روانشناسی خانواده
سحر دهقانی؛ ماریه دهقان منشادی؛ نجمه سدرپوشان؛ علی نظری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتبارسنجی بسته مشاورهای بومی پیش از ازدواج مجدد در زنان مطلقه بود. طرح پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، تحقیق آمیخته اکتشافی است. مرحله تدوین الگو، بخش کیفی پژوهش و از نوع تجربه زیسته افراد خبره و تحلیل مضمونی و زمینهای است. جامعه آماری بخش کیفی شامل همه زنان مطلقه یزدی یا ساکن ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتبارسنجی بسته مشاورهای بومی پیش از ازدواج مجدد در زنان مطلقه بود. طرح پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، تحقیق آمیخته اکتشافی است. مرحله تدوین الگو، بخش کیفی پژوهش و از نوع تجربه زیسته افراد خبره و تحلیل مضمونی و زمینهای است. جامعه آماری بخش کیفی شامل همه زنان مطلقه یزدی یا ساکن در شهر یزد در سال ۱۴۰۲ که دارای سابقه ازدواج مجدد حدأقل 6 ماه میباشند، که از این میان تعدادی از افراد جامعه که اطلاعاتی غنی در مورد پدیده مورد مطالعه داشتند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش مصاحبه نیمه ساختارمند به سؤالات محقق پاسخ دادند، تعداد شرکتکنندگان براساس معیار اشباع انتخاب گردید که بعد از مصاحبه با 15 نفر به مرحله اشباع رسیدیم. متون مصاحبهها به روش کد گذاری تحلیل در نهایت 27 کداولیه، 4 درون مایه اصلی(تم) و 14 درون مایههای فرعی(مقوله)، از تجارب زیسته زنان مطلقه با سابقه ازدواج مجدد استخراج گردید. همچنین نظریات روانشناسی، نظریات مربوط به ازدواج و طلاق و روشهای مشاورهای مورداستفاده مشاوران و متخصصان داخلی و خارجی و آموزههای دینی مربوط به ازدواج مورد بررسی قرارگرفته و الگوی مشاوره پیش از ازدواج مجدد در 11 جلسه(45 تا 60 دقیقهای) تدوین شد. جبا تکنیک اعتبارسنجی دلفی و با استفاده از روشهای کمی(ضریب ویلکاکسون) و اعتبار محتوایی (CVR) و روایی ((CVI مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. که نتایج اعتبار بسته مشاورهای تدوین شده را تأیید نمودند.
روانشناسی رشد
علیرضا رنجکش؛ کاظم برزگر بفرویی؛ علی نظری؛ محمد حسین فلاح
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته نوجوانان کمالگرا و تدوین بسته آموزشی رفتار درمانی دیالکتیک مبتنی بر تجارب زیسته نوجوانان از کمالگرایی و اثر بخشی آن بر خودکارآمدی نوجوانان کمالگرا انجام شده است. در بخش اول پژوهش از روش ترکیبی کیفی-کمی استفاده شده است. در مرحله اول پژوهش از روش کیفی- پدیدارشناسی استفاده شد. ابزار مورد استفاده در ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته نوجوانان کمالگرا و تدوین بسته آموزشی رفتار درمانی دیالکتیک مبتنی بر تجارب زیسته نوجوانان از کمالگرایی و اثر بخشی آن بر خودکارآمدی نوجوانان کمالگرا انجام شده است. در بخش اول پژوهش از روش ترکیبی کیفی-کمی استفاده شده است. در مرحله اول پژوهش از روش کیفی- پدیدارشناسی استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این مرحله، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری شامل نوجوانان پسر دانشآموز متوسطه اول شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400 بود. 20 دانشآموز نوجوان پسر در محدوده سنی 13تا 16سال براساس غربالگری اولیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج شامل 6 مضمون اصلی، 13 مضمون فرعی (1) و 28 مضمون فرعی (2) بود. پس از آن نتایج حاصل از مصاحبهها، در قالب یک بسته آموزشی به تایید متخصصان درآمد. روش مورد استفاده در بخش دوم کمی روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پسران نوجوان در مقطع متوسطه شهر فلاورجان در سال 1400 بود. بسته آموزشی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده در مرحله دوم پژوهش، پرسشنامه خودکارآمدی موریس (2002) بود. دادهها به وسیله تحلیل کواریانس یک راهه و با نرم افزار spss22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغیر خودکارآمدی و مولفههای آن افزایش معنادار در مرحله پس آزمون داشتهاند (p0/05). در نتیجه، درمانگران میتوانند برای بهبود خودکارآمدی، از بسته آموزشی رفتاردرمانی دیالکتیک مبتنی بر تجربه زیسته نوجوانان کمالگرا استفاده کنند.