روانشناسی خانواده
رضا خجسته مهر؛ مرتضی نجیمی؛ کلی. ام رابرتز؛ منصور سودانی
چکیده
طلاق پدیدهای چند وجهی است و عوامل متعدد و زیادی در فرایند تصمیم-گیری در خصوص طلاق یا ماندن در زندگی مشترک نقش آفرینی میکنند. علیرغم پیچیدگیهای تصمیم به طلاق و اثرپذیری این تصمیم از متغیرهای مختلف، در خصوص چگونگی این اثرپذیری در برخی حوزهها، از جمله بعد اجتماعی و تأثیر دیگران در این تصمیم، تصویر روشنی ارائه نشده است. ازاینرو، ...
بیشتر
طلاق پدیدهای چند وجهی است و عوامل متعدد و زیادی در فرایند تصمیم-گیری در خصوص طلاق یا ماندن در زندگی مشترک نقش آفرینی میکنند. علیرغم پیچیدگیهای تصمیم به طلاق و اثرپذیری این تصمیم از متغیرهای مختلف، در خصوص چگونگی این اثرپذیری در برخی حوزهها، از جمله بعد اجتماعی و تأثیر دیگران در این تصمیم، تصویر روشنی ارائه نشده است. ازاینرو، پژوهش حاضر به دنبال بررسی چگونگی اثرگذاری دیگران در تصمیم به طلاق یا ماندن در زندگی مشترک پس از ارائه دادخواست طلاق بود. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر افرادی بودند که تجربه طلاق یا انصراف از آن پس از ارائه دادخواست را داشتند. 21 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق نیمه-ساختار یافته بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی تحلیل شد. یافتهها نشان داد نقش دیگران در تصمیمات مرتبط با طلاق شامل ده مقوله است که عبارتند از: موافقت/عدم موافقت، حمایت/عدم حمایت، الگوپذیری و سرایت اجتماعی، از خودگذشتگی و ایثار، وجهه اجتماعی و نشت/عدم نشت مشکل، اجتناب از مطلقه نامیده شدن، روابط جایگزین، دلبستگی به خانواده همسر، دخالت، و میانجیگری. نتایج پژوهش حاضر به افزایش بینش افراد درگیر در تصمیمات مرتبط به طلاق و همچنین روانشناسان و مشاوران خانواده در خصوص نقش دیگران در این تصمیم کمک میکند. مقولات به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.
رضا خجسته مهر؛ ابوطالب بهمئی؛ منصور سودانی؛ ذبیح اله عباسپور
چکیده
بیگمان، طلاق یکی از رویدادهای ناخوشایند زندگی زناشویی است. با توجه به فرایندی، بافتاری و چندبُعدیبودن طلاق و کمبود پژوهشهای کلنگر دربارۀ این مسئله، این پژوهش درصدد کشف و تبیین فرایند روانشناختی شکلگیری طلاق بهکمک روش «نظریۀ زمینهای» است. مشارکتکنندگان این پژوهش را زنان و مردانی تشکیل دادهاند که طلاق گرفتهاند ...
بیشتر
بیگمان، طلاق یکی از رویدادهای ناخوشایند زندگی زناشویی است. با توجه به فرایندی، بافتاری و چندبُعدیبودن طلاق و کمبود پژوهشهای کلنگر دربارۀ این مسئله، این پژوهش درصدد کشف و تبیین فرایند روانشناختی شکلگیری طلاق بهکمک روش «نظریۀ زمینهای» است. مشارکتکنندگان این پژوهش را زنان و مردانی تشکیل دادهاند که طلاق گرفتهاند و با 27 نفر از آنها به روش هدفمند مصاحبه شده است. دستاورد مرحلۀ کدگذاری باز، پانزده طبقۀ اصلی بود. برخی از عوامل علّی عبارتاند از: ازدواج نامطلوب، خشونت، پیمانشکنی زناشویی و ارتباط ناکارآمد. بعضی از عوامل زمینهای را هم میتوان اینگونه برشمرد: خانوادۀ ناکارآمد، موقعیت اقتصادیاجتماعی و مشکلات جنسی و روانی و پزشکی زوجین. ضعف راهبردهای مقابلهای زوجین، عوامل فرازوجی مؤثر بر طلاق و باورهای ناکارآمد، عوامل مداخلهگر هستند. عوامل راهبردی دو طبقۀ اصلی انعطاف و ابتکار و نیز انزوا و انفعال را در بر میگیرند. پیامدها نیز شامل سه طبقۀ اصلی هستند: 1. ننگ مهر طلاق؛ 2. تحلیلرفتگی؛ 3. رهایی از استرس و ایجاد سبک جدید زندگی. نابسندگی مهارتهای ارتباطی و گسلش عاطفی طبقۀ مرکزی دادهها و یافتههای پژوهش حاضر را شکل میدهند.
شهلا کرائی؛ منصور سودانی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ غلامحسین مکتبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای حل مشکل خانواده در دانشجویان متأهل دانشگاه شهید چمران بود. طرح پژوهشی حاضر، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. از بین افراد داوطلب 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شد و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورداستفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای حل مشکل خانواده در دانشجویان متأهل دانشگاه شهید چمران بود. طرح پژوهشی حاضر، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. از بین افراد داوطلب 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شد و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش مقیاس حل مشکل خانواده بود. ابتدا روی هر دو گروه پیشآزمون اجرا گردید، سپس آموزش هوش هیجانی به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای و یکبار در هفته روی گروه آزمایش اجرا و پس از اتمام برنامه آموزشی، دو گروه در مرحله پسآزمون و پیگیری یکماهه به ابزار پژوهش پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد آموزش هوش هیجانی باعث افزایش توانایی حل مشکل خانواده و بهبود رابطه در دانشجویان متأهل گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون و پیگیری شده است.
سلطانعلی بشکار؛ منصور سودانی؛ منیجه شهنی ییلاق
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 199-226
چکیده
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده که به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی زوجهای ارجاعی به شعب شورای حل اختلاف شهرستان باغملک انجام شد. 20 زوج، که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته و دارای فرزند نیز بودند با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده که به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی زوجهای ارجاعی به شعب شورای حل اختلاف شهرستان باغملک انجام شد. 20 زوج، که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته و دارای فرزند نیز بودند با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعهی تحقیق انتخاب و به شیوهی تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. قبل از اجرای آموزش (ارایه متغیر آزمایشی) دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایشی به مدت 8 جلسهی 5/1 ساعته تحت آموزش مهارتهای مدیریت خشم قرار گرفتند. دو هفته پس از انجام مداخله، مجدداً هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتایج tتست گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) بر روی تفاضل نمرههای پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که زوجهای گروههای آزمایش در مقایسه با گروه گواه از لحاظ 7 خرده مقیاس پرسشنامه تعارضات زناشویی در سطح 05/0 کاهش معنیداری را نشان دادند.