محمد نریمانی؛ عباس ابوالقاسمی؛ اسماعیل سلیمانی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، ، صفحه 103-118
چکیده
تحقیق حاضر به منظور مقایسه مؤلفههای هوش هیجانی در دانشآموزان نابینا و بینا انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل کلیهی دانشآموزان نابینا و بینای پسر و دختر در دامنهی سنی 13-20 ساله بود که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل بودند. تعداد 60 نفر (30 پسر و 30 دختر) نابینا و60 نفر (30 پسر و ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور مقایسه مؤلفههای هوش هیجانی در دانشآموزان نابینا و بینا انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل کلیهی دانشآموزان نابینا و بینای پسر و دختر در دامنهی سنی 13-20 ساله بود که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل بودند. تعداد 60 نفر (30 پسر و 30 دختر) نابینا و60 نفر (30 پسر و 30 دختر) بینا از میان دانشآموزان انتخاب شدند. پرسشنامهی هوش هیجانی بار-آن به عنوان ابزار جمع آوری دادهها به صورت انفرادی و در محل آموزشگاه بر روی آنها اجرا شد. ضمن آن که روش تحقیق مطالعهی حاضر با توجه به موضوع آن، از نوع علّی- مقایسهیی بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شده است. نتیجهی مطالعه نشان داد که بین دانشآموزان نابینا و بینا در مؤلفههای همدلی، عزت نفس، کنترل تکانه، انعطافپذیری، مسئولیتپذیری، تحمل فشار روانی، خوشبینی، شادکامی، خودابرازی، واقعگرایی، خودشکوفایی و استقلال هوش هیجانی تفاوت معنیدار وجود دارد ولی در مؤلفههای حل مسأله، روابط بین فردی و خودآگاهی هیجانی تفاوت معنیدار نبود.