منیجه شهنی ییلاق؛ غلامحسین مکتبی؛ حسین شکرکن؛ جمال حقیقی؛ فاطمه کیانپور قهفرخی
چکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی پرداخته است. جامعهی آماری شامل دانشجویان دورهی کارشناسی دانشگاه شهید چمران بود که در سال تحصیلی 87-86 مشغول به تحصیل بودند. از میان این دانشجویان 120 نفر به طور تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در چهار گروه 30 نفری (آزمایشی دختر و پسر و گواه دختر و ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی پرداخته است. جامعهی آماری شامل دانشجویان دورهی کارشناسی دانشگاه شهید چمران بود که در سال تحصیلی 87-86 مشغول به تحصیل بودند. از میان این دانشجویان 120 نفر به طور تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در چهار گروه 30 نفری (آزمایشی دختر و پسر و گواه دختر و پسر) گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامهی خود-گزارشی هوش هیجانی براکت و همکاران، اضطراب اجتماعی ماتیک و کلارک و سازگاری اجتماعی مظاهری. طرح پژوهش از نوع آزمایش میدانی، با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه است. گروه آزمایش در 8 جلسهی 90 دقیقهای تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. پس از اعمال مداخلهی آزمایشی، بار دیگر میزان اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی گروههای آزمایش و گواه سنجیده شد. پس از 8 هفته از آزمودنیها پیگیری به عمل آمد. نتایج تحلیل واریانسهای چندمتغیری بیانگر تفاوت معنیدار بین اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی گروهها است. در ضمن، بین دو جنس از لحاظ تأثیر آموزش هوش هیجانی بر متغیرهای وابسته تفاوت معنیداری مشاهده نشد. اثر درمان بعد از هشت هفته هم چنان ادامه داشت.
حسین شکر کن؛ نسرین ارشدی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ جمال حقیقی
چکیده
الگویی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزش شغلی طراحی و روی یک نمونه 652 نفری از کارکنان شرکت ملی نفت مناطق نفتخیز جنوب-منطقه اهواز آزموده شد. الگوی پیشنهادی انگیزش شغلی پنج لایه را در بر میگیرد که از لایه اول تا پنجم به ترتیب شامل پیشایندهای دور (متغیرهای صفات انگیزشی، محدودیتهای رویهای و دشواری هدف)، پیشایندهای نزدیک (متغیرهای ...
بیشتر
الگویی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزش شغلی طراحی و روی یک نمونه 652 نفری از کارکنان شرکت ملی نفت مناطق نفتخیز جنوب-منطقه اهواز آزموده شد. الگوی پیشنهادی انگیزش شغلی پنج لایه را در بر میگیرد که از لایه اول تا پنجم به ترتیب شامل پیشایندهای دور (متغیرهای صفات انگیزشی، محدودیتهای رویهای و دشواری هدف)، پیشایندهای نزدیک (متغیرهای اخلاق کار اسلامی، خشنودی از درآمد، نیازهای اساسی روانشناختی، خودکارآمدی، ویژگیهای شغل و امنیت شغلی)، متغیر انگیزش شغلی، پیامدهای نزدیک (متغیرهای خشنودی شغلی، دلبستگی شغلی، تعهد سازمانی، تلاش و قصد ترک شغل) و پیامدهای دور (متغیرهای عملکرد شغلی و فشار روانی شغلی( میباشد. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از رویکرد دو مرحلهای اندرسون و گربینگ (1988) در الگویابی معادلات ساختاری (SEM) بر اساس نرمافزار AMOS ویراست 7 انجام گرفت. جهت آزمودن اثرهای واسطهای در الگوی پیشنهادی و تعیین معنیداری آنها نیز از روش بارون و کِنی (1986) و آزمون سوبِل (1982) استفاده گردید. گرچه تحلیلهای الگویابی معادلات ساختاری برازش الگو را با دادهها مورد حمایت قرار دادند، اما مقادیر برخی از شاخصهای برازندگی حاکی از آن بود که الگو نیاز به بهبود دارد. در نتیجه، با حذف مسیرهای غیرمعنیدار و اضافه نمودن چند مسیر جدید برازش بسیار خوب الگوی نهایی با دادهها حاصل گردید. استفاده از آزمون تفاوت مجذور کای نیز روند بهبود الگوی نهایی را مورد تأیید قرار داد.
