روانشناسی کودکان استثنایی
شهروز نعمتی؛ رحیم بدری گرگری؛ شهرام واحدی؛ محمد باردل
چکیده
اختلال نارساییتوجه- فزونکنشی یکی از شایعترین اختلالات عصبی- تحولی دوران کودکی است. مطالعه حاضر تعیین اثربخشی برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان دارای اختلال لکنت زبان بود. طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی با خط پایه ناهمزمان بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه دارای اختلال ...
بیشتر
اختلال نارساییتوجه- فزونکنشی یکی از شایعترین اختلالات عصبی- تحولی دوران کودکی است. مطالعه حاضر تعیین اثربخشی برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان دارای اختلال لکنت زبان بود. طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی با خط پایه ناهمزمان بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه دارای اختلال لکنت زبان شهرستان خوی بودند. در این راستا نفر 3 نفر از آنان به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران، فرنزل و پری (2020) در پیش و پسآزمون و پیگیری برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد (بدری و همکاران، 2022) در 8 جلسه مداخلهای اجرا گردید. نتایج تحلیل نشان داد که برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان دارای اختلال لکنت زبان را بهصورت معنیداری بهبود داده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با آموزش و بهبود راهبردها و تکنیک های مؤثر باعث می شود دانش آموزان نگرش واقع بینانه نسبت به مشکل خود پیدا کنند و بر پیامدهای سخت اختلالشان فائق آیند؛ بنابراین اجرای این برنامه برای افراد دارای اختلال لکنت زبان و سایر نارساییهای تحولی پیشنهاد میشود.
روانشناسی تربیتی
رحیم بدری گرگری؛ شهروز نعمتی؛ رقیه سروآزاد صوفیانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیشدبستانی بود. روش پژوهش حاضر، از نوع نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستان شهرستان مرند بود. نمونه موردنظر 40 نفر از کودکان پیشدبستانی شهرستان مرند بود که بر اساس نقطه برش آزمون تنظیم هیجان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیشدبستانی بود. روش پژوهش حاضر، از نوع نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستان شهرستان مرند بود. نمونه موردنظر 40 نفر از کودکان پیشدبستانی شهرستان مرند بود که بر اساس نقطه برش آزمون تنظیم هیجان شیلدز و کیکتی و رفتار کودک روتبارت و همکاران نمرات پایینی داشتند با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش، تحت آموزش برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان قرار گرفت و مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای و 1 بار در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره مختلط بررسی شد. یافتهها حاکی از اثربخشی و ماندگاری برنامه آموزش تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارتهای تنظیم هیجان (05/0p=) و کنترل تلاشگرانه (05/0p= ) کودکان پیشدبستانی بود. بنا بر نتایج بهدستآمده مشخص میشود که برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان میتواند بهعنوان روشی مؤثر در بهبود مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیشدبستانی در نظر گرفته شود؛ بنابراین مربیان و والدین میتوانند برای افزایش مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه در کودکان پیشدبستانی از این بسته آموزشی استفاده نمایند.
رحیم بدری گرگری؛ علی مهدوی؛ محمد تقی ضرابی
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 45-62
چکیده
پژوهش حاضر نیمرخهای انگیزشی دانشآموزان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر فرسودگی مربوط به مدرسه مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی بودند. 370 دانشآموز از دبیرستانهای مختلف با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه فرسودگی ...
بیشتر
پژوهش حاضر نیمرخهای انگیزشی دانشآموزان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر فرسودگی مربوط به مدرسه مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی بودند. 370 دانشآموز از دبیرستانهای مختلف با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از روش تجزیه خوشهای، تحلیل واریانس چند متغیره (MNOVA) و آزمون تعقیبی کمک گرفته شد. نتایج پژوهش چهار گروه از دانشآموزان دارای: ( الف) اهداف پیشرفت پایین (ب) جهتگیریهای تبحرگریز- عملکردگرا (ج) جهتگیری انگیزشی چندگانه (د) جهتگیری تبحرگرا- عملکردگرا را شناسایی کرد. نتایج پژوهش نشان داد فرسودگی مربوط به مدرسه (خستگی هیجانی، بدبینی و کارآیی پایین) دانشآموزان خوشه «انگیزش چندگانه» و خوشه «تبحرگرا- عملکردگرا» کمتر از سایر خوشهها است. دانشآموزانی که دارای انگیزش چندگانه هستند اهداف، انتظارات و ارزشهای متعددی دارند که موجب انگیزش آنها برای احساس کارآیی و علاقه بیشتر به فعالیتهای تحصیلی میشود.