عبدالوهاب سیمین؛ عبدالزهرا نعامی؛ نسرین ارشدی؛ سید اسماعیل هاشمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای راهبردهای مقابلهای تحولخواه انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری 350 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای راهبردهای مقابلهای تحولخواه، شخصیت پویا، جهتگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای راهبردهای مقابلهای تحولخواه انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری 350 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای راهبردهای مقابلهای تحولخواه، شخصیت پویا، جهتگیری هدف یادگیری، استرس شغلی، توانمندسازی روانشناختی، سازگاری شغلی، انگیزش شغلی، عملکرد شغلی، تعالییابی شغلی، بهزیستی حرفهای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی بود. دادهها از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل واسطهای تحلیل شدند. تحلیلهای الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با دادهها مورد حمایت قرار دادند. نتایج حاکی از اثر مثبت شخصیت پویا و جهتگیری هدف یادگیری بر راهبردهای مقابلهای تحولخواه، اثر منفی راهبردهای مقابلهای تحولخواه بر استرس شغلی، اثر مثبت راهبردهای مقابلهای تحولخواه بر توانمندسازی روانشناختی، سازگاری شغلی، انگیزش شغلی، عملکرد شغلی، تعالییابی شغلی، بهزیستی حرفهای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی، اثر منفی استرس شغلی بر انگیزش شغلی، اثر مثبت توانمندسازی روانشناختی و سازگاری شغلی بر انگیزش شغلی، اثر مثبت انگیزش شغلی بر عملکرد شغلی، تعالییابی شغلی، بهزیستی حرفه-ای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی و اثر غیرمستقیم راهبردهای مقابلهای تحولخواه بر عملکرد شغلی، تعالییابی شغلی، بهزیستی حرفهای، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی از طریق انگیزش شغلی بود. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای یک مسیر حاصل شد.کلید واژگان: راهبردهای مقابلهای تحولخواه، مدل معادلات ساختاری، استرس شغلی، عملکرد شغلی
حسین زارع؛ فاطمه امینی؛ علیرضا آقایوسفی؛ سید اسماعیل هاشمی؛ اردوان جلالی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر تنظیم شناختی هیجان بر سبکهای تصمیم گیری با در نظر گرفتن نقش میانجیگرانه خودتاملی و بینش انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای همبستگی با استفاده از مدلیابی علی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت پالایش گاز پارسیان تشکیل دادند که از میان آن ها 178 نفر به عنوان نمونه از میان واحدهای مختلف پالایشگاه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر تنظیم شناختی هیجان بر سبکهای تصمیم گیری با در نظر گرفتن نقش میانجیگرانه خودتاملی و بینش انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای همبستگی با استفاده از مدلیابی علی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت پالایش گاز پارسیان تشکیل دادند که از میان آن ها 178 نفر به عنوان نمونه از میان واحدهای مختلف پالایشگاه از طریق نمونه گیری طبقهای انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2002)، خودتاملی و بینش گرنت و همکاران (2002) و سبکهای تصمیمگیری اسکت وبراس (1995) بود. تحلیل داده ها از طریق الگوی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار AMOS-21 انجام گرفت. تحلیل مدلیابی معدلات ساختاری نشان داد که الگوی پیشنهادی برازنده داده ها می باشد. نشان همچنین نتایج نشان دادند که راهبردهای کارآمد تنظیم هیجان هم به صورت مستقیم و هم از طریق خودتاملی و بینش بر سبک تصمیمگیری کارآمد اثر میگذارند. از این رو سازمانها با به کارگیری راهکارهای مناسب به منظور تنطیم و مدیریت هیجانات کارکنان خود، نه تنها میتوانند خطاهای مربوط به تصمیم-گیری را کاهش دهند بلکه از این طریق میتوانند موجب کاهش حوادث و سوانح در محیط کار شوند.
