لیلا قاسمی؛ سحر صفرزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی کیفیت روابط مادر- کودک بر اساس ابعاد خردمندی و احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی با میانجیگری فقدان لذتجویی در مادران کودکان مبتلا به اتیسم بود. این مطالعه حاضر همبستگی- توصیفی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای کودکان اتیسم در شهر اهواز بوده که 200 نفر از این مادران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی کیفیت روابط مادر- کودک بر اساس ابعاد خردمندی و احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی با میانجیگری فقدان لذتجویی در مادران کودکان مبتلا به اتیسم بود. این مطالعه حاضر همبستگی- توصیفی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای کودکان اتیسم در شهر اهواز بوده که 200 نفر از این مادران به روش در دسترس از مدارس کودکان اتیسم انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای کیفیت روابط مادر- کودک (Pianta)، پرسشنامه سه بعدی خردمندی (Ardelt)، فرم کوتاهشده مقیاس احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی بزرگسالان (Ditommaso et al.) و پرسشنامه فقدان لذتجویی (Snaith et al.) بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارSPSS-20 و AMOS-20 انجام شد. نتایج بهدست آمده نشان دادند بین همه ضرایب مسیر به جز احساس تنهایی خانوادگی به کیفیت روابط مادر- کودک (59/0 p=، 03/0-β=)، بعد عاطفی خردمندی به فقدان لذتجویی (53/0 p=، 03/0=β=)، احساس تنهایی رمانتیک به فقدان لذتجویی (02/0- p=، 67/0β=)، و احساس تنهایی اجتماعی به فقدان لذتجویی (97/0 p=، 002/0-β=) معنیدار بودند. همچنین در نتایج نیز مشخص شد بین بعد شناختی خردمندی (017/0 p=، 127/0β=) و انعکاسی خردمندی (035/0 p=، 113/0β=) و احساس تنهایی خانوادگی (005/0 p=، 057/0-β=) با کیفیت روابط مادر- کودک از طریق میانجیگری فقدان لذتجویی رابطه غیرمستقیم وجود دارد. اما بین بعد عاطفی خردمندی (49/0p=، 017/0β=)، احساس تنهایی رمانتیک (59/0 p=، 13/0β=) و احساس تنهایی اجتماعی (99/0p=، 084/0β=) با کیفیت روابط مادر- کودک از طریق میانجیگری فقدان لذتجویی رابطه غیرمستقیم مشاهده نشد. بر این اساس پیشنهاد میشود با ایجاد انجمنهای مربوط به کودکان اتیسم و مشارکت در انجمنها، نسبت به حمایت از حداقل توانمندیها، و آشنایی با سایر ویژگیهای رفتاری مختلف در این کودکان گام برداشته شود و از این طریق از میزان وابستگی کودک اوتیسم به مادر کاسته شود و بر اساس حداقل توانایی دیده شده در این کودکان بتوان برنامه بهرهوری مناسب از اوقات و زندگی آنان تنظیم و اجرا شود.
فریده نریمیسایی؛ سحر صفرزاده؛ فاطمه سادات مرعشیان
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس و آموزش خودشفقتورزی بر حس-عاملیت، تنظیمهیجانی در نوجوانان پسر شهر اهواز بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمـون و گـروه گواه و مرحله پیگیری دوماهه بـود. جامعهآماری پژوهش کلیه نوجوانان پسر شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بود، که از میان آنها 75 دانشآموزان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس و آموزش خودشفقتورزی بر حس-عاملیت، تنظیمهیجانی در نوجوانان پسر شهر اهواز بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمـون و گـروه گواه و مرحله پیگیری دوماهه بـود. جامعهآماری پژوهش کلیه نوجوانان پسر شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بود، که از میان آنها 75 دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم، بصورت روش تصادفی مرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروهآزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 25 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش اول تحت آموزش ایمنسازی در برابر استرس مایکنباوم (2008) طی 8 جلسه 90 دقیقهای و گروه آزمایش دوم تحت آموزش خودشفقتورزی گیلبرت (2009) طی 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتندوبرای گروه گواه مداخلهای انجام نشد. ابزارهای مـورد اسـتفاده شامل مقیاس حس-عاملیت وودی (2013) و پرسشنامه سبکهای تنظیمشناختیهیجان فرم کوتاه گارنفسکی و کرایج (2002) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. نتایـج تحلیل دادهها نشانداد که آموزش ایمنسازی در برابر استرس و آموزش خودشفقتورزی بـر حس عاملیت، تنظیم هیجانی مثبت و منفی نسبت به گروه گواه در نوجوانان پسر تأثیر داشته(001/0>p) و همچنین مشخص شد آموزش ایمنسازی در برابر استرس در افزایش حسعاملیت و تنظیمهیجانی مثبت و کاهش تنظیمهیجانی منفی، نسبت به آموزش خودشفقتورزی اثربخشی بیشتر داشته است (001/0>p). نتایج در مرحله پیگیری نیز پایدار بود. ازاینرو بکارگیری روش آموزش ایمن-سازی در برابر استرس به عنوان یک مداخله مؤثرتر میتواند جهت افزایش حسعاملیت و تنظیمهیجانی مثبت و کاهش تنظیمهیجانی منفی نوجوانان پسر مورد استفاده قرار گیرد.