The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies and Behavioral Activator-Inhibitor Systems in Depression of Female Students

Mahnaz Aliakbari Dehkordi؛ Maryam Aliakbari؛ Marziye Zolfagharinezhad؛ Monirosadat Hosseini؛ Mahshad Balali

دوره 29، وِیژه نامه انگلیسی ، آبان 1401، ، صفحه 15-26

https://doi.org/10.22055/psy.2022.41059.2865

چکیده
  Aim: This study aimed to investigate the role of cognitive emotion regulation strategies and behavioral activator-inhibitor systems in depression.Methods: The research method was descriptive correlational with 240 female undergraduate and graduate students of Shahrekord University (Western province of Iran) selected through a random sampling method. They answered Beck Depression Inventory, Granovsky’s Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, and Carver and White’s Brain Systems Scale. The data were analyzed using SPSS 22. Results: The mean and standard deviation of each variable ...  بیشتر

پیش بینی سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس تعارضات زناشویی و مهارت های تنظیم شناختی هیجان مادران

مهشاد بلالی دهکردی؛ حسین پورشهریار؛ زهرا جهانبخشی

دوره 29، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 129-148

https://doi.org/10.22055/psy.2022.40282.2812

چکیده
  هدف این پژوهش، پیش بینی سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی براساس تعارضات زناشویی و مهارت‌های تنظیم شناختی هیجان مادران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل مادرانی بود که در پاییز 1400 در شهرستان شهرکرد، کودکان دبستانی داشتند؛ که 377 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های ...  بیشتر