رواندرمانگری
مریم کورکی؛ سید اسماعیل هاشمی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
Aim: This study aimed to examine the effectiveness of Psychodrama group therapy on the cognitive and behavioral aspects of social anxiety in female adolescents of Sirjan City.Methods: The research was conducted using a pre-test, post-test, and 1-month follow-up semi-experimental control group design. The population was all ninth-grade female students of Sirjan schools in the academic year 2022-2023. The first sample of the study included 250 female students who were selected from among those who referred to the comprehensive health service centers using an accessible sampling method. These people ...
بیشتر
Aim: This study aimed to examine the effectiveness of Psychodrama group therapy on the cognitive and behavioral aspects of social anxiety in female adolescents of Sirjan City.Methods: The research was conducted using a pre-test, post-test, and 1-month follow-up semi-experimental control group design. The population was all ninth-grade female students of Sirjan schools in the academic year 2022-2023. The first sample of the study included 250 female students who were selected from among those who referred to the comprehensive health service centers using an accessible sampling method. These people answered the Adolescent Social Anxiety Scale (SAS-A; Puklek & Videk, (2008) and a structured clinical interview for social anxiety disorder based on DSM-5 and 36 of them who got at least one score higher than the standard deviation score were separated from Among them, 28 people who met the criteria for entering the research were selected and placed in two groups of 14 people (experimental and control group). The experimental group received Psychodrama group therapy; however, the control group did not receive any intervention. At the end, 12 people remained in each group.Results: The results showed that there was a significant difference between the experimental and the control groups in the post-test phase in terms of Apprehension and fear of negative evaluation (AFNE)( Cognitive component) (p <0.0001, F = 29.34) and tension and inhibition in social contact (TISC)(behavioral component) of social anxiety (p <0.0001, F = 37.9). This difference was also observed in the follow-up phase.
عاطفه محمدحسینی؛ عبدالزهرا نعامی؛ کیومرث بشلیده؛ اسماعیل هاشمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش یک مدل مفهومی از میانجیگری سرزندگی در کار در رابطه با پیشایندهای سازمانی و پیامدهای آموزشی در کارکنان بیمه تأمین اجتماعی اهواز انجام گرفت. نمونة پژوهش شامل 267 نفر از کارکنان بیمة تأمین اجتماعی اهواز بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه، از پرسشنامههای نزاکت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش یک مدل مفهومی از میانجیگری سرزندگی در کار در رابطه با پیشایندهای سازمانی و پیامدهای آموزشی در کارکنان بیمه تأمین اجتماعی اهواز انجام گرفت. نمونة پژوهش شامل 267 نفر از کارکنان بیمة تأمین اجتماعی اهواز بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه، از پرسشنامههای نزاکت در محل کار پوراس و ارز (2009)، رهبری توانمندساز اهرن و همکاران (2005)، سرزندگی در کار اسپریتزر و همکاران (2012)، رفتار خود توسعه خوکیو (2007)، انگیزه آموزش نو و ویلک (1993) و انتقال آموزش ژائو (1996) استفاده شد. تحلیل دادهها با کمک روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS ویراست 24 انجام شد. جهت آزمودن اثرات واسطهای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوت استراپ استفاده شد. الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادهها برخوردار بود. یافتهها حاکی از آن بود که مسیرهای مستقیم نزاکت در محل کار و رهبری توانمندساز به سرزندگی در کار معنیدار بودند. علاوه بر آن مسیر سرزندگی در کار به رفتار خود- توسعه، انگیزه آموزش و انتقال آموزش نیز معنیدار بودند. همچنین نتایج مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که نزاکت در محل کار و رهبری توانمندساز از طریق سرزندگی در کار بر رفتار خود- توسعه، انگیزة آموزش و انتقال آموزش اثر مثبت و معنیداری دارند. جو مثبت در سازمان از طریق تقویت سرزندگی کارکنان میتواند منجر به نتایج مثبتی مانند اشتراک دانش و رفتارهای خود- توسعه شود.