محبوبه موسیوند؛ سجاد عزیزی؛ شاپور فولادوند
چکیده
بازیهای آنلاین یکی از انواع بازیهای رایانهای و هوشمند است که با توجه به افزایش آشنایی قشر جوان با اینترنت، همچنین دسترسی به گوشی و تبلتهای هوشمند فراگیر شده است. اعتیاد به بازیهای آنلاین به عنوان رفتاری وسواسی، از لحاظ جسمانی و روانی مخرب در نظر گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف مدلیابی اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس ...
بیشتر
بازیهای آنلاین یکی از انواع بازیهای رایانهای و هوشمند است که با توجه به افزایش آشنایی قشر جوان با اینترنت، همچنین دسترسی به گوشی و تبلتهای هوشمند فراگیر شده است. اعتیاد به بازیهای آنلاین به عنوان رفتاری وسواسی، از لحاظ جسمانی و روانی مخرب در نظر گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف مدلیابی اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس مهارتهای ارتباطی و احساس تنهایی با نقش میانجی سازگاری در میان نوجوانان در دوران همهگیری کووید-19 انجام شده است. طرح پژوهش حاضر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان 12 تا 18 ساله شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کروکوت، احساس تنهایی راسل و همکاران، پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین وانگ و چانگ و سازگاری سینها و سینگ پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارتهای ارتباطی و سازگاری با اعتیاد به بازیهای آنلاین رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین احساس تنهایی با اعتیاد به بازیهای آنلاین رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). نتایج حاصل از مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که 25 درصد از واریانس سازگاری توسط مهارتهای ارتباطی و احساس تنهایی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به بازیهای آنلاین توسط مهارتهای ارتباطی، احساس تنهایی و سازگاری تبیین میشود. در مجموع، شناسایی متغیرهای ایستا و پویای مؤثر در بروز اعتیاد به بازیهای آنلاین به متخصصان کمک میکند تا بر عوامل مذکور تمرکز کنند و فعالیتهایشان را سازماندهی کنند که این امر منجر به ارائه خدمات مؤثرتر به مراجعان میشود.