مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ سودابه بساکنژاد؛ منیجه شهنی ییلاق؛ حسین شکرکن؛ جمال حقیقی
چکیده
< p class="a" dir="RTL">این پژوهش به منظور بررسی روابط ساده و چندگانه ترس از موفقیت، عزت نفس، کمالگرایی و ترس از ارزیابی منفی با نشانگان وانمودگرایی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 300 دانشجوی دختر و پسر تحصیلات تکمیلی دانشگاه ...
بیشتر
< p class="a" dir="RTL">این پژوهش به منظور بررسی روابط ساده و چندگانه ترس از موفقیت، عزت نفس، کمالگرایی و ترس از ارزیابی منفی با نشانگان وانمودگرایی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 300 دانشجوی دختر و پسر تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای مورد استفاده به کار گرفته شد. هر دو نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل آزمون وانمودگرایی کلانس (CIPS)، آزمون ترس از موفقیت (FOSS)، آزمون عزت نفس آیزنک، آزمون کمالگرایی اهواز (APS) و آزمون ترس از ارزیابی منفی (FNE) بودند. آزمونهای وانمودگرایی کلانس و ترس از موفقیت توسط پژوهشگران این تحقیق به فارسی برگردانده و ضرایب اعتبار و پایایی آنها محاسبه گردید. فرضیههای این پژوهش شامل 5 فرضیه اصلی است، که روابط ساده و چندگانه بین متغیرهای پیشبین (ترس از موفقیت، عزت نفس، کمالگرایی و ترس از موفقیت) را با متغیر ملاک (وانمودگرایی) در نمونهای از دانشجویان دختر و پسر تحصیلات تکمیلی بررسی میکند. نتایج این پژوهش نشان میدهند که متغیرهای ترس از موفقیت، کمالگرایی و ترس از ارزیابی منفی با نشانگان وانمودگرایی همبستگی مثبت و متغیر عزت نفس با نشانگان وانمودگرایی همبستگی منفی دارند. همچنین، ترس از موفقیت، عزت نفس، کمالگرایی و ترس از ارزیابی منفی با نشانگان وانمودگرایی همبستگی چندگانه دارند و در هر دو نمونه دانشجویان دختر و پسر تحصیلات تکمیلی، ترس از موفقیت و کمالگرایی بهترین متغیرهای پیشبین محسوب میشوند. نتایج پژوهش با یافتههای تحقیقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگند.
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ میترا محمودی؛ حسین شکرکن؛ بهمن نجاریان
چکیده
پژوهش حاضر به منظور مقایسه نظام ارزشی، نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای اهواز با والدین و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنها طراحی و اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 82-81 ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور مقایسه نظام ارزشی، نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای اهواز با والدین و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنها طراحی و اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 82-81 بود. نمونه پژوهش تعداد 400 نفر دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. به علاوه، تعداد 800 نفر والدین (400 نفر پدر و 400 نفر مادر) و تعداد 1200 نفر از نزدیکترین دوستان همکلاسی دانشآموزان در تحقیق حاضر شرکت داشتند. در این تحقیق از پرسشنامه نظام ارزشی آلپورت، ورنون و لیندزی و پرسشنامه نگرش نسبت به کنترل نوجوانان استات و پرسشنامه نگرش نسبت به تحصیل رانکویست و اسلتو استفاده گردید. ابزارهای فوق از لحاظ ویژگیهای روان سنجی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پایایی و اعتبار این آزمونها مطلوب و رضایت بخش هستند. فرضیه اصلی این پژوهش یعنی وجود تفاوت معنیدار بین ابعاد ششگانه ارزشها (نظری، اقتصادی، اجتماعی، هنری، سیاسی و مذهبی) و نگرشهای دانشآموزان و والدین و شباهت بین ارزشها و نگرشهای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری با اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. آزمونهای پیگیری توکی، مشخص کردند که بین میانگین نمرههای به دست آمده دانشآموزان و والدین در ابعاد ارزش نظری، سیاسی، هنری و اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد، ولی در ارزشهای اقتصادی و مذهبی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین، این آزمونها نشان دادند که بین میانگین نمرههای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان در ابعاد ارزش نظری، اقتصادی و اجتماعی شباهت وجود دارد لیکن در ارزشهای هنری، سیاسی و مذهبی تفاوت وجود دارد. بین میانگین نمرههای والدین و دانشآموزان در نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل نیز تفاوت معنیدار وجود دارد، در حالی که بین میانگین نمرههای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان در نگرشهای فوق الذکر شباهت وجود دارد. نتایج نیز با توجه به مسأله شکاف بین نسلها، مورد بررسی قرار گرفت.