مرتضی گلستانی پور؛ سیداسماعیل هاشمی؛ کیومرث بشلیده؛ عبدالزهرا نعامی؛ نسرین ارشدی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای معنویت سازمانی در کارکنان شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران بود. نمونه این پژوهش شامل400 نفر از کارکنان یک سازمان بودند که با روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامهها یا مقیاسهای رهبری اخلاقی، رهبری تحول آفرین، جو اخلاقی، عدالت سازمانی، معنویت ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای معنویت سازمانی در کارکنان شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران بود. نمونه این پژوهش شامل400 نفر از کارکنان یک سازمان بودند که با روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامهها یا مقیاسهای رهبری اخلاقی، رهبری تحول آفرین، جو اخلاقی، عدالت سازمانی، معنویت سازمانی، توانمندسازی روانشناختی، خشنودی شغلی، تعهد عاطفی سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، خودشکوفایی و عزت نفس سازمان محور را تکمیل نمودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت. شاخصهای برازش حاکی از برازش نسبتاً خوب الگو با دادهها بود. ضرایب مسیر نشان دادند که متغیرهای رهبری اخلاقی، رهبری تحولی، جو اخلاقی و عدالت سازمانی بر معنویت سازمانی اثر دارند، و معنویت سازمانی بر متغیرهای توانمندسازی روانشناختی، خشنودی شغلی، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، خودشکوفایی و عزت نفس سازمان محور اثر دارد. همچنین متغیرهای رهبری اخلاقی، رهبری تحولی، جو اخلاقی و عدالت سازمانی، به طور غیر مستقیم از طریق معنویت سازمانی بر متغیرهای توانمندسازی روانشناختی، خشنودی شغلی، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، خودشکوفایی و عزت نفس سازمان محور اثر دارند.
مهدی بریاجی؛ عبدالزهرا نعامی؛ سید اسماعیل هاشمی
چکیده
هدف ازاین پژوهش تعیین نقش رهبری تحولی و منابع شغلی در پیشبینی شیفتگی به شغل و نیزتعیین رابطه شیفتگی به شغل با بهزیستی روانشناختی وخلاقیت سازمانی بود. شرکتکنندگان در پژوهش 221 نفر بودندکه از میان کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای شیفتگی شغلی (باکر، ...
بیشتر
هدف ازاین پژوهش تعیین نقش رهبری تحولی و منابع شغلی در پیشبینی شیفتگی به شغل و نیزتعیین رابطه شیفتگی به شغل با بهزیستی روانشناختی وخلاقیت سازمانی بود. شرکتکنندگان در پژوهش 221 نفر بودندکه از میان کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای شیفتگی شغلی (باکر، 2008)، منابع شغلی (خانتاپولو، 2007)، رهبری تحولی کلی (کارلس، ویرینگ و مان، 2000)، بهزیستی روانشناختی(ریف، 1989) و خلاقیت سازمانی (ژو و گئورگ، 2001) بودند.برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان دادکه رهبری تحولی و منابع شغلی به ترتیب نقش معنیداری در پیشبینی شیفتگی شغلیدارند. همچنین، شیفتگی به شغل و ابعاد آن نیز روابط معنیداری با بهزیستیروانشناختی و خلاقیت سازمانی دارند. به علاوه، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد کهجذب به شغل و لذت از شغل نقش بیشتری در پیشبینی بهزیستی روانشناختی و خلاقیتسازمانی دارند.
فضل الله شناور؛ کیومرث بشلیده؛ سیداسماعیل هاشمی؛ عبدالزهرا نعامی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری تعارض کار- خانواده در رابطه بین استرس و حمایت اجتماعی با خشنودی شغلی و خانوادگی انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل 203 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس از میان کارکنان یک کارخانه صنعتی در اهواز در سال 1393 انتخاب شدند. در این پژوهش که یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است، شرکتکنندگان مقیاس استرس شغلی، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری تعارض کار- خانواده در رابطه بین استرس و حمایت اجتماعی با خشنودی شغلی و خانوادگی انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل 203 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس از میان کارکنان یک کارخانه صنعتی در اهواز در سال 1393 انتخاب شدند. در این پژوهش که یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است، شرکتکنندگان مقیاس استرس شغلی، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده، مقیاس شغل به طور کلی ، پرسشنامه استرس خانوادگی، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده- مقیاس خانواده، مقیاس خشنودی خانوادگی و مقیاس تعارض کار- خانواده را تکمیل نمودند. به منظور ارزیابی الگوهای پیشنهادی از الگویابی معادلات ساختاری و جهت آزمودن اثرهای واسطهای از روش خود راهانداز و با استفاده از نرمافزار AMOS انجام گرفت. شاخصهای برازش مدلیابی معادلات ساختاری الگوهای کلی پژوهش را تأیید کردند. از بین روابط، تنها رابطه مستقیم استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده با خشنودی خانوادگی غیرمعنادار بود که از الگوی 1 (میانجیگری تعارض کار- خانواده) حذف شدند. شاخصهای برازندگی به دست آمده نشان دادند که الگوی اصلاح شده نیز از برازش خوبی برخوردار است. نتایج حاصل از روش خود راهانداز و فاصله اطمینان حاصل از آن نشان داد که تعارض کار- خانواده میانجیگر کامل در رابطهی بین استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده با خشنودی خانوادگی، و تعارض خانواده- کار میانجیگر جزئی در رابطهی بین استرس خانوادگی و حمایت خانوادگی ادراک شده با خشنودی شغلی است. در محیط سازمان، استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده تنها از طریق تعارض کار- خانواده بر خشنودی خانوادگی اثرگذار هستند؛ در حالی که در حیطه خانواده، استرس خانوادگی و حمایت خانوادگی ادراک شده هم به طور مستقیم و هم از طریق تعارض خانواده- کار بر خشنودی شغلی اثر میگذارند. از این رو سازمانها با به کارگیری راهکارهای مناسب به منظور کاهش استرس کارکنان خود و افزایش حمایت از آنها، نه تنها قادر به مدیریت تعارض ایجاد شده بین کار و خانواده میباشند بلکه از این طریق میتوانند موجب رضایت فرد از شغل و خانواده خود شوند.