منیجه شهنی ییلاق؛ عباس سلامتی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ جمال حقیقی
چکیده
این پژوهش به بررسی شیوع تعلل[1] و اثر دو روش درمان شناختی- رفتاری[2] و مدیریت رفتار[3] بر کاهش آن در دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان اهواز پرداخته است. جامعه آماری دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز میباشند، که در سال تحصیلی 85-84 مشغول به تحصیل بودند. این پژوهش مشتمل بر دو نوع نمونهگیری است: نمونه شیوع که شامل 2000 دانشآموز دختر ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی شیوع تعلل[1] و اثر دو روش درمان شناختی- رفتاری[2] و مدیریت رفتار[3] بر کاهش آن در دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان اهواز پرداخته است. جامعه آماری دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز میباشند، که در سال تحصیلی 85-84 مشغول به تحصیل بودند. این پژوهش مشتمل بر دو نوع نمونهگیری است: نمونه شیوع که شامل 2000 دانشآموز دختر و پسر است که به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و نمونه آزمایشی شامل 240 دانشآموز (180 دانشآموز تعللی و 60 دانشآموز غیرتعللی) میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. طرح پژوهش یک طرح آزمایشی میدانی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری میباشد. گروههای آزمایشی در 10 جلسه 50 دقیقه ای تحت دو روش درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار قرار گرفتند. پس از اعمال مداخله آزمایشی، بار دیگر میزان تعلل گروههای آزمایشی و گواه سنجیده شد (پس آزمون). پس از سه هفته، بار دیگر آزمودنیها پرسشنامه تعلل را تکمیل کردند (آزمون پیگیری). نتایج تحلیل واریانس دوراهه و تحلیل واریانس با اندازههای مکرر بیانگر تفاوت معنیداری در اثر روشهای درمان بر کاهش تعلل بوده است. در ضمن تفاوت معنیداری بین دو جنس از لحاظ دو روش درمانی فوق الذکر مشاهده نشد. همچنین، میزان شیوع تعلل در جامعه دانشآموزی (17 درصد پسرها و 14 درصد دخترها) بالا گزارش شده است.
جمال حقیقی؛ اقبال زارعی؛ حسین شکرکن؛ منیجه شهنیییلاق
چکیده
این پژوهش به منظور مقایسه ویژگیهای شخصیتی هنرمندان رشتههای شعر و ادب، نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی با افراد غیرهنرمند بر اساس آزمون شخصیتی نئو اجراء شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مشتمل بر هنرمندان عضو انجمنهای شعر و ادب، نمایش، موسیقی، هنرهای تجسمی و کارکنان غیرهنرمند شاغل ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مقایسه ویژگیهای شخصیتی هنرمندان رشتههای شعر و ادب، نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی با افراد غیرهنرمند بر اساس آزمون شخصیتی نئو اجراء شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مشتمل بر هنرمندان عضو انجمنهای شعر و ادب، نمایش، موسیقی، هنرهای تجسمی و کارکنان غیرهنرمند شاغل در اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان، شهر اهواز و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بوده است. 320 هنرمند و 80 آزمودنی غیرهنرمند به صورت تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید. فرضیه اصلی این پژوهش عبارت از این است که بین آزمودنیهای هر یک از چهار گروه هنری مورد مطالعه با افراد غیرهنرمند از نظر ویژگیهای شخصیتی تفاوت وجود دارد. فرضیه با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) مورد بررسی قرار گرفت. مقدار Fبرای آزمونهای پیلائیز، هتلینگز و ویلکس به ترتیب 44/7F=، 98/7F=، و 77/7 F=به دست آمد، که فرضیه تحقیق در سطح معنیداری 001/0=a مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، پنج فرضیه فرعی تدوین گردید که عبارت بودند از: بین آزمودنیهای هر یک از چهار گروه هنری مورد مطالعه با افراد غیرهنرمند از نظر عصبیت، برونگرایی، باز بودن، توافق و وجدانی بودن تفاوت وجود دارد. نتایج فرضیههای فرعی نشان داد که به جز در شاخص عصبیت که مقدار 12/1F= و تفاوت
بهمن نجاریان؛ یداله زرگر؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ جمال حقیقی
چکیده
پژوهش حاضر از دو بخش همهگیرشناسی و ترک سیگار تشکیل شده است. ابتدا میزان شیوع استعمال سیگار در کارکنان ادارات دولتی بررسی شد و سپس اثربخشی چند روش ترک سیگار مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفتند. روش تحقیق مرحله اول، میدانی و مرحله دوم، آزمایشی میدانی بود. جمعیت پژوهشی، کارکنان ...
بیشتر
پژوهش حاضر از دو بخش همهگیرشناسی و ترک سیگار تشکیل شده است. ابتدا میزان شیوع استعمال سیگار در کارکنان ادارات دولتی بررسی شد و سپس اثربخشی چند روش ترک سیگار مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفتند. روش تحقیق مرحله اول، میدانی و مرحله دوم، آزمایشی میدانی بود. جمعیت پژوهشی، کارکنان ادارات و سازمانهای غیرصنعتی دولتی شهر اهواز بود. در این پژوهش از دو نمونه همهگیرشناسی و نمونه ترک استفاده شده است. نمونه همهگیرشناسی شامل 1334 نفر (1089 مرد و 245 زن) بود که از بین 26 اداره دولتی به طور تصادفی انتخاب شدند. نمونه دوم شامل 135 آزمودنی بود که از بین داوطلبان ترک سیگار، انتخاب و به طور تصادفی در یکی از 5 گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. این گروهها عبارتند از: 1) رفتاری، 2) رفتاری- آموزشی، 3) رفتاری- دارویی، 4) دارونما و 5) فهرست انتظار. در این تحقیق سه متغیر سن، سالهای مصرف سیگارو هیجان خواهی کنترل شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل یک پرسشنامه حاوی سؤالات همهگیرشناسی و مقیاس هیجان خواهی آرنت (1994) بودند. آزمودنیها در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یکماهه، از لحاظ تعداد مصرف روزانه سیگار مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج مرحله همهگیرشناسی نشان داد که 23% کارکنان مرد و 2/1% کارکنان زن به طور متوسط روزی 9 نخ سیگار مصرف میکنند و میانگین سن شروع مصرف سیگار 9/20 سالگی است. نتایج مرحله ترک نشان داد که روش رفتاری تأثیر معنیداری در ترک سیگار نداشت، ولی روشهای رفتاری- آموزشی و رفتاری- دارویی تقریباً به یک اندازه باعث ترک سیگار شدند. متغیرهای سن، سالهای مصرف و هیجان خواهی نقش تعیین کنندهای در کاهش مصرف سیگار نداشتند.
