رواندرمانگری
اسماعیل سلیمانی؛ مرضیه امیری منش
چکیده
هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان چشمانداز زمان بر علائم اضطراب و نشخوار فکری مشترک دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن در شهرستان رشت تشکیل دادند. نمونۀ آماری شامل 28 نوجوان دختر دارای نارضایتی از بدن ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان چشمانداز زمان بر علائم اضطراب و نشخوار فکری مشترک دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن در شهرستان رشت تشکیل دادند. نمونۀ آماری شامل 28 نوجوان دختر دارای نارضایتی از بدن بود که به شیوۀ تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس شکل بدنی، مقیاس اضطراب بک و مقیاس نشخوار فکری مشترک استفاده شد. دادهها با آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) با کنترل پیشآزمون متغیرهای وابسته تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان چشمانداز زمان بر کاهش نارضایتی از بدن، علائم اضطراب و نشخوار فکری مشترک دختران نوجوان اثربخش بوده است. بر اساس یافتهها، استفاده از درمان چشمانداز زمان برای کاهش مشکلات روانشناختی دختران نوجوان ازجمله نارضایتی از بدن، علائم اضطراب و نشخوار فکری مشترک پیشنهاد میشود. همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی در مورد این درمان برای روانشناسان و مشاوران مشغول به فعالیت درزمینۀ مشکلات نوجوانان از جمله نارضایتی از بدن، اضطراب و نشخوئار فکری مشترک پیشنهاد میشود.
رواندرمانگری
اسماعیل سلیمانی؛ مرضیه امیری منش؛ علی عیسی زادگان
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان چشمانداز زمان (TPT)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و سپاسگزاری مبتنی بر بدن (BFGM) بر نارضایتی از بدن و پریشانی روانشناختی نوجوانان دختر دارای نارضایتی از بدن بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را دختران نوجوان دارای نارضایتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان چشمانداز زمان (TPT)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و سپاسگزاری مبتنی بر بدن (BFGM) بر نارضایتی از بدن و پریشانی روانشناختی نوجوانان دختر دارای نارضایتی از بدن بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن در شهرستان رشت در سال 1403 تشکیل دادند که از بین آنها 64 نوجوان دختر دارای نارضایتی از بدن به صورت در دسترس غربالگری و به شیوۀ تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس شکل بدنی (Cooper et al., 1987) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس-21 (Lovibond & Lovibond, 1995) استفاده شد. برای گروه آزمایش اول، دوم و سوم به ترتیب TPT، ACT و BFGM اجرا شد؛ اما گروه کنترل در زمان پژوهش هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که بین اثربخشی TPT، ACT و BFGM بر کاهش نارضایتی از بدن و پریشانی روانشناختی تفاوت معنادار وجود داشت؛ به این صورت که در نارضایتی از بدن تأثیر BFGM بیشتر از TPT بود؛ تأثیر TPT بر پریشانی روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) بیشتر از ACT بود. بر اساس یافتهها، استفاده از TPT، ACT و BFGM برای کاهش نارضایتی از بدن (بهویژه BFGM) و پریشانی روانشناختی (بهویژه TPT) در دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن پیشنهاد میشود.
Hedayatollah Etemadizadeh؛ , Marzieh Amirimanesh
چکیده
Aim: The present study was conducted to compare the symptoms of anxiety disorders, emotional literacy, and emotion expression in deaf, HH, and hearing students in four cities in Iran.Methods: This causal-comparative study was conducted with the participation of deaf, Hard-of-Hearing (HH), and hearing students in Iran in 2019. A total of 72 (38 HH and 34 deaf) students with HL and 72 hearing students participated in the present research. The Screen for Child Anxiety-Related Emotional Disorders, The Emotional Literacy Assessment Instrument, and The Emotion Expression Scale for Children were used ...
بیشتر
Aim: The present study was conducted to compare the symptoms of anxiety disorders, emotional literacy, and emotion expression in deaf, HH, and hearing students in four cities in Iran.Methods: This causal-comparative study was conducted with the participation of deaf, Hard-of-Hearing (HH), and hearing students in Iran in 2019. A total of 72 (38 HH and 34 deaf) students with HL and 72 hearing students participated in the present research. The Screen for Child Anxiety-Related Emotional Disorders, The Emotional Literacy Assessment Instrument, and The Emotion Expression Scale for Children were used for data collection. The data were analyzed using MANOVA.Results: The results showed a higher rate of anxiety disorders in deaf and HH students than in hearing students. Emotional literacy was lower in deaf and HH students than in the hearing students, and it was lower in deaf students than in the HH students. Also, disturbance in emotional expression (Poor Awareness Factor [PAF] and Expressive Reluctance Factor [ERF]) was higher in deaf and HH students than in hearing students, and PAF was lower in deaf students than in HH students.Conclusion: The results support the existence of anxiety symptoms, low emotional literacy, and difficulties in expressing emotions in students with HL.Appropriate psychological and pedagogical strategies to reduce anxiety disorders and increase the level of emotion expression and emotional literacy in students with HL are recommended