مهتا جودزاده؛ مهدی نداف؛ عبدالهادی درزیان عزیزی؛ سیداسماعیل هاشمی
چکیده
برند از جمله داراییهای فکری با ارزش شرکتها است که میتواند عملکرد بازاری شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. شناخت برند و اثرات شخصیتی آن بر رفتار مصرفکننده میتواند به مدیران کسب و کار و بازاریابان کمک کند تا با برنامهریزی بهتر و ایجاد برندهایی که میتوانند بر اذهان مصرفکنندگان تأثیرات مطلوب و مناسبتری از خود به جای بگذارند، ...
بیشتر
برند از جمله داراییهای فکری با ارزش شرکتها است که میتواند عملکرد بازاری شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. شناخت برند و اثرات شخصیتی آن بر رفتار مصرفکننده میتواند به مدیران کسب و کار و بازاریابان کمک کند تا با برنامهریزی بهتر و ایجاد برندهایی که میتوانند بر اذهان مصرفکنندگان تأثیرات مطلوب و مناسبتری از خود به جای بگذارند، رفتار مصرفکنندگان و مشتریان خود را به گونهای هدایت کنند که سودآوری بیشتری به دنبال داشته باشد؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که مصرفکنندگان برندهایی را ترجیح میدهند که با شخصیتشان همگونی و همنوایی بیشتری داشته باشد. پژوهش حاضر به بررسی این مهم میپردازد. دادهها از طریق اجرای سه پرسشنامه به ترتیب: مدل پنج بزرگ شخصیت (نئو)، پرسشنامه شخصیت برند و پرسشنامه وفاداری به برند جمعآوری شدند. 391 دانشجو از دانشگاه شهید چمران اهواز به طور تصادفی در این مطالعه شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان دادند بین شخصیت وجدانگرا، عصبیت و گشوده در برابر تجربه و برند شایسته رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین شخصیت گشوده در برابر تجربه و برند با صداقت و نوگرا رابطه معنادار وجود دارد. بین شخصیت شایسته، با صداقت و نوگرا و وفاداری به برند رابطه معنادار وجود دارد و در نهایت بین تمام ویژگیهای شخصیتی برند با وفاداری عاطفی و فعال به برند رابطه معنادار وجود دارد.
