روانشناسی شناختی
سمیه لرستانی؛ لیلا علیزاده؛ حمداله جایروند
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر محرومیت از خواب بر عملکردهای حافظه در مقیاس وکسلردر تیپهای خواب شبانگاهی دانشجویان دختر خوابگاهی شهر کرمانشاه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه گواه بود. جامعهی پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دختر خوابگاهی بود. نمونهی اولیه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثر محرومیت از خواب بر عملکردهای حافظه در مقیاس وکسلردر تیپهای خواب شبانگاهی دانشجویان دختر خوابگاهی شهر کرمانشاه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه گواه بود. جامعهی پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دختر خوابگاهی بود. نمونهی اولیه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر خوابگاهی بود که به شیوهی نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و 35 نفر به عنوان تیپ خواب کاملاً شامگاهی (مطابق با دستورالعمل پرسشنامه که نشان دهندهی تیپ خواب افراد بود به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون حافظه وکسلر W.M.S (1939) و پرسشنامه صبحگاهی ـ شامگاهی MEQ هورن و استبرگ (1976) بود. یافته های تحلیل کوواریانس نشان داد که محرومیت از خواب بر عملکردهای حافظه در تیپ خواب شبانگاهی اثر دارد و موجب اختلال در عملکردهای حافظه( حافظه کل، آگاهی در مورد مسائل روزمره و شخصی، جهت یابی، کنترل ذهنی، حافظه منطقی، تکرار ارقام رو به جلو و معکوس، حافظه بینایی و یادگیری تداعی ها) میشود (001/ 0>P). در نهایت نتایج نشان داد محرومیت از خواب موجب اختلال در عملکردهای مختلف حافظه از جمله حافظه کل، آگاهی در مورد مسائل روزمره و شخصی، جهت یابی، کنترل ذهنی، حافظه منطقی، تکرار ارقام رو به جلو و معکوس، حافظه بینایی و یادگیری تداعی ها میشو د.
سهیلا رجبی مرندیان؛ مرضیه طالب زاده شوشتری؛ حمداله جایروند
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه سرشت و منش با نشانههای درونیسازی شده و بیرونیسازی شده نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. این پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان اندیمشک بود. نمونه شامل 326 نفر (165 دختر و 161 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه سرشت و منش با نشانههای درونیسازی شده و بیرونیسازی شده نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. این پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان اندیمشک بود. نمونه شامل 326 نفر (165 دختر و 161 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خودسنجی نوجوانان (Achenbach et al.)، پرسشنامه شخصیتی سرشت و منش (Cloninger et al.) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (et al. Garnefski) استفاده شد. نتایج نشان داد که برای هر دو مسیر غیرمستقیم اثر سرشت و منش بر نشانههای درونیسازی شده از طریق تنظیم هیجان مثبت و منفی مورد تایید قرارگرفت. همچنین، دو مسیر غیرمستقیم اثر سرشت و منش بر نشانههای بیرونیسازی شده از طریق تنظیم هیجان مثبت و منفی مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافتههای به دست آمده از این پژوهش میتوان گفت که راهبردهای مثبت و منفی تنظیمشناختی هیجان با اثرگذاری بر ابعاد سرشت و منش شخصیت، موجب بروز و یا تدوام مشکلات رفتاری درونی و بیرونیسازی شده نوجوانان میشود.