شیرین پولادی؛ محمد مهدی حسن شاهی؛ محمد ربیعی؛ ناصر باقری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان یکپارچه فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و بهبود علائم اختلال بینظمی خلق اخلالگر انجام شد. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی تک موردی از نوع طرح خط پایه چندگانه با 3 آزمودنی متفاوت (8، 9 و 10 سال) بود که طی 15 جلسه درمانی و دو دوره پیگیری 2ماهه اجرا شد. دادهها با استفاده از روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان یکپارچه فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و بهبود علائم اختلال بینظمی خلق اخلالگر انجام شد. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی تک موردی از نوع طرح خط پایه چندگانه با 3 آزمودنی متفاوت (8، 9 و 10 سال) بود که طی 15 جلسه درمانی و دو دوره پیگیری 2ماهه اجرا شد. دادهها با استفاده از روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. ابزارهای مورداستفاده شامل چکلیست تنظیم هیجان Shields and Cicchetti و مقیاس تحریکپذیری عاطفی Stringaris et al. بود. یافتههای بهدستآمده، نشان داد که هر سه کودک مبتلا به اختلال بینظمی خلق اخلالگر، درمان یکپارچۀ فراتشخیصی باعث کاهش هیجانات منفی، افزایش هیجانات مثبت، تنظیم هیجان انطباقی و نیز بهبود علایم اختلال بینظمی خلق اخلالگر در مرحله مداخله گردید و دستاوردهای درمانی در دو دورهی 2ماهه پیگیری حفظ شد. بر اساس نتایج این پژوهش، درمانگران کودک برای کمک به تنظیم هیجان و بهبود علائم کودکان دچار اختلال بینظمی خلق اخلالگر میتوانند از این پروتکل مؤثر درمانی استفاده نمایند.
محمدرضا عابدی؛ احمد صادقی؛ مجمد ربیعی
چکیده
این پژوهش با هدف تهیه جدولهای هنجار مقیاس هوش وکسلر چهار (WISC-IV[1])، برای دانشآموزان 6 تا 16 سال استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به آمار دانشآموزان مناطق 16 گانه در دوره ابتدایی، راهنمایی و اول دبیرستان 872 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار اندازهگیری مقیاس هوش وکسلر چهار، مقیاس هوش وکسلر کودکان تجدید نظر شده و ماتریسهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تهیه جدولهای هنجار مقیاس هوش وکسلر چهار (WISC-IV[1])، برای دانشآموزان 6 تا 16 سال استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به آمار دانشآموزان مناطق 16 گانه در دوره ابتدایی، راهنمایی و اول دبیرستان 872 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار اندازهگیری مقیاس هوش وکسلر چهار، مقیاس هوش وکسلر کودکان تجدید نظر شده و ماتریسهای پیشرونده ریون بود. برای تهیه جدولهای رتبه نمرهها با استفاده از تبدیل غیرخطی به Z و T تبدیل شد. سپس برای 15 زیر مقیاس نمرههایی با میانگین 10 و انحراف معیار سه تهیه و نهایتاً به نمرههایی با میانگین 100 و انحراف معیار 15 تبدیل شد و به این ترتیب جدولهای هنجار خرده آزمونها و هوشبهرها برای سنین مختلف از 6 تا 16 سال به دست آمد. مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار دارای روایی و پایایی مناسب بوده و از جدولهای هنجار آن میتوان برای ارزیابی هوشی کودکان 6 تا 16 سال در استان چهارمحال و بختیاری و همچنین در ایران استفاده کرد. [1]- Wechsler Intelligence Scale for Children -IV
محمد ربیعی؛ ایران باغبان؛ محمدرضا عابدی؛ سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
دوره 18، شماره 2 ، دی 1390، ، صفحه 87-112
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار رغبتهای شغلی معلمان شهرکرد بر اساس مدل کروی تریسی میباشد. جامعهی پژوهش شامل کلیهی معلمان سه دورهی ابتدایی، راهنمایی و متوسطهی شهرکرد بوده که 633 نفر از آنان به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی سیاههی کروی فردی تریسی شامل سه فرم مشاغل، تمایل و ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار رغبتهای شغلی معلمان شهرکرد بر اساس مدل کروی تریسی میباشد. جامعهی پژوهش شامل کلیهی معلمان سه دورهی ابتدایی، راهنمایی و متوسطهی شهرکرد بوده که 633 نفر از آنان به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی سیاههی کروی فردی تریسی شامل سه فرم مشاغل، تمایل و توانمندی بوده است. نتایج تحلیلهای آماری با استفاده از شاخص آماری CI (ضریب تطابق) نشان داد که رغبتهای معلمان بر اساس مدلهای کروی، هشت تیپی و شش تیپی از شاخص برازش مناسبی برخوردارند و رغبتهای آنان از یک مدل کروی پیروی میکند. معلمان دارای رغبتهای یاوری، هنری و جستجوگری هستند و بیشتر گرایش به ایدهها، افراد و مشاغل پرستیژ بالا دارند. نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد که بین رغبتهای معلمان و خصوصیات دموگرافیک رابطه وجود دارد. برای مثال مردان در مقیاسهای پردازش اطلاعات، مکانیکی، کنترل کیفیت از زنان نمرههای بالاتری داشتند یا در مقیاسهای یاوری، مدیریت، علوم اجتماعی و تهوری معلمان ابتدایی میانگین بالاتری کسب کردهاند. همچنین در مقیاسهای یاوری و خدمات پایه دیپلمهها میانگین بالاتری نسبت به لیسانس و فوق لیسانس داشتهاند.