فریبا کلانتری؛ ایران داودی؛ سودابه بساک نژاد؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ مجید کاراندیش
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مطالعهی تأثیر روش درمانی عقلانی- هیجانی رفتاری بر نمایه توده بدن، خودکارآمدی وزن و تصویر بدن در وجوانان دختر 18-14 سال دارای اضافهوزن شهر اهواز بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و از طریق فراخوان عمومی و پس از ارزیابیهای اولیه و تشخیص داشتن اضافهوزن توسط متخصص تغذیه 36 نفر انتخاب و درسه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مطالعهی تأثیر روش درمانی عقلانی- هیجانی رفتاری بر نمایه توده بدن، خودکارآمدی وزن و تصویر بدن در وجوانان دختر 18-14 سال دارای اضافهوزن شهر اهواز بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و از طریق فراخوان عمومی و پس از ارزیابیهای اولیه و تشخیص داشتن اضافهوزن توسط متخصص تغذیه 36 نفر انتخاب و درسه گروه آزمایش، پلاسیبو و فهرست انتظار به صورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 12 جلسه 90 دقیقهای شرکت کردند و علاوه بر دریافت برنامه رژیم غذایی و وزنکشی هفتگی، مداخلهی روانشناختی نیز دریافت کردند. گروه پلاسیبو به تعداد جلسات گروه آزمایش در جلسات جداگانه شرکت کردند و علاوه بر دریافت برنامه رژیم غذایی و وزنکشی هفتگی، هر هفته نیز گزارش فرمهای پایش خود را ارائه میدادند. اما گروه فهرست انتظار هیچگونه پایش و مداخلهای دریافت نکردند. هر سه گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامههای مربوط به متغیرهای پژوهش را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با روش تجزیهوتحلیل کوواریانس در سطح معنیداری (05/0p<) نشان داد که در مرحله پسآزمون از نظر نمایه توده بدن بین گروه آزمایش و پلاسیبو با فهرست انتظار تفاوت معنیدار بود، اما بین گروه آزمایش و پلاسیبو در مرحله پسآزمون تفاوت معنیدار نبود. ولی در مرحله پیگیری تفاوت معنیدار بود. یعنی این که هر دو گروه در مرحله پسآزمون کاهش وزن داشتند ولی در مرحله پیگیری دو ماه و نیمگروه آزمایش وزن کاهشیافته خود را حفظ نمودند در حالی که گروه پلاسیبو بازگشت وزن داشتند. همچنین نتایج نشان داد که این درمان منجر به افزایش خودکارآمدی وزن و کاهش نارضایتی از تصویر بدن در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون و پیگیری گردید.
سلیمه داستان؛ ایران داودی؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، ، صفحه 205-224
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس بر غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 بود که به پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس بر غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 بود که به پرسشنامههای غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی پاسخ دادند. سپس بر حسب بالا بودن نمرات غربتزدگی و مشکلات بین فردی و پایینتر بودن نمره سازگاری، از هر مدرسه 17 نفر انتخاب گردید و به تصادف یکی از مدارس به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسهی 2 ساعته آموزش مدیریت استرس قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که آموزش مدیریت استرس باعث کاهش غربتزدگی و مشکلات بین فردی و افزایش سازگاری خوابگاهی در دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.