روانشناسی تربیتی
روح الله رهدار؛ مریم زارع؛ مهدی رحیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر دستیابی به درک بهتر از رابطه بین تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری با فرسودگی اجتماعی-بافتی معلمان از طریق واسطهگری راهبردهای کنشگرانه (خودتنظیمی و همتنظیمی) در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ میباشد. بر همین اساس تعداد ۳۸۶ معلم از ۳۶ مدرسه پسرانه و دخترانه دورههای ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهر زاهدان، به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر دستیابی به درک بهتر از رابطه بین تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری با فرسودگی اجتماعی-بافتی معلمان از طریق واسطهگری راهبردهای کنشگرانه (خودتنظیمی و همتنظیمی) در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ میباشد. بر همین اساس تعداد ۳۸۶ معلم از ۳۶ مدرسه پسرانه و دخترانه دورههای ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهر زاهدان، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه راهبردهای کنشگرانه، فرسودگی اجتماعی-بافتی معلمان و تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری Pietarinen et al. (2013) استفاده شد. یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار Amos نشان داد که تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری بهصورت مستقیم، منفی و معناداری در هر دو مدل خودتنظیمی و همتنظیمی، فرسودگی اجتماعی-بافتی معلمان را پیشبینی میکند. همچنین تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری با نقش واسطهای خودتنظیمی، فرسودگی بافتی- اجتماعی معلمان را بهصورت منفی و معناداری پیشبینی کرده است. از سوی دیگر تناسب ادراک شده معلم و محیط کاری با نقش واسطهای همتنظیمی، فرسودگی اجتماعی-بافتی معلمان را بهصورت مثبت و معناداری پیشبینی کرده است. پرداختن به چنین راهبردهایی در این واقعیت نهفته است که یادگیری و استفاده از آنها به ادراکی که معلم از تناسب بین خود و جو سازمانی موجود در مدارسه دارد وابسته است، و در نتیجه استفاده از این راهبردها تاثیر قابل ملاحظه ای بر فرسودگی معلمان دارد.