فاطمه کیانپور قهفرخی؛ جمال حقیقی؛ حسین شکرکن؛ بهمن نجاریان
چکیده
در این پژوهش، رابطه ساده و چندگانه هفت مرحله اول نظریه رشد روانی- اجتماعی اریکسون با مرحله هشتم آن -کمال در برابر نومیدی- در سالمندان استان خوزستان بررسی گردید. افراد شرکت کننده در نمونه اصلی تحقیق شامل 469 سالمند (237 زن و 232 مرد) بودند که به وسیله "مقیاس تجدیدنظر شده مراحل رشد روانی- ...
بیشتر
در این پژوهش، رابطه ساده و چندگانه هفت مرحله اول نظریه رشد روانی- اجتماعی اریکسون با مرحله هشتم آن -کمال در برابر نومیدی- در سالمندان استان خوزستان بررسی گردید. افراد شرکت کننده در نمونه اصلی تحقیق شامل 469 سالمند (237 زن و 232 مرد) بودند که به وسیله "مقیاس تجدیدنظر شده مراحل رشد روانی- اجتماعی اریکسون" مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین، پیش از اجرای پژوهش، از یک نمونه 50 نفری برای ارزیابی مقدماتی مقیاس مورد نظر و نیز از یک نمونه 170 نفری دیگر برای اعتباریابی همان مقیاس استفاده به عمل آمد. برای تحلیل دادهها، علاوه بر روشهای توصیفی، روشهای همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه نیز به کار بسته شد. در این پژوهش، مجموعاً 24 فرضیه برای کل سالمندان و زنان و مردان سالمند به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. همه این فرضیهها تأیید شدند و نشان دادند که نظریه اریکسون علاوه بر فرهنگهای غربی، در فرهنگ ما نیز کاربرد دارد.
غلام رضا رجبی؛ یوسفعلی عطاری؛ جمال حقیقی
جمال حقیقی؛ غلامرضا رجبی
چکیده
برای بررسی رابطه سن و جنسیت با مفاهیم نگهداری ذهنی عدد، توده و حجم، چند فرضیه تدوین گردید. فرضیه های اصلی تحقیق عبارت از این بودند که (۱) همراه با بالا رفتن سن، بر توانایی نگهداری ذهنی افزوده میشود. (۲) از لحاظ فرآیند رشد، در کودکان ابتدا نگهداری ذهنی عدد آشکار می شود و پس از آن به ترتیب نگهداری های ذهنی توده و حجم. و (۳) بین عملکرد پسران ...
بیشتر
برای بررسی رابطه سن و جنسیت با مفاهیم نگهداری ذهنی عدد، توده و حجم، چند فرضیه تدوین گردید. فرضیه های اصلی تحقیق عبارت از این بودند که (۱) همراه با بالا رفتن سن، بر توانایی نگهداری ذهنی افزوده میشود. (۲) از لحاظ فرآیند رشد، در کودکان ابتدا نگهداری ذهنی عدد آشکار می شود و پس از آن به ترتیب نگهداری های ذهنی توده و حجم. و (۳) بین عملکرد پسران و دختران از حیث نگهداری ذهنی، تفاوتی وجود ندارد. برای آزمایش فرضیه ها، نمونه ای تصادفی متشکل از ۱۸۰ آزمودنی-مشتمل بر گروه های ۶/۵، ۸/۵ و ۱۰/۵ ساله از پایه های اول، سوم و پنجم- از دبستانهای پسرانه و دخترانه اهواز برگزیده شد. آنگاه، هر سه گروه آزمودنی، بر اساس شیوه مصاحبه بالینی پیاژه، به وسیله آزمون های نگهداری ذهنی عدد، توده و حجم مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از تحلیل واریانس داده ها، فرضیه های اول و دوم تحقیق را تایید کردند، لیکن یافته ها در خصوص تفاوت عملکرد پسران و دختران از نظر نگهداری ذهنی، با فرضیه سوم مغایرت داشتند. یافته ها به طور کلی بر برتری عملکرد پسران نسبت به عملکرد دختران دلالت داشتند.