روانشناسی تربیتی
زهرا جمشیدپور؛ علی تقوایی نیا؛ محمدرضا فیروزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آمورشتنظیم هیجانی مبتنی بر مدل تحولی یکپارچه تفاوتهای فردی بر تابآوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بود. طرح این پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه سوم ابتدائی شهرستان چرام در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 36 نفر که کمترین ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آمورشتنظیم هیجانی مبتنی بر مدل تحولی یکپارچه تفاوتهای فردی بر تابآوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بود. طرح این پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه سوم ابتدائی شهرستان چرام در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 36 نفر که کمترین نمرات را در مقیاس سرزندگی و تاب آوری تحصیلی کسب کردند، به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده (1391) و مقیاس تاب آوری تحصیلی ساموئلز (2004) بود. پس از انجام پیش آزمون آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش تنظیم مبتنی بر مدل تحولی یکپارچه تفاوتهای فردی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. مجددا دو گروه با پس آزمون ارزیابی شدند. تحلیل دادهها با استفادهاز روش تحلیل مانکوا انجام شد. نتایج نشان داد نمرات پس آزمون سرزندگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار دارد((P≤ 0/001. بدین معنی که سرزندگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی بعد از آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل تحولی یکپارچه تفاوتهای فردی افزایش یافته است. بنابر نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، میتوان نتیجه گرفت آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل تحول یکپارچه تفاوتهای فردی میتواند باعث افزایش سرزندگی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان شود.
زینب مومن نیا؛ علی تقوایی نیا؛ فریبرز نیکدل
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی انجام شد. روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و براساس گردآوری دادهها، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل مربیان پیشدبستانی شهرستان ایذه در سال 1399 میباشد. از بین جامعه هدف، ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی انجام شد. روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و براساس گردآوری دادهها، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل مربیان پیشدبستانی شهرستان ایذه در سال 1399 میباشد. از بین جامعه هدف، 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی (15) و گواه (15) گمارده شدند. ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. گروه آزمایشی در 10 جلسه 45 دقیقهای در طول دو ماه، آموزش هوش هیجانی را دریافت کردند. ابزارهای مورد استفاده در پیشآزمون و پسآزمون شامل مقیاس مسئولیتپذیری گاف و سیاهه مقابله با موقعیتهای استرسزای اندلر و پارکر بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش هوش هیجانی موجب افزایش مسئولیتپذیری (001/0>p، 20/20=F) و مهارتهای مقابلهای مسالهمدار (003/0>p، 25/11=F) و کاهش مهارتهای مقابلهای هیجانمدار (001/0>p، 75/14=F) و اجتنابی (004/0>p، 07/5=F) گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شده است. بر مبنای یافتههای حاصل میتوان گفت آموزش هوش هیجانی بر مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی تأثیر معناداری داشته است. لذا پیشنهاد میشود از آموزش هوش هیجانی برای بهبود مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی استفاده شود..
علی تقوایی نیا؛ منیجه شهنی ییلاق؛ عبدالکاظم نیسی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده و بهزیستی ذهنی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و مقایسه مدل در دو گروه پسر و دختر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که به روش تصادفی چند مرحلهای 600 نفر به عنوان ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده و بهزیستی ذهنی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و مقایسه مدل در دو گروه پسر و دختر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که به روش تصادفی چند مرحلهای 600 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (ASQ)، مقیاس چند بُعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ)، برنامهی عاطفهی مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) است. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان دادند که تنیدگی تحصیلی ادراک شده هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده و ترکیب باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی ذهنی رابطه دارد. رابطه غیرمستقیم تنیدگی تحصیلی ادراک شده با بهزیستی ذهنی از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلی تأیید نشد. همچنین نتایج تحلیل مدل چندگروهی نشان داد که با وجود یکسان بودن نمودار مسیر دخترها و پسرها، از لحاظ ضرایب مسیر بین دو گروه تفاوت معنیدار وجود دارد.