جمال حقیقی؛ ناصر بهروزی؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال بررسی این مسأله اساسی است که آیا میان گروههای ترکیبی نهگانه هوش و خلاقیت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی تفاوت وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال، از میان کلیه دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان اهواز تعداد 4500 نفر نمونه اولیه به صورت ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال بررسی این مسأله اساسی است که آیا میان گروههای ترکیبی نهگانه هوش و خلاقیت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی تفاوت وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال، از میان کلیه دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان اهواز تعداد 4500 نفر نمونه اولیه به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردید. سپس، از آنان آزمون مداد کاغذی خلاقیت عابدی به عمل آمد و نمرههای هوشبهرشان نیز که به وسیله آزمون ریون بزرگسالان توسط مشاوران تعیین شده بود، از بایگانی مدارس استخراج شد. آنگاه، با تقسیمبندی دانشآموزان به سه دسته بالا، پایین و متوسط از لحاظ نمرههای هوش و خلاقیت، نه گروه به دست آمد و از میان آنان 1440 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. پس از آن، آزمون 16 عاملی شخصیتی کتل بر روی آنان اجرا شد. نتایج حاکی از آنند که در گروههای نهگانه از لحاظ ویژگیهای کمهوش-باهوش، احساساتی-استوار، مصلحتگرا-اصولی، خویشتندار-ناخویشتندار و آرمیده- مضطرب تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین با آزمون پیگیری توکی مقایسههایی میان زوجهای گروههای مختلف از لحاظ هر یک از متغیرهای شخصیتی به عمل آمد. نتایج حاکی از آنند که تفاوتهایی در برخی از زوجهای گروهها وجود دارد. این نتایج با پژوهشهای پیشین هماهنگند.
افسانه شیرزادی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ جمال حقیقی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز انجام شده است. در این تحقیق کمالگرایی، افسردگی و اضطراب صفت - حالت، متغیرهای پیشبین و سردرد میگرن متغیر ملاک میباشند. نمونه مورد ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز انجام شده است. در این تحقیق کمالگرایی، افسردگی و اضطراب صفت - حالت، متغیرهای پیشبین و سردرد میگرن متغیر ملاک میباشند. نمونه مورد بررسی 150 دختر و 150 پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر تحقیق بنیادی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش از چهار مقیاس استفاده شد که عبارتند از: مقیاس کمالگرایی اهواز، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر، پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس سردرد میگرن اهواز. نتایج نشان داد که کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن رابطه مثبت و معنیداری دارند. افزون بر این، همبستگی چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن معنیدار بود.
حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ غلامعباس نوین نام
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ حسین شکرکن؛ نصیر کوشکی
ا... کرم پولادی ریشهری؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
تحقیق حاضر اثربخشی درمانهای شناختی، تنآرامی و رفتاری را در گروهی از دبیران شهر اهواز که مبتلا به کمردرد مزمن بودند مورد ارزیابی قرار داد. روش این تحقیق آزمایشی بود. جمعیت هدف این تحقیق را دبیران مرد شهر اهواز تشکیل میدادند. نمونه تحقیق شامل 100 نفر بیمار مبتلا به کمردرد مزمن میباشد ...
