علیرضا شریفی اردانی؛ فرهاد خرمایی؛ محبوبه فولاد چنگ؛ مسعود فضیلت پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس منشهای اخلاقی والدین با توجه به نقش واسطهای سبکهای برخورد با هیجانات منفی فرزندان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی –همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 84314 والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یزد بودهاند. حجم نمونه 400 نفر بود که با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس منشهای اخلاقی والدین با توجه به نقش واسطهای سبکهای برخورد با هیجانات منفی فرزندان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی –همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 84314 والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یزد بودهاند. حجم نمونه 400 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت ، پرسشنامهی سبکهای برخورد والدین با هیجانات منفی فرزندان فابز و همکاران و پرسشنامهی منشهای اخلاقی خرمایی و قائمی استفاده شد. از نرمافزار SmartPls جهت تجزیهوتحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با کمترین مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد سبکهای حمایتی برخورد با هیجانها و منشهای اخلاقی با مهارت اجتماعی فرزندان رابطه مثبت معنیدار دارد، مسیر مستقیم منشهای اخلاقی به سبکهای غیرحمایتی برخورد با هیجانها معنیدار بود و اثر غیرمستقیم منشهای اخلاقی به مهارتهای اجتماعی بهواسطه سبکهای غیرحمایتی برخورد با هیجان نیز معنیدار است و همچنین منشهای اخلاقی بهطور مستقیم و بهواسطه کاهش شیوه منفی برخورد با هیجانات فرزندان میتواند منجر به مهارت اجتماعی در فرزندان گردد؛ بنابراین منشهای اخلاقی والدین نقش قابلتوجهی در تبیین اجتماعی سازی هیجانی فرزندان دارد.