هوشنگ جدیدی؛ ناصر بهروزی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ سیداسماعیل هاشمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بـررسی رابطه علّی بین خوشبینی، اضطراب امتحان و عملــکرد ریاضی با میانجیگری راهبردهای مقابله صفتی و حالتی امتحان در دانشجویان علوم پایه دانشگاه کردستان در سال تحصیلی90-89 بود. نمونه شامل 279 نفر از دانشجویان دختر و پسر بود که به روش نمونهگیری تصادفی نسبی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنــامه اضطراب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بـررسی رابطه علّی بین خوشبینی، اضطراب امتحان و عملــکرد ریاضی با میانجیگری راهبردهای مقابله صفتی و حالتی امتحان در دانشجویان علوم پایه دانشگاه کردستان در سال تحصیلی90-89 بود. نمونه شامل 279 نفر از دانشجویان دختر و پسر بود که به روش نمونهگیری تصادفی نسبی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنــامه اضطراب آزمون (TAI)، آزمون بازنگری شده جهتگیری زندگی (LOT-R) و پرسشنــامه سبکهای مقابله مسئلهـ محور (PF-SOC) که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. پژوهش حاضر جزء طرحهای همبستگی و از نوع تحلیل مسیر است. از روش تحلیل ساختارهای گشتاوری (AMOS) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که خوشبینی علاوه بر اثر مستقیم بر عملکرد ریاضی، دارای اثر غیرمستقیم از راه سبک مقابله تأملی صفتی بر عملکرد ریاضی است. همچنین اثر مستقیم اضطراب امتحان بر عملکرد ریاضی و اثر غیرمستقیم اضطراب امتحان بر عملکرد ریاضی از طریق سبک مقابله واکنشی حالتی و سبک مقابله باز دارنده حالتی وجود داشته است. در مجموع در مدل اصلاحی تمام ضرایب مسیر معنیدار و شاخصهای مدل قابل قبول و مدل از برازش مناسب برخوردار میباشد.
فاطمه اذرنوش؛ سید اسماعیل هاشمی؛ عبدالزهرا نعامی
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی با میانجیگری نگرشهای شغلی بود. روش: جامعۀ آماری همۀ کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون- اهواز بودند، که از بین آنها 216 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر، 1995)، ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی با میانجیگری نگرشهای شغلی بود. روش: جامعۀ آماری همۀ کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون- اهواز بودند، که از بین آنها 216 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر، 1995)، رفتار نابارور شغلی (آکینو، لویس، و برادفیلد، 1999)، رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف، مککنزی، مورمن، فتر، 1990)، رفتار درون نقشی (ویلیامز و اندرسون، 1991)، خشنودی شغلی (آیرونسون، اسمیت، برانیک، گیبسون، پل، 1989)، و تعهد عاطفی (ماودی، استیرز، و پورتر، 1979) بودند. این پرسشنامهها از روایی و پایایی قابل قبولی در پژوهش حاضر برخوردار بودند. نتایج با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری (SEM) بر اساس AMOS20 و SPSS16 بدست آمد. برای آزمون فرضیههای ساده از روش همبستگی ساده و آزمون فرضیههای میانجیگر از روش بوتاسترپ استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از برازش خوب مدل با دادهها بود. تحلیلهای بیشتر مربوط به فرضیههای ساده نشان داد که توانمندسازی روانشناختی رابطۀ مثبت معنیداری با خشنودی شغلی، تعهد عاطفی، رفتار شهروندی سازمانی، رفتار درون نقشی و رابطۀ منفی معنیداری با رفتار نابارور شغلی دارد. نتایج مربوط به فرضیههای میانجیگر نیز نشان داد که تعهد عاطفی میانجیگر هم رابطۀ توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی و هم رابطۀ توانمندسازی روانشناختی با رفتار درون نقشی است، امّا خشنودی شغلی تنها میانجیگر رابطۀ توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی است. نتیجهگیری: بنابراین با نتایج بدست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که تلاش برای افزایش توانمندسازی روانشناختی بر نگرشهای شغلی، و در نهایت بر عملکرد شغلی اثر مثبت میگذارد.
