قاسم آهی؛ احمد منصوری؛ فریبرز درتاج؛ علی دلاور؛ صغری ابراهیمی قوام
چکیده
اگرچه رابطه بین درگیری والدین و موفّقیت تحصیلی دانشآموزان به گستردگی بررسیشده است، با این وجود توجه کمی به نقش عوامل میانجی این رابطه شده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز انجام شد. بدین منظور، در ...
بیشتر
اگرچه رابطه بین درگیری والدین و موفّقیت تحصیلی دانشآموزان به گستردگی بررسیشده است، با این وجود توجه کمی به نقش عوامل میانجی این رابطه شده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز انجام شد. بدین منظور، در یک پژوهش توصیفی- همبستگی، تعداد 375 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کاشمر در سال تحصیلی 93-1392 به همراه یکی از والدینشان به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه درگیری تحصیلی والدین (بر اساس گزارش والدین)، پرسشنامه درگیری والدین (بر اساس گزارش دانشآموز)، مقیاس انگیزش تحصیلی، مقیاس رفتاری (خرده مقیاس درگیری دانشآموزان) و پیشرفت تحصیلی در مورد آنها اجرا گردید. دادههای پژوهش حاضر به کمک نرمافزار آماری SPSS22 و Lisrel و با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز میتوانند میانجی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان باشند. بعلاوه، مدل پژوهش بهصورت قابل قبولی با دادهها برازش دارد. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت ارتباط و درگیری والدین در فعالیتهای تحصیلی دانشآموزان تأکید دارد. بعلاوه، درگیری تحصیلی والدین، پیشرفت تحصیلی بیشتری را بواسطه انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز در پی دارد.
افشین افضلی؛ علی دلاور؛ محمدرضا فلسفی نژاد؛ نورعلی فرخی؛ احمد برجعلی
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، ، صفحه 89-104
چکیده
بررسی علل و ماهیت تفاوت عملکرد دانشآموزان دختر و پسر در یادگیری ریاضیات مورد توجه محققین زیادی در تعلیم وتربیت بوده است اما اغلب آنها ریاضی را به عنوان یک سازه کلی بررسی نمودهاند. در این پژوهش از قابلیتهای مدلهای CDM به منظور بررسی دقیق و جزیی تفاوت در مهارتهای زیربنایی ریاضیات استفاده شده است. سنجش تشخیصی شناختی بر اساس 8 ...
بیشتر
بررسی علل و ماهیت تفاوت عملکرد دانشآموزان دختر و پسر در یادگیری ریاضیات مورد توجه محققین زیادی در تعلیم وتربیت بوده است اما اغلب آنها ریاضی را به عنوان یک سازه کلی بررسی نمودهاند. در این پژوهش از قابلیتهای مدلهای CDM به منظور بررسی دقیق و جزیی تفاوت در مهارتهای زیربنایی ریاضیات استفاده شده است. سنجش تشخیصی شناختی بر اساس 8 صفت اصلی، شامل 32 سؤال بر روی نمونهای به حجم 509 دانشآموز که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین دانشآموزان شهر تهران انتخاب شده بودند، اجرا گردید. مدل غیر جبرانی DINA تفاوتی در پارامترهای حدس، لغزش، IDI و RMSEA در میان دو گروه نشان داد. همچنین دانشآموزان پسر و دختر در متوسط تسلط به مهارتهای ریاضی نیز عملکرد یکسانی داشتند، اما دانشآموزان دختر در مهارت تسلط به مفاهیم ریاضیاتی به صورت معناداری (در سطح آلفا 01/0) تسلط بیشتری نسبت به پسران داشتند و دانشآموزان پسر در مهارتهای عملیات میانه ریاضیات و کاربرد آموختهها در مسائل دنیای واقعی برتری معناداری (در سطح آلفا 05/0) نسبت به دختران نشان دادهاند.