بیشتر
تحقیق حاضر اثربخشی درمانهای شناختی، تنآرامی و رفتاری را در گروهی از دبیران شهر اهواز که مبتلا به کمردرد مزمن بودند مورد ارزیابی قرار داد. روش این تحقیق آزمایشی بود. جمعیت هدف این تحقیق را دبیران مرد شهر اهواز تشکیل میدادند. نمونه تحقیق شامل 100 نفر بیمار مبتلا به کمردرد مزمن میباشد که به طور تصادفی از بین بیماران مبتلا به کمر درد مزمن انتخاب و به گروههای آزمایشی (شناخت درمانی، رفتار درمانی، تن آرامی) و گروه گواه گمارده شدند (هر گروه 25 نفر). شیوههای مداخله (درمان) در این تحقیق عبارت بودند از: الف) مصونسازی در مقابل درد (میکنبام و ترک، 1976)، ب) کنترل محرک (کانفر، 1980)، ج) تن آرامی عضلانی پیشرونده (جاکوبسن، 1962). چهار شاخص بهبودی در تحقیق حاضر در نظر گرفته شد که شامل بهبود باورهای درد، بهبود رفتار درد، بهبود خودکفایی درد و بهبود افسردگی بود. ابزارهای درد (زارکوفسکا، 1988)، آزمون خودکفایی درد (نیکولاس، 1989)، آزمون افسردگی (بک، 1961) و آزمون درد مزمن (اصغریمقدم، 1374) بودند. نتایج مرحله اول تحقیق بیانگر پایایی و اعتبار مطلوب و رضایتبخش این آزمونها میباشد. نتایج آماری نشان داد که روشهای درمان در بهبود کمردرد مزمن در آزمودنیها مؤثر بودهاند. تحلیل واریانس یک راهه تفاضل میانگین نمرههای آزمودنیهای گروههای مختلف، در دو مرحله اجرای آزمونهای مربوط به درد مزمن، حاکی از تفاوت معنیدار بین گروههای درمانی در شاخصهای بهبودی بود. آزمون توکی، نشان داد که گروه شناخت درمانی و گروه تن آرامی عضلانی در بهبود باورهای درد و کاهش افسردگی تفاوتهای معنیداری با گروه گواه ظاهر ساختند. حال آنکه، چنین یافتهای در گروه رفتاردرمانی دیده شد. وانگهی، هر سه گروه درمانشناختی، تن آرامی و رفتاری در خودکفایی درد و بهبود رفتارهای درد، تفاوتهای معنیداری با گروه گواه نشان دادند. افزون بر آنچه گفته شد، نتایج آماری حاصل از بررسی مقایسهای روشهای درمانی نشان داد که این روشها از لحاظ میزان کارایی تفاوتهای معنیداری با یکدیگر داشتند
حسین شکرکن؛ حمیدرضا عریضی؛ محمدعلی نائلی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ ایرج سلطانی
چکیده
در مقاله حاضر کاربرد مجموعه آزمونهای صنعتی فلانگان برای پیشبینی عملکرد شغلی گزارش شده است. آزمونهای صنعتی فلانگان به همت شکرکن و عریضی (1380) پایایی سنجی، اعتباریابی و هنجاریابی شدهاند. مجموعه آزمونهای صنعتی فلانگان شامل مهارتهای روانی حرکتی (سه آزمون)، تواناییهای ...
بیشتر
در مقاله حاضر کاربرد مجموعه آزمونهای صنعتی فلانگان برای پیشبینی عملکرد شغلی گزارش شده است. آزمونهای صنعتی فلانگان به همت شکرکن و عریضی (1380) پایایی سنجی، اعتباریابی و هنجاریابی شدهاند. مجموعه آزمونهای صنعتی فلانگان شامل مهارتهای روانی حرکتی (سه آزمون)، تواناییهای دیداری فضایی (سه آزمون)، تواناییهای خاص (پنج آزمون) و تواناییهای شناختی عمومی (هفت آزمون) است. عملکرد شغلی کارکنان فنی مجتمع فولاد مبارکه توسط سرپرست بلافصل، همکاران، خود کارکنان و سازمان اندازهگیری شده است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و انواع ارزشیابی عملکرد به عنوان متغیر ملاک مورد بررسی قرار گرفته است. مجموعه آزمونهای صنعتی فلانگان بر روی 159 نفر از کارکنان فنی مجتمع فولاد مبارکه اجرا گردید. پس از آن دادههای مربوط به عملکرد به عنوان متغیر ملاک جمع آوری شد. ضرایب همبستگی ساده و نتایج رگرسیون چند گانه با روش مرحلهای نشان میدهند که مجموعه آزمونهای صنعتی فلانگان با انواع ارزشیابی عملکرد رابطه داشته و آن را پیش بینی میکنند،به ویژه اگر این ارزشیابی توسط همکاران،خود افراد و یا سازمان انجام شده باشد. بر پایه این پژوهش پیشنهاد میشود در ارزشیابی کارکنان از درجهبندی توئسط همکاران و خود افراد علاوه بر ارزشیابی سرپرست استفاده شود.