علیرضا متحدی؛ ناصر بهروزی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
دوره 20، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 39-68
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی برخی متغیرهای شناختی، انگیزشی، هیجانی، و شخصیتی، به عنوان پیشبینهای بروز سرآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه بوده است. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع پیشبینی است، و آزمودنیهای آن را 135 دانشآموز دختر و پسر شاغل در مدارس استعدادهای درخشان، و 178 دانشآموز دختر و پسر عادی شاغل در مدارس دولتی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی برخی متغیرهای شناختی، انگیزشی، هیجانی، و شخصیتی، به عنوان پیشبینهای بروز سرآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه بوده است. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع پیشبینی است، و آزمودنیهای آن را 135 دانشآموز دختر و پسر شاغل در مدارس استعدادهای درخشان، و 178 دانشآموز دختر و پسر عادی شاغل در مدارس دولتی شهر سبزوار تشکیل میدهند. انتخاب گروه نمونه در دانشآموزان عادی به روش تصادفی مرحلهای، و در مورد دانشآموزان سرآمد به روش سرشماری، میباشد. ابزارهای استفاده شده در پژوهش شامل پرسشنامههای: 1- انگیزش مدرسه (ISM) 2- هدفگرایی تحصیلی (AGOR) 3- هوش هیجانی شات 4- آگاهی فراشناختی (MAI) 5- سبکهای یادگیری (ILS) 6- رویکردهای مطالعه (ASI) 7- الگوهای یادگیری سازگار (PALS) 8- سازگاری برای دانشآموزان دبیرستانی (AISS) و 9- پرسشنامه شخصیت NEO-FFI میباشد. پایایی و روایی ابزارها توسط روشهای آلفای کرونباخ، و تنصیف، و همینطور تحلیل عامل تأییدی، و همسانی درونی، مورد سنجش قرار گرفته و تأیید شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای پژوهش قادر به پیشبینی سرآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان سبزوار میباشد. همچنین در تحلیل ممیز به روش گام به گام مشخص گردید کارآمدترین متغیرها در این خصوص به ترتیب 1- تنظیم بیرونی شناخت، 2- تنظیم فراشناختی، 3- ارزیابی و ابراز هیجان، 4- راهبرد مطالعه عمیق، 5- جهتگیری هدف عملکردی گرایشی، 6- سازگاری تحصیلی، 7- انگیزش درونی، 8- وظیفهشناسی، 9- روانرنجورخویی و 10- هدف عملکردی اجتنابی، میباشند. در بررسی متغیرها به صورت جداگانه نیز مشخص گردید که از مجموع 18 متغیر پژوهش، 10 متغیر شامل: جهتگیری هدف عملکردی گرایشی، جهتگیری هدف عملکردی اجتنابی، ارزیابی و ابراز هیجان، تنظیم فراشناختی، تنظیم شناختی معطوف به بیرون، راهبرد مطالعه عمیق، سازگاری تحصیلی، روانرنجورخویی، وظیفهشناسی، و گشودگی در برابر تجربه، پیشبینهای بروز سرآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان سبزوار محسوب میشوند.
طیبه کوچی؛ سید اسماعیل هاشمی؛ کیومرث بشلیده
دوره 20، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 117-140
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه برخی متغیرهای شغلی و سازمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان با توجه به نقش میانجیگری استرس شغلی بود. از اینرو 200 معلم زن مدارس دخترانه دولتی ایلام به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای رفتار شهروندی سازمانی معلمان سامچ و دراچ- زهاوی، اعتماد ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه برخی متغیرهای شغلی و سازمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان با توجه به نقش میانجیگری استرس شغلی بود. از اینرو 200 معلم زن مدارس دخترانه دولتی ایلام به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای رفتار شهروندی سازمانی معلمان سامچ و دراچ- زهاوی، اعتماد سازمانی چاثوث، مک، جاوهاری و ماناکتولا، عدالت سازمانی کالکولیت، اخلاق کاری اسلامی علی و استرس شغلی پارکر و دکوئیتز بودند. طرح پژوهشی همبستگی (از نوع تحلیل ساختاری) بود. دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و استفاده از نرم افزارهای Spss ویراست 16 و AMOS ویراست 20 تحلیل شدند. تحلیل دادههای پژوهش، برازندگی مدل فرضی پژوهش را تأیید کردند و نشان دادند که عدالت سازمانی و اخلاق کاری اسلامی بر رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان اثر مستقیم دارند؛ اما اثر مستقیم اعتماد سازمانی بر رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان تأیید نشد. تحلیل روابط میانجی با روش بوت استراپ نیز نشان داد که استرس شغلی در رابطه اعتماد سازمانی و اخلاق کاری اسلامی با رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان، نقش میانجی دارد؛ اما در رابطه عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان، این نقش را ایفا نمیکند. با توجه به نقشی که رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان در پیامدهای مدرسه دارد، بایستی به عوامل تأثیرگذار بر آن از جمله متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش توجه نمود.
اکرم نظری چگنی؛ ناصر بهروزی؛ سید اسماعیل شیخ شبانی هاشمی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 81-100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی با افسردگی و رضایت از زندگی با میانجیگری خوشبینی و حمایت اجتماعی در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه این پژوهش 300 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای اتنخاب شدند. به منظور جمع آوری داده از، پرسشنامههای سبکهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی با افسردگی و رضایت از زندگی با میانجیگری خوشبینی و حمایت اجتماعی در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه این پژوهش 300 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای اتنخاب شدند. به منظور جمع آوری داده از، پرسشنامههای سبکهای دلبستگی سیمپسون، خوشبینی شیر، کارور و بریج، حمایت اجتماعی فیلیپس، افسردگی بک، و رضایت از زندگی ریف، لی، اسکز و شموتی، استفاده شده است. یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن با رضایت از زندگی و افسردگی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنیدار و بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی با رضایت از زندگی و افسردگی به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنیداری وجود دارد. بین سبک دلبستگی ایمن با خوشبینی و حمایت اجتماعی نیز رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. به علاوه، نتایج پژوهش نقش میانجیگری متغیرهای خوشبینی و حمایت اجتماعی را تأیید کردند.
سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 153-168
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه پنج ویژگی شخصیتی شامل روان رنجورخویی، برونگرایی، توافق جویی، باز بودن نسبت به تجربه و وظیفه شناسی با عملکرد شغلی افسران پلیس نیروی انتظامی بود. شرکت کنندگان 148 پلیس بودند که با شرکت در پژوهش موافقت کردند. ابزار تحقیق پرسشنامه پنج عامل شخصیتی NEO-FFI و پرسشنامه سنجش عملکرد شغلی بودند که از اعتبار ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه پنج ویژگی شخصیتی شامل روان رنجورخویی، برونگرایی، توافق جویی، باز بودن نسبت به تجربه و وظیفه شناسی با عملکرد شغلی افسران پلیس نیروی انتظامی بود. شرکت کنندگان 148 پلیس بودند که با شرکت در پژوهش موافقت کردند. ابزار تحقیق پرسشنامه پنج عامل شخصیتی NEO-FFI و پرسشنامه سنجش عملکرد شغلی بودند که از اعتبار و پایایی کافی برخوردار بودند. ضرایب همبستگی نشان دادند که به استثنای ویژگی شخصیتی باز بودن نسبت به تجربه، سایر ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی همبستگی معنیدار داشتند. به طور اخص، روان رنجورخویی با عملکرد شغلی همبستگی منفی و برونگرایی، وظیفه شناسی و توافق جویی با آن رابطه مثبت داشتند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ترکیبی خطی از متغیرهای شخصیتی، عملکرد شغلی را به طور معنیداری پیشبینی کردند و در این پیشبینی برونگرایی و وظیفه شناسی نقش معنیداری داشتند و سایر ویژگیها تأثیری در پیشبینی عملکرد شغلی نداشتند. در پایان یافتهها بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
نسرین ارشدی؛ سیداسماعیل هاشمی شیخ شبانی
دوره 16، شماره 2 ، دی 1388، ، صفحه 219-236
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده (عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت بین فردی، عدالت اطلاعاتی) و انگیزههای رفتار مدنی سازمانی (انگیزه علاقه به سازمان، انگیزه ارزشهای اجتماع یار، انگیزه مدیریت برداشت) با رفتار مدنی سازمانی (رفتار مدنی سازمانی معطوف به فرد و رفتار مدنی سازمانی معطوف به سازمان) انجام گرفت. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده (عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت بین فردی، عدالت اطلاعاتی) و انگیزههای رفتار مدنی سازمانی (انگیزه علاقه به سازمان، انگیزه ارزشهای اجتماع یار، انگیزه مدیریت برداشت) با رفتار مدنی سازمانی (رفتار مدنی سازمانی معطوف به فرد و رفتار مدنی سازمانی معطوف به سازمان) انجام گرفت. در این پژوهش 200 نفر از کارکنان یک سازمان صنعتی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان در پژوهش، پرسشنامههای عدالت سازمانی، انگیزههای رفتار مدنی سازمانی و رفتار مدنی سازمانی را تکمیل نمودند. نتایج نشان دادند که بین انواع عدالت سازمانی با رفتارهای مدنی سازمانی (فردی و سازمانی) همبستگی مثبت وجود دارد. نتایج همچنین حاکی از رابطهای مثبت بین انگیزههای رفتار مدنی سازمانی با رفتارهای مدنی سازمانی (فردی و سازمانی) بودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان دادند که در پیشبینی رفتار مدنی سازمانی معطوف به سازمان، متغیرهای عدالت رویهای، عدالت اطلاعاتی، انگیزه علاقه به سازمان، و انگیزه مدیریت برداشت و در پیشبینی رفتار مدنی سازمانی معطوف به فرد، متغیرهای عدالت رویهای، عدالت بین فردی، و انگیزه ارزشهای اجتماعیار نقش داشتند.