یوسفعلی عطاری؛ منیجه شهنیییلاق؛ عاشورمحمد کوچکی؛ کیومرث بشلیده
چکیده
پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای آزمایشی میدانی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است که به منظور بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی در سازگاری فردی- اجتماعی نوجوانان بزهکار در بند 3 ندامتگاه شهرستان گنبد کاووس انجام شده است. 40 نفر نوجوان زیر 18 سال به صورت تصادفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای آزمایشی میدانی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است که به منظور بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی در سازگاری فردی- اجتماعی نوجوانان بزهکار در بند 3 ندامتگاه شهرستان گنبد کاووس انجام شده است. 40 نفر نوجوان زیر 18 سال به صورت تصادفی ساده از میان جامعه پژوهش انتخاب و به شیوه تصادفی ساده به دو گروه 20 نفری گمارده شدند. قبل از انجام مداخله آزمایشی (ارائه متغیر مستقل) دو گروه با استفاده از پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (CTP) پیش آزمون شدند. سپس گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه یک ساعته تحت آموزش مهارتهای اجتماعی به صورت گروهی قرار گرفت (مهارتها رفتارهای مربوط به خود، رفتارهای مربوط به دیگران، رفتارهای مربوط به محیط و رفتارهای مربوط به کار). یک هفته پس از انجام مداخله بار دیگر هر دو گروه با استفاده از آزمون (CTP) پس آزمون شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری بر روی تفاضل نمرههای پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که: نوجوانان بزهکار گروههای آزمایشی و گواه از لحاظ 12 خرده مقیاس آزمون سازگاری فردی- اجتماعی کالیفرنیا (CTP) متفاوتند. در نهایت، یافتهها گواه آن است که که آموزش مهارتهای اجتماعی (مداخله درمانی) باعث افزایش سازگاری فردی و اجتماعی در نوجوانان بزهکار شهرستان گنبدکاوس میشود.
غلامرضا رجبی؛ یوسفعلی عطاری؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از اجرای تحقیق حاضر اعتباریابی و مقایسه انتظارات خودکارآمدی شغلی در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. برای این منظور به تدوین و اعتباریابی مقیاس راهنمای انتظارات خودکارآمدی شغلی برای دانشجویان دانشگاه شهید چمران نیز پرداخته شد. نتایج به دست آمده درباره پایایی ...
بیشتر
هدف از اجرای تحقیق حاضر اعتباریابی و مقایسه انتظارات خودکارآمدی شغلی در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. برای این منظور به تدوین و اعتباریابی مقیاس راهنمای انتظارات خودکارآمدی شغلی برای دانشجویان دانشگاه شهید چمران نیز پرداخته شد. نتایج به دست آمده درباره پایایی کل مقیاس و همچنین درباره خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی، وظایف شغلی، مشاغل حیطه مردانه و مشاغل حیطه زنانه حاکی از پایایی بالای مقیاس میباشند. ضرایب روایی همزمان بین مقیاس انتظارات خودکارآمدی شغلی با مقیاس خودکارآمدی عمومی و با خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی و وظایف شغلی در کل نمونه و برای دانشجویان پسر و دختر همگی معنیدار بودند. همچنین، تحلیل واریانس عاملی با اندازههای مکرر بر روی عامل مشاغل ده گانه حیطه مردانه و زنانه از خرده مقیاس نیازمندیهای آموزشی در بین دانشجویان پسر و دختر تفاوت معنیدار نشان داد، اما این تفاوت در خرده مقیاس وظایف شغلی معنیدار نبود. به علاوه، میزان انتظارات خودکارآمدی شغلی دانشجویان در مشاغل ده گانه حیطه مردانه و زنانه، در مقایسه با خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی و وظایف شغلی، متفاوت میباشند.
یوسفعلی عطاری؛ عبدالکاظم نیسی؛ ناصر یوسفی؛ جمیله نبوی حصاری
چکیده
پژوهش حاضر مقایسه سرسختی روانشناختی، هیجانخواهی و سنخ شخصیتی الف غیرسمی و سمی در میان مردان و زنان مبتلا به سرطان و عادی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و رواندرمانی در شهر اهواز میباشد. نمونه این تحقیق 180 نفر بودند، که شامل 6 گروه: 30 مرد سرطانی، 30 زن سرطانی، 30 نفر برادران سرطانی، ...
