessment, 9(4), 353-364.

Montazeri, M. S., Makvand Hosseini, S., Bigdeli, I. & Sabahi, P. (2018). Effectiveness of therapeutic intervention of cognitive bias modification (CBM) on cigarette dependency. Journal of Psychological Achievements, 4(2), 1-22. [Persian]

Nolen-Hoeksema, S., Atkinson, R. L., Fredrickson, B., Hilgard, E.R., Loftus, G. & Wagenaar, W. (2009). Atkinson & Hilgard's Introduction to Psychology. US: Cengage Learning.

Novick, L. R. & Bassok, M. (2005). Problem solving. In K. Holyoak & B. Morrison (eds.), The Cambridge Handbook of Thinking and Reasoning (pp. 321-349). Cambridge: Cambridge University Press.

Reeve, J. M. (2015). Understanding Motivation & Emotion. New Jersey: John Wiley & Sons.

Rice, F. P. (2001). Human Development: A Life Span Approach. New Jersey: Englewood Cliffs.

Saffarinia, M. & Akbari, M. (2012). Prediction of risk taking behaviors in adolescents by locus of control and decision making. Social Psychology Research, 2(6), 62-76. [Persian]

Scott, S. G. & Bruce, R. A. (1995). Decision-making style: the development and assessment of a new measure. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 818-831.

Singh, R. & Greenhaus, J. H. (2004). The relation between career decision-making strategies and person–job fit: a study of job changers. Journal of Vocational Behavior, 64(1), 198-221.

Stewart, I. (2013). Transactional Analysis Counselling in Action. Los Angeles: Sage publication.

Turner, M. J. & Barker, J. B. (2014). Using rational emotive behavior therapy with athletes. The Sport Psychologist, 28(1), 75-90.

Van Rijn, B. & Wild, C. (2016). Comparison of transactional analysis group and individual psychotherapy in the treatment of depression and anxiety: routine outcomes evaluation in community clinics. Transactional Analysis Journal, 46(1), 63-74.

Zare, H. & Abdollahzadeh, H. (2017). Measurement Scales in Cognitive Psychology. Tehran: Aeezh publication. [Persian]

Zare, H. & Arab Sheibani, K. (2012). Reliability and validity of decision making styles questionnaire in Iranian students. Psychological Research, 14(2), 112-125. [Persian].