مدل‌یابی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانش‌آموز

قاسم آهی؛ احمد منصوری؛ فریبرز درتاج؛ علی دلاور؛ صغری ابراهیمی قوام

دوره 23، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 69-90

https://doi.org/10.22055/psy.2017.12579

چکیده
  اگرچه رابطه بین درگیری والدین و موفّقیت تحصیلی دانش‌آموزان به گستردگی بررسی‌شده است، با این وجود توجه کمی به نقش عوامل میانجی این رابطه شده است. از این­رو، پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانش‌آموز انجام شد. بدین منظور، در ...  بیشتر

کاربرد مدل‌های تشخیصی شناختی در تعیین ماهیت تفاوت در عملکرد دانش‌آموزان دختر و پسر پایه اول دبیرستان در ریاضیات

افشین افضلی؛ علی دلاور؛ محمدرضا فلسفی نژاد؛ نورعلی فرخی؛ احمد برجعلی

دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، ، صفحه 89-104

چکیده
  بررسی علل و ماهیت تفاوت عملکرد دانش‌آموزان دختر و پسر در یادگیری ریاضیات مورد توجه محققین زیادی در تعلیم وتربیت بوده است اما اغلب آن‌ها ریاضی را به عنوان یک سازه کلی بررسی نموده‌اند. در این پژوهش از قابلیت‌های مدل‌های CDM به منظور بررسی دقیق و جزیی تفاوت در مهارت‌های زیربنایی ریاضیات استفاده شده است. سنجش تشخیصی شناختی بر اساس 8 ...  بیشتر

مقایسه سبک‌های تفکر و هیجان‌طلبی در دانشجویان دختر رشته‌های هنر و ریاضی

حسن احدی؛ فاطمه خوئینی؛ علی دلاور

دوره 20، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 1-18

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک‌های تفکر و هیجان‌طلبی در دانشجویان کارشناسی رشته‌های هنر و ریاضی انجام شده است. پژوهش از نوع علی مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر رشته هنر و ریاضی، دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع آموزشی پیامبر اعظم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است ...  بیشتر

هنجاریابی‌ آزمون‌ D.70 برای‌ دانش‌آموزان‌ دوره متوسطه شهر آباده‌

علی دلاور؛ جواد یارعلی

دوره 3، شماره 2 ، دی 1375، ، صفحه 75-94

https://doi.org/10.22055/psy.1996.16384

چکیده
  هدف‌ پژوهش‌ حاضر هنجاریابی‌ آزمون‌ D.70 برای‌ دانش‌آموزان‌ مقطع‌ متوسطه‌ شهر آباده‌ بوده‌ است‌. در این‌ پژوهش‌، 800 دانش‌آموز از جامعه مزبور با روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ نظامدار(Systematic Sampling) انتخاب‌ شد و به‌ آزمونهای ‌ D.70، انگیزه‌ پیشرفت‌ گیزلی‌، ریون‌ (فرم‌ میانی‌) و آزمون‌ حافظه‌ آندره‌ری‌ (کارت‌A) پاسخ‌ دادند. آزمون‌ ...  بیشتر