ایران داودی؛ آرامه صفی خانی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
دوره 16، شماره 2 ، دی 1388، ، صفحه 87-112
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی سیستمهای مغزی-رفتاری (سیستم فعالساز رفتاری، سیستم بازداری رفتاری و سیستم جنگ و گریز) به عنوان متغیرهای پیشبین تیپهای شخصیتی A، C و D در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اجرا گردید. نمونه شامل 273 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز بود، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی سیستمهای مغزی-رفتاری (سیستم فعالساز رفتاری، سیستم بازداری رفتاری و سیستم جنگ و گریز) به عنوان متغیرهای پیشبین تیپهای شخصیتی A، C و D در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اجرا گردید. نمونه شامل 273 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز بود، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای گری- ویلسون (GWPQ)، تیپ A(TAQ)، تیپ شخصیتی C (TCPI) و تیپ D(DS14) بود. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از همبستگی متعارف استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که ترکیب خطی تیپهای شخصیتی A، C وD به وسیلهی ترکیب خطی سیستمهای مغزی-رفتاری (سیستم فعالساز رفتاری، سیستم بازداری رفتاری و سیستم جنگ و گریز) قابل پیشبینی است. طبق تابع متعارف اول در این پژوهش، به ترتیب تیپهای شخصیتی D، C و A به وسیله سیستمهای بازداری رفتاری و جنگ و گریز قابل پیشبینی هستنند. همان طور که نتیجهها نشان دادند، تیپهای شخصیتی A،C و D به وسیلهی سیستمهای مغزی-رفتاری متفاوتی قابل پیشبینی هستند. با توجه به این نتیجهها این سه تیپ شخصیتی از این نظر از هم قابل تمیز و تفکیک هستند.
یوسفعلی عطاری؛ کبری محمدی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
در این پژوهش اثربخشی آموزش راه حل- محور به شیوهی گروهی بر افزایش سازگاری زناشویی زوجین مراجعه کننده به شورای حل اختلاف شهر اهواز، مورد بررسی قرار گرفت. جامعهی آماری کلیهی زوجین مراجعه کننده به شورای حل اختلاف در سال 1386 میباشد. نمونه شامل 30 زوج بود که به روش نمونهگیری تصادفی از میان 43 زوج داوطلب دریافت خدمات مشاورهای انتخاب ...
بیشتر
در این پژوهش اثربخشی آموزش راه حل- محور به شیوهی گروهی بر افزایش سازگاری زناشویی زوجین مراجعه کننده به شورای حل اختلاف شهر اهواز، مورد بررسی قرار گرفت. جامعهی آماری کلیهی زوجین مراجعه کننده به شورای حل اختلاف در سال 1386 میباشد. نمونه شامل 30 زوج بود که به روش نمونهگیری تصادفی از میان 43 زوج داوطلب دریافت خدمات مشاورهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر میباشد. طرح پژوهش از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است که پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایشی و گواه، مداخلهی آزمایشی (آموزش راه حل- محور) بر روی گروه آزمایشی به مدت هفت جلسهی نود دقیقهای و یک بار در هفته اجرا گردید و پس از اتمام برنامهی آموزشی از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که روش آموزش راه حل- محور باعث افزایش سازگاری زناشویی زوجین گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شده است.
رجبعلی محمدزاده ادملایی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسهی دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی میباشد. روش پژوهش به کار رفته در این پژوهش از نوع علی پس از وقوع میباشد. نمونهی تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان پسر ورودی سال تحصیلی 1382-1381 بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسهی دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی میباشد. روش پژوهش به کار رفته در این پژوهش از نوع علی پس از وقوع میباشد. نمونهی تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان پسر ورودی سال تحصیلی 1382-1381 بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسشنامههای سبکهای یادگیری (LSI)، آزمون شخصیتی نئو (NEO) و پرسشنامهی انگیزهی پیشرفت هرمانز (AMQ) استفاده شد. در این پژوهش معدل دانشجویان به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که، بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری مختلف از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی در سطح 05/0 تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین، بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافق و وجدانی بودن تفاوت معنیدار وجود دارد، ولی بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگی شخصیتی روان نژندخویی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که دانشجویان دارای سبک یادگیری انطباق یابنده بیشتر دارای ویژگی شخصیتی برونگرایی و وجدانی بودن، دانشجویان دارای سبک یادگیری واگرا بیشتر دارای ویژگی شخصیتی باز بودن به تجربه، دانشجویان دارای سبک یادگیری جذب کننده بیشتر دارای ویژگی شخصیتی توافق و وجدانی بودن میباشند. بالاخره، دانشجویان دارای سبک یادگیری همگرا از انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی بالاتری برخوردار بودند.