حبیب هادیانفرد؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی سه روش روان درمانی تعلیم خودآموزی کلامی به کودکان، تعلیم رفتار درمانی و خودآموزی کلامی به مادران کودکان، در کاهش بیتوجهی و تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتمل بر ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی سه روش روان درمانی تعلیم خودآموزی کلامی به کودکان، تعلیم رفتار درمانی و خودآموزی کلامی به مادران کودکان، در کاهش بیتوجهی و تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتمل بر دانشآموزان پسر کلاس سوم و چهارم ابتدائی مدارس دولتی شهرستانهای شیراز بوده است. از جامعه موردنظر به شیوه تصادفی چند مرحلهای 2863 دانشآموز جهت تشخیص ADHD مورد غربالگری قرار گرفتند. بدین ترتیب، مجموعاً 160 آزمودنی ADHD در چهار گروه 40 نفری به طور تصادفی گمارده شدند. از همان کلاسها، 40 کودک بهنجار بهطور تصادفی جهت گروه گواه بهنجار انتخاب شد. پژوهش به شیوه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با پنج گروه انجام شد. چهار گروه متعلق به کودکان ADHD است و یک گروه مربوط به کودکان طبیعی است. نوع مداخله در گروههای ADHD به روش تصادفی تعیین شد. متغیرهای وابسته (بی توجهی و تکانشوری) با فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته ارزیابی شد. نتایج نشان داد، گروه تعلیم خودآموزی کلامی به کودک بیشترین را بهبودی را در عملکرد نشان میدهد. تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یک راهه، و روش پیگیری توکی، تفاوتهای معنیداری بین گروههای تعلیم خودآموزی کلامی به مادر و کودک از یک سو و گروههای گواه از سوی دیگر در پاسخهای صحیح و حذف نشان داد گروه تعلیم رفتار درمانی به مادر با هیچ کدام از گروههای گواه تفاوت معنیداری نشان نداد.
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ عباس ابوالقاسمی؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه آن با خود کارآمدی و جایگاه مهار درونی با توجه به کنترل متغیر هوش در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانهای اهواز میباشد. نمونه مربوط به همه گیرشناسی 3109 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانهای اهواز بود که با روش تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه آن با خود کارآمدی و جایگاه مهار درونی با توجه به کنترل متغیر هوش در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانهای اهواز میباشد. نمونه مربوط به همه گیرشناسی 3109 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانهای اهواز بود که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین 340 دانشآموز برای آزمون فرضیهها به طور تصادفی گزینش شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان برای همه گیرشناسی، و مقیاس خود کار آمدی، پرسشنامه جایگاه مهار و آزمون هوش، برای آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در نمونه مورد بررسی 3/17 درصد است. میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر نسبت به پسر ( 22 درمقابل 12/8 درصد) و عرب نسبت به فارس (18/7 در مقابل 16/4) بیشتر است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که با کنترل متغیر هوش، اضطراب امتحان با خودکار آمدی (0/29-=r) و جایگاه مهار درونی (0/24-=r) همبستگی منفی معنیداری دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که بین ترکیب خطی متغیرهای پیش بین ( خود کار آمدی، جایگاه مهار درونی و هوش) با متغیر ملاک (اضطراب امتحان) همبستگی چندگانه معنیداری وجود دارد(0/01=P).
جمال حقیق؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ تاجمحّمد زندی درهغریبی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه سلسله مراتب نیازهای مزلو با اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پایه دوم دبیرستانهای شهرستان ایذه است. در این مطالعه، 311 دانشآموز (156 پسر و 155 دختر) که با روش نمونهگیری تصادفی ساده از جامعه آماری مورد نظر برگزیده شدند، به عنوان گروه نمونه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه سلسله مراتب نیازهای مزلو با اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پایه دوم دبیرستانهای شهرستان ایذه است. در این مطالعه، 311 دانشآموز (156 پسر و 155 دختر) که با روش نمونهگیری تصادفی ساده از جامعه آماری مورد نظر برگزیده شدند، به عنوان گروه نمونه تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق به طور کلی عبارت از این بودند که بین سلسله مراتب نیازهای مزلو و اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی رابطه ساده و چندگانه وجود دارد. برای سنجش فرضیهها از پرسشنامه سلسله مراتب نیازها، مقیاس اضطراب آموزشگاهی فیلیپس، نمرههای تحصیلی و پرسشنامه کوتاهی جهت تعیین وضعیت اجتماعی- اقتصادی آزمودنیها استفاده به عمل آمد. یافتهها ضمن تأیید فرضیهها نشان دادند که با کنترل وضعیت اجتماعی-اقتصادی، رابطه نیازها با اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی همچنان ثابت و معنیدار باقی میماند.