حسن احدی؛ فاطمه خوئینی؛ علی دلاور
دوره 20، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 1-18
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای تفکر و هیجانطلبی در دانشجویان کارشناسی رشتههای هنر و ریاضی انجام شده است. پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر رشته هنر و ریاضی، دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع آموزشی پیامبر اعظم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای تفکر و هیجانطلبی در دانشجویان کارشناسی رشتههای هنر و ریاضی انجام شده است. پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر رشته هنر و ریاضی، دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع آموزشی پیامبر اعظم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است که در نیمسال دوم تحصیلی 88-87 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونهی پژوهش شامل 662 نفر از دانشجویان دختر ریاضی و هنر بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای سنجش سبکهای تفکر از پرسشنامه سبکهای تفکر (TSI؛ استرنبرگ، a1997) و نیز برای اندازهگیری هیجانطلبی از آزمون هیجانطلبی (AISS؛ آرنت، 1994) استفاده شد که هر دو آزمون فوق برای دانشجویان در دانشگاههایشان اجرا گردید. پس از جمعآوری دادهها، فرضیههای تحقیق از طریق آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند و نتایج زیر حاصل گردید: بین سبکهای تفکر قضاوتگر، فرد سالار، پایور سالار، کلی نگر و جزئینگر، در دانشجویان ریاضی و هنر تفاوتی وجود ندارد و سبک تفکر دروننگر در دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/0p<)، سبک تفکر بیروننگر دانشجویان ریاضی بیشتر از دانشجویان هنر است (05/0p<). همچنین سبکهای تفکر اجرایی و محافظه کار در دانشجویان ریاضی بیشتر از هنر است (01/0p<) و نیز سبکهای تفکر ناسالار (05/0p<) و قانونگذار، جرگه سالار و آزاداندیش در دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/0p<) و همچنین هیجان طلبی دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/0p<).
علی دلاور؛ جواد یارعلی
چکیده
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی آزمون D.70 برای دانشآموزان مقطع متوسطه شهر آباده بوده است. در این پژوهش، 800 دانشآموز از جامعه مزبور با روش نمونهگیری تصادفی نظامدار(Systematic Sampling) انتخاب شد و به آزمونهای D.70، انگیزه پیشرفت گیزلی، ریون (فرم میانی) و آزمون حافظه آندرهری (کارتA) پاسخ دادند. آزمون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی آزمون D.70 برای دانشآموزان مقطع متوسطه شهر آباده بوده است. در این پژوهش، 800 دانشآموز از جامعه مزبور با روش نمونهگیری تصادفی نظامدار(Systematic Sampling) انتخاب شد و به آزمونهای D.70، انگیزه پیشرفت گیزلی، ریون (فرم میانی) و آزمون حافظه آندرهری (کارتA) پاسخ دادند. آزمون D.70 به عنوان معادل آزمونD.48 در فرانسه ساخته شده است. اعتبار (Reliability)آزمون D.70 را از 68/0 توسط توماس و چیسوم (Thomas and Chissom، 1979) تا 90/0 توسط کروکسی و همکارانKowrousky et al.)،1970) و تا 92/0 توسط کاراترزCarrathers)، 1982) گزارش کردهاند. اعتبار به دست آمده در این پژوهش با روش دو نیمه کردن آزمون، برابر 88/0 (زوج ـ فرد) و 75/0 (نیمه اول، نیمه دوم) و با روش همسانی درونی برابر 84/0 بوده است. روایی (Validity) آزمون D.70 از 13/0، 39/0 و 56/0 (بین D.70 و آزمونهای مشابه) تا 66/0، 67/0 و 87/0 (بین D.70 و D.48) گزارش شده است. روایی ملاکی برآورد شده در این پژوهش (بین معدل تحصیلی دانشآموزان و نمره D.70) 36/0 و روایی سازه بین D.70 و ریون 37/0، بین D.70 و انگیزه پیشرفت گیزلی (Ghiselli)14/0 و بین D.70 و آزمون حافظه آندرهری (Andre Ray) برابر 28/0 بودهاند که همگی در سطح 01/0 معنیدارند.