بیشتر
پژوهش حاضر مقایسه سرسختی روانشناختی، هیجانخواهی و سنخ شخصیتی الف غیرسمی و سمی در میان مردان و زنان مبتلا به سرطان و عادی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و رواندرمانی در شهر اهواز میباشد. نمونه این تحقیق 180 نفر بودند، که شامل 6 گروه: 30 مرد سرطانی، 30 زن سرطانی، 30 نفر برادران سرطانی، 30 نفر خواهران سرطانی، 30 نفر مرد هممحلهای و 30 نفر زن هممحلهای سرطانیها بودند. هدف این تحقیق پیدا کردن علل روانشناختی سرطان و ارائه راهکارهایی به منظور پیشگیری از آثار منفی روانشناختی در افراد مبتلا به سرطان بود. برای مقایسه افراد سرطانی و عادی در چهار متغیر شخصیتی فوق، از آزمونهای سرسختی روانشناختی، آزمون سنخ شخصیتی الف غیرسمی، سنخ شخصیتی الف سمی و آزمون هیجان خواهی با روایی و پایایی قابل قبول استفاده شد. طرح تحقیق از نوع علی- مقایسهای بود. یافتههای تحقیق از میان افراد سرطانی، خواهر، برادر و افراد هم محله سرطانیها در مراکز مشاوره و مراکز رواندرمانی در اهواز جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد و تفاوت در میانگینها با استفاده از آزمون پیگیری توکی بررسی گردید. بر اساس یافتههای به دست آمده در این پژوهش مشخص گردید که بین مردان و زنان از لحاظ متغیرهای سرسختی روانشناختی، هیجان خواهی، سنخ شخصیتی الف غیرسمی و سمی تفاوت دیده نشد و فقط بین گروههای سه گانه مردان و زنان سرطانی، برادران و خواهران سرطانی و برادران و خواهران عادی از لحاظ متغیرهای هیجان خواهی و سنخ شخصیتی الف- سمی تفاوت وجود دارد.
یوسفعلی عطاری؛ حسین شکرکن؛ مسعود رستمی
چکیده
در این پژوهش شباهت زوجهای عادی از لحاظ ارزشها (نظری، هنری، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی) و نگرشهای فرزندپروری (وابستگی شدید، بیاعتنایی و سلطهگری)، نگرش به آموزش و پرورش و نگرش خانوادهگرایی با زوجهای متقاضی طلاق شهر اهواز مورد مقایسه قرار گرفت. در این تحقیق متغیرهای شباهت ...
بیشتر
در این پژوهش شباهت زوجهای عادی از لحاظ ارزشها (نظری، هنری، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی) و نگرشهای فرزندپروری (وابستگی شدید، بیاعتنایی و سلطهگری)، نگرش به آموزش و پرورش و نگرش خانوادهگرایی با زوجهای متقاضی طلاق شهر اهواز مورد مقایسه قرار گرفت. در این تحقیق متغیرهای شباهت ارزشها و نگرشها به عنوان متغیرهای وابسته و متغیر خانوادههای عادی و متقاضی طلاق به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد. فرضیههای پژوهش عبارتند از: 1. شباهت زوجهای عادی در ارزشهای ششگانه بیش از شباهت زوجهای متقاضی طلاق است. 2. شباهت زوجهای عادی در نگرش به آموزش و پرورش، نگرش خانوادهگرایی و نگرشهای فرزندپروری شامل سه نگرش بیاعتنایی، سلطهگری، و وابستگی شدید بیش از شباهت زوجهای متقاضی طلاق است. نمونه تحقیق شامل 100 زوج بود. 50 زوج شامل زوجهایی بودند که به صورت تصادفی از میان زوجهای متقاضی طلاق که به مرکز مشاوره مراجعه نموده بودند انتخاب شدند و 50 زوج مربوط به زوجهای عادی بود که از خانوادههای وابسته به زوجهای متقاضی طلاق انتخاب گردیدند. بررسی فرضیههای تحقیق، از مقیاس ارزشهای آلپورت، ورنون و لیندزی، مقیاس نگرشهای فرزندپروری، مقیاس نگرش خانوادهگرایی و مقیاس نگرش به آموزش و پرورش استفاده به عمل آمد. نتایج تحقیق نشان دادند که شباهت زوجهای عادی در ارزشهای هنری و اقتصادی و مقیاس بیاعتنایی نگرش فرزندپروری، همچنین در نگرش خانوادهگرایی و نگرش به آموزش و پرورش بیش از شباهت زوجهای متقاضی طلاق است. در سایر موارد تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد. سطح معنیداری در این تحقیق 05/0 در نظر گرفته شده است.
یوسفعلی عطاری؛ جمال حقیقی؛ زلفعلی خانهکشی
چکیده
هدف از این پژوهش تعیین رابطه بیثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهر اهواز است. در این تحقیق، 400 دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند، به عنوان نمونه تحقیق ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تعیین رابطه بیثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهر اهواز است. در این تحقیق، 400 دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند، به عنوان نمونه تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق به طور کلی عبارت از این بودند که بیثباتی هیجانی و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و رفتار جامعهگرا با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارند. برای سنجش فرضیهها از سه مقیاس بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری و برای عملکرد تحصیلی از میانگین کل نمرههای دانشآموزان استفاده به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، فرضیهها را به شکل مورد نظر تأیید کرد.
جمال حقیقی؛ یوسفعلی عطاری؛ سیدعلی سینا رحیمی؛ لیلا سلیمانینیا
چکیده
در این پژوهش، رابطه سرسختی و مؤلفههای سه گانه آن با سلامت روانی در دانشجویان پسر دورههای کارشناسیدانشگاه شهید چمران اهواز مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق، مؤلفههای سرسختی- تعهد، کنترل و مبارزه جویی- به عنوان متغیرهای پیشبین یا مستقل و سلامت روانی به عنوان متغیر ...
بیشتر
در این پژوهش، رابطه سرسختی و مؤلفههای سه گانه آن با سلامت روانی در دانشجویان پسر دورههای کارشناسیدانشگاه شهید چمران اهواز مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق، مؤلفههای سرسختی- تعهد، کنترل و مبارزه جویی- به عنوان متغیرهای پیشبین یا مستقل و سلامت روانی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد. نمونه تحقیق