آسیبشناسی اجتماعی
عبدالزهرا نعامی؛ محبوبه عسکری
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی برازش الگویی از اثر رسالت شغلی بر رفتار شغلی پویا و سرزندگی در کار با میانجیگری تعالییابی شغلی و تمرکز پیشرفت محور در میان پرستاران انجام شد. رویکرد پژوهشی کمی از نوع همبستگی -توصیفی در نظر گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200نفراز پرستاران یکی از بیمارستان شهر اهواز می باشد. ابزار گرداوری دادهها ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی برازش الگویی از اثر رسالت شغلی بر رفتار شغلی پویا و سرزندگی در کار با میانجیگری تعالییابی شغلی و تمرکز پیشرفت محور در میان پرستاران انجام شد. رویکرد پژوهشی کمی از نوع همبستگی -توصیفی در نظر گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200نفراز پرستاران یکی از بیمارستان شهر اهواز می باشد. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامههای رسالت شغلی (Dobrow and Tosti, 2011)، تعالییابی شغلی (Laurence, 2010)، تمرکز پیشرفت محور (Lockwood et al., 2002)، رفتار شغلی پویا (Seibert et al., 1999)، سرزندگی در کار (Spriters et al., 2012)بود. جمعآوری و تحلیل دادهها با کمک روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار بود. یافتهها نشان داد که مسیرهای مستقیم رسالت شغلی به تعالییابی شغلی و تمرکز پیشرفت محور و مسیرهای رسالت شغلی به رفتار شغلی پویا و سرزندگی در کار معنیدار بودند. به علاوه، مسیر غیرمستقیم رسالت شغلی به رفتار شغلی پویا از طریق تمرکز پیشرفت محور معنیدار بود اما مسیر غیرمستقیم رسالت شغلی به سرزندگی در کار از طریق تعالییابی شغلی معنیدار نبود. براین اساس کارکنان میتوانند با یافتن معانی و پیرو آن سرزندگی و رفتارهای شغلی پویا شکوفا شوند.
عاطفه محمدحسینی؛ عبدالزهرا نعامی؛ کیومرث بشلیده؛ اسماعیل هاشمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش یک مدل مفهومی از میانجیگری سرزندگی در کار در رابطه با پیشایندهای سازمانی و پیامدهای آموزشی در کارکنان بیمه تأمین اجتماعی اهواز انجام گرفت. نمونة پژوهش شامل 267 نفر از کارکنان بیمة تأمین اجتماعی اهواز بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه، از پرسشنامههای نزاکت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش یک مدل مفهومی از میانجیگری سرزندگی در کار در رابطه با پیشایندهای سازمانی و پیامدهای آموزشی در کارکنان بیمه تأمین اجتماعی اهواز انجام گرفت. نمونة پژوهش شامل 267 نفر از کارکنان بیمة تأمین اجتماعی اهواز بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه، از پرسشنامههای نزاکت در محل کار پوراس و ارز (2009)، رهبری توانمندساز اهرن و همکاران (2005)، سرزندگی در کار اسپریتزر و همکاران (2012)، رفتار خود توسعه خوکیو (2007)، انگیزه آموزش نو و ویلک (1993) و انتقال آموزش ژائو (1996) استفاده شد. تحلیل دادهها با کمک روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS ویراست 24 انجام شد. جهت آزمودن اثرات واسطهای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوت استراپ استفاده شد. الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادهها برخوردار بود. یافتهها حاکی از آن بود که مسیرهای مستقیم نزاکت در محل کار و رهبری توانمندساز به سرزندگی در کار معنیدار بودند. علاوه بر آن مسیر سرزندگی در کار به رفتار خود- توسعه، انگیزه آموزش و انتقال آموزش نیز معنیدار بودند. همچنین نتایج مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که نزاکت در محل کار و رهبری توانمندساز از طریق سرزندگی در کار بر رفتار خود- توسعه، انگیزة آموزش و انتقال آموزش اثر مثبت و معنیداری دارند. جو مثبت در سازمان از طریق تقویت سرزندگی کارکنان میتواند منجر به نتایج مثبتی مانند اشتراک دانش و رفتارهای خود- توسعه شود.