کیانوش محمدی روزبهانی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ حسین شکرکن
چکیده
در این پژوهش، رابطه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 78-1377 بررسی گردید. در این تحقیق، نظام ارزشی و رشد اخلاقی متغیرهای پیشبین و هویتیابی متغیر ملاک میباشند. نمونههای تحقیق 141 دختر و 138 پسر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
در این پژوهش، رابطه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 78-1377 بررسی گردید. در این تحقیق، نظام ارزشی و رشد اخلاقی متغیرهای پیشبین و هویتیابی متغیر ملاک میباشند. نمونههای تحقیق 141 دختر و 138 پسر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از جامعه دانشجویان سال دوم به بعد انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر، تحقیقی بنیادی و از نوع همبستگی است. روشهای آماری تحلیل دادهها، شامل همبستگی و رگرسیون چند متغیری است. در این تحقیق از پرسشنامه ارزشهای آلپورت، لیندزی و ورنون برای سنجش نظام ارزشی، از پرسشنامه تعیین موضوع (DIT) رست، برای تشخیص مراحل قضاوت اخلاقی و از پرسشنامه "هویت شخصی" احمدی برای سنجش بحران هویت استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که: بین ارزش اقتصادی با بحران هویت، همبستگی مثبت و بین ارزشهای نظری، اجتماعی و دینی با بحران هویت همبستگی منفی وجود دارد. بین ارزشهای سیاسی و هنری با هویتیابی رابطهای یافت نشد. همچنین افزایش رشد اخلاقی با کاهش بحران هویت همراه است. از دیگر نتایج تحقیق حاضر این است که همبستگی چندگانه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی از همبستگی ساده آنها بیشتر است.
غلامرضا رجبی؛ جمال حقیقی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
ساله و 60 دانشآموز دختر و پسر 5/10 ساله که پژوهش حاضر برای پاسخگویی به چند پرسش در زمینه نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم بر روی دانشآموزان دختر و پسر دبستانهای شهرستان زاهدان به مرحله اجرا درآمده است. پرسشهای تحقیق عبارتند از (1) آیا توانایی نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم همراه ...
بیشتر
ساله و 60 دانشآموز دختر و پسر 5/10 ساله که پژوهش حاضر برای پاسخگویی به چند پرسش در زمینه نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم بر روی دانشآموزان دختر و پسر دبستانهای شهرستان زاهدان به مرحله اجرا درآمده است. پرسشهای تحقیق عبارتند از (1) آیا توانایی نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم همراه با افزایش سن تکامل پیدا میکند؟، (2) آیا از نظر توانایی نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم بین دانشآموزان دختر و پسر دبستانهای زاهدان تفاوتی به چشم میخورد؟ و (3) آیا بین انواع چهارگانه نگهداری ذهنی از لحاظ درجه دشواری تفاوتی وجود دارد؟ برای سنجش نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم و بررسی فرضیههای تحقیق، روش مصاحبه بالینی پیاژه بهکار
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ سیامک خدارحیمی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی گذشتهنگر وضعیت خودکشی بر اساس اطلاعات موجود از موارد خودکشی در بیمارستانهای رازی و آیتا... طالقانی اهواز صورت گرفته است. در این بررسی محقق تلاش کرده است ابهاماتی را که در مورد سن خودکشی در زنان و مردان و میزان خودکشی در افراد مجرد و متأهل، روش خودکشی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی گذشتهنگر وضعیت خودکشی بر اساس اطلاعات موجود از موارد خودکشی در بیمارستانهای رازی و آیتا... طالقانی اهواز صورت گرفته است. در این بررسی محقق تلاش کرده است ابهاماتی را که در مورد سن خودکشی در زنان و مردان و میزان خودکشی در افراد مجرد و متأهل، روش خودکشی در هر دو جنس، و میزان خودکشی در مناطق شهری و روستایی وجود دارد روشن سازد. جمعیت مورد مطالعه شامل 927 مورد خودکشی (677 زن و 250 مرد) بوده است که کل جمعیت یعنی کل تعداد موارد ثبت شده خودکشی در فاصله زمانی مذکور در بیمارستانهای رازی و آیتا... طالقانی اهواز را در بر میگیرد. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز، با توجه به هدف و طرح مبنای پژوهش پرسشنامهای تنظیم شد. نتایج این پژوهش نشان داد که: 1- میانگین سنی خودکشی حدود 25 الی 26 سالگی است و از این لحاظ تفاوتی بین دو جنس وجود ندارد ولی میانگین سن خودکشی در افراد مجرد به طور معنیداری پائینتر از سن خودکشی در افراد متأهل است. 2- میزان خودکشی در بیسوادان در مقایسه با افراد باسواد در سطوح تحصیلی مختلف معنیدارتر است. 3- شایعترین روش خودکشی در استان خوزستان به ترتیب اهمیت شامل خودسوزی و خود مسمومسازی است و از این لحاظ تفاوتی بین دو جنس وجود ندارد. 4- میزان خودکشی در شهر بیش از روستا است.