روانشناسی رشد
علیرضا رنجکش؛ کاظم برزگر بفرویی؛ علی نظری؛ محمد حسین فلاح
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته نوجوانان کمالگرا و تدوین بسته آموزشی رفتار درمانی دیالکتیک مبتنی بر تجارب زیسته نوجوانان از کمالگرایی و اثر بخشی آن بر خودکارآمدی نوجوانان کمالگرا انجام شده است. در بخش اول پژوهش از روش ترکیبی کیفی-کمی استفاده شده است. در مرحله اول پژوهش از روش کیفی- پدیدارشناسی استفاده شد. ابزار مورد استفاده در ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته نوجوانان کمالگرا و تدوین بسته آموزشی رفتار درمانی دیالکتیک مبتنی بر تجارب زیسته نوجوانان از کمالگرایی و اثر بخشی آن بر خودکارآمدی نوجوانان کمالگرا انجام شده است. در بخش اول پژوهش از روش ترکیبی کیفی-کمی استفاده شده است. در مرحله اول پژوهش از روش کیفی- پدیدارشناسی استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این مرحله، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری شامل نوجوانان پسر دانشآموز متوسطه اول شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400 بود. 20 دانشآموز نوجوان پسر در محدوده سنی 13تا 16سال براساس غربالگری اولیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج شامل 6 مضمون اصلی، 13 مضمون فرعی (1) و 28 مضمون فرعی (2) بود. پس از آن نتایج حاصل از مصاحبهها، در قالب یک بسته آموزشی به تایید متخصصان درآمد. روش مورد استفاده در بخش دوم کمی روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پسران نوجوان در مقطع متوسطه شهر فلاورجان در سال 1400 بود. بسته آموزشی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده در مرحله دوم پژوهش، پرسشنامه خودکارآمدی موریس (2002) بود. دادهها به وسیله تحلیل کواریانس یک راهه و با نرم افزار spss22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغیر خودکارآمدی و مولفههای آن افزایش معنادار در مرحله پس آزمون داشتهاند (p0/05). در نتیجه، درمانگران میتوانند برای بهبود خودکارآمدی، از بسته آموزشی رفتاردرمانی دیالکتیک مبتنی بر تجربه زیسته نوجوانان کمالگرا استفاده کنند.