عسکر آتش افروز؛ شجاع عربان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه علّی بین صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری راهبردهای مطالعه در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خوزستان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خوزستان در سال تحصیلی 93-1392 بود که به روش خوشهای، نمونهای به تعداد 9 کلاس (متشکل از 214 دانشجو معلم) از بین آنها انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه علّی بین صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری راهبردهای مطالعه در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خوزستان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خوزستان در سال تحصیلی 93-1392 بود که به روش خوشهای، نمونهای به تعداد 9 کلاس (متشکل از 214 دانشجو معلم) از بین آنها انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه شخصیتی نئو- فرم کوتاه (NEO-FFI)، سیاهه رویکردها و مهارتهای مطالعه برای دانشجویان (ASSIST) و معدل کل دانشجویان بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار AMOS-16 مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد صفات شخصیتی گشودگی و وظیفهشناسی با سوق دادن دانشجویان به سمت اتخاذ رویکرد مطالعه عمیق، عملکرد تحصیلی را ارتقاء میدهند. همچنین، ویژگی شخصیتی توافقپذیری با اتخاذ رویکرد مطالعه راهبردی در دانشجویان، عملکرد تحصیلی را بهبود میبخشد. به علاوه، یافتهها حکایت از رابطه مثبت بین ویژگی شخصیتی روانرنجورخویی با اتخاذ رویکرد مطالعه سطحی و در نهایت عملکرد تحصیلی پایین در دانشجویان دارد. به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که صفات شخصیتی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم – از طریق تحت تأثیر قرار دادن راهبردهای مطالعه دانشجویان- با عملکرد تحصیلی رابطه دارند.
عسکر آتش افروز
چکیده
طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای هدفگزینی در دانشآموزان پسر دبیرستان-های شهر اهواز چکیدههدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای هدفگزینی در دانشآموزان سال سوم رشته ریاضی-فیزیک دبیرستان های شهر اهواز میباشد. جامعه آماری، شامل کل دانشآموزان سال سوم رشته ریاضی فیزیک دبیرستان های ...
بیشتر
طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای هدفگزینی در دانشآموزان پسر دبیرستان-های شهر اهواز چکیدههدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای هدفگزینی در دانشآموزان سال سوم رشته ریاضی-فیزیک دبیرستان های شهر اهواز میباشد. جامعه آماری، شامل کل دانشآموزان سال سوم رشته ریاضی فیزیک دبیرستان های اهواز در سال تحصیلی 90-89 بود که به روش تصادفی چندمرحله ای، 592 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس نظریه تلویحی هوش (ITIS)، مقیاس الگوهای یادگیری انطباقی (PALS) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) بودهاند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار AMOS-16 صورت گرفت. جهت آزمون روابط غیر مستقیم از روش بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز استفاده شد. مدل پیشنهادی برازش قابل قبولی را با دادهها نشان داد و با ترسیم مسیر هدف عملکردگرا به هدف تبحرگرا برازش مطلوبی با داده ها به دست آمد. نتایج نشان داد که باورهای هوشی میتواند در هدفگزینی دانش آموزان نقش معنی داری ایفا نماید و هدف گزینی نیز می تواند به طور معنی داری برخی مؤلفه خودتنظیمی (از جمله خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم) را پیش بینی نماید.