روانشناسی خانواده
محسن یوسفی؛ امین کرایی؛ منصور سودانی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی کیفی سازگاری نوجوانان دختر و پسر با ازدواج مجدد مادران انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی همراه با تحلیل شماتیک و نمونهگیری نظری انجام شد. از آنجایی که تحقیق کیفی درصدد تعمیمپذیری دادهها نیست و به دنبال بررسی معنای واقعیت است. بنابراین دادههای مرحله کیفی مطالعه حاضر به روش مصاحبه جمعآوری شد. جامعه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی کیفی سازگاری نوجوانان دختر و پسر با ازدواج مجدد مادران انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی همراه با تحلیل شماتیک و نمونهگیری نظری انجام شد. از آنجایی که تحقیق کیفی درصدد تعمیمپذیری دادهها نیست و به دنبال بررسی معنای واقعیت است. بنابراین دادههای مرحله کیفی مطالعه حاضر به روش مصاحبه جمعآوری شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر و پسرهای که مادرانی با ازدواج مجدد داشتند، بودند که از میان آنها 10 نوجوان (4 دختر و 6 پسر) از طریق مصاحبههای عمیق انتخاب شدند. ابزار اصلی مورد استفاده در این پژوهش، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته بود و حاصل تجزیه و تحلیل ناشی از 187 کد اولیه، هفت مضمون اصلی بهزیستی روانی، حمایت عاطفی، تجارب هیجانی، نگرش به ازدواج، رفاه اقتصادی، روابط بینفردی و پذیرش طلاق و هجده مضمون فرعی در خصوص سازگاری با ازدواج مجدد مادر بود. بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش مؤلفههای اصلی و با چرخش واریماکس یا متعامد هفت عامل با ارزش ویژه بزرگتر از یک استخراج شد. همچنین مشاهده گردید که بارهای عاملی سؤالات در هر هفت عامل بالاتر از 4/0 و مطلوب بود. دلایل عدم سازگاری با ازدواج مادر در نوجوانان دختر و پسر در طیف گستردهای از عوامل مختلف قرار میگیرد که باید در برنامههای پیشگیری مطرح و مدنظر قرار گیرند.
رضا خجسته مهر؛ ابوطالب بهمئی؛ منصور سودانی؛ ذبیح اله عباسپور
چکیده
بیگمان، طلاق یکی از رویدادهای ناخوشایند زندگی زناشویی است. با توجه به فرایندی، بافتاری و چندبُعدیبودن طلاق و کمبود پژوهشهای کلنگر دربارۀ این مسئله، این پژوهش درصدد کشف و تبیین فرایند روانشناختی شکلگیری طلاق بهکمک روش «نظریۀ زمینهای» است. مشارکتکنندگان این پژوهش را زنان و مردانی تشکیل دادهاند که طلاق گرفتهاند ...
بیشتر
بیگمان، طلاق یکی از رویدادهای ناخوشایند زندگی زناشویی است. با توجه به فرایندی، بافتاری و چندبُعدیبودن طلاق و کمبود پژوهشهای کلنگر دربارۀ این مسئله، این پژوهش درصدد کشف و تبیین فرایند روانشناختی شکلگیری طلاق بهکمک روش «نظریۀ زمینهای» است. مشارکتکنندگان این پژوهش را زنان و مردانی تشکیل دادهاند که طلاق گرفتهاند و با 27 نفر از آنها به روش هدفمند مصاحبه شده است. دستاورد مرحلۀ کدگذاری باز، پانزده طبقۀ اصلی بود. برخی از عوامل علّی عبارتاند از: ازدواج نامطلوب، خشونت، پیمانشکنی زناشویی و ارتباط ناکارآمد. بعضی از عوامل زمینهای را هم میتوان اینگونه برشمرد: خانوادۀ ناکارآمد، موقعیت اقتصادیاجتماعی و مشکلات جنسی و روانی و پزشکی زوجین. ضعف راهبردهای مقابلهای زوجین، عوامل فرازوجی مؤثر بر طلاق و باورهای ناکارآمد، عوامل مداخلهگر هستند. عوامل راهبردی دو طبقۀ اصلی انعطاف و ابتکار و نیز انزوا و انفعال را در بر میگیرند. پیامدها نیز شامل سه طبقۀ اصلی هستند: 1. ننگ مهر طلاق؛ 2. تحلیلرفتگی؛ 3. رهایی از استرس و ایجاد سبک جدید زندگی. نابسندگی مهارتهای ارتباطی و گسلش عاطفی طبقۀ مرکزی دادهها و یافتههای پژوهش حاضر را شکل میدهند.
شهلا کرائی؛ منصور سودانی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ غلامحسین مکتبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای حل مشکل خانواده در دانشجویان متأهل دانشگاه شهید چمران بود. طرح پژوهشی حاضر، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. از بین افراد داوطلب 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شد و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورداستفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای حل مشکل خانواده در دانشجویان متأهل دانشگاه شهید چمران بود. طرح پژوهشی حاضر، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. از بین افراد داوطلب 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شد و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش مقیاس حل مشکل خانواده بود. ابتدا روی هر دو گروه پیشآزمون اجرا گردید، سپس آموزش هوش هیجانی به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای و یکبار در هفته روی گروه آزمایش اجرا و پس از اتمام برنامه آموزشی، دو گروه در مرحله پسآزمون و پیگیری یکماهه به ابزار پژوهش پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد آموزش هوش هیجانی باعث افزایش توانایی حل مشکل خانواده و بهبود رابطه در دانشجویان متأهل گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون و پیگیری شده است.
سلطانعلی بشکار؛ منصور سودانی؛ منیجه شهنی ییلاق
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 199-226
چکیده
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده که به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی زوجهای ارجاعی به شعب شورای حل اختلاف شهرستان باغملک انجام شد. 20 زوج، که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته و دارای فرزند نیز بودند با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده که به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی زوجهای ارجاعی به شعب شورای حل اختلاف شهرستان باغملک انجام شد. 20 زوج، که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته و دارای فرزند نیز بودند با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعهی تحقیق انتخاب و به شیوهی تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. قبل از اجرای آموزش (ارایه متغیر آزمایشی) دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایشی به مدت 8 جلسهی 5/1 ساعته تحت آموزش مهارتهای مدیریت خشم قرار گرفتند. دو هفته پس از انجام مداخله، مجدداً هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتایج tتست گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) بر روی تفاضل نمرههای پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که زوجهای گروههای آزمایش در مقایسه با گروه گواه از لحاظ 7 خرده مقیاس پرسشنامه تعارضات زناشویی در سطح 05/0 کاهش معنیداری را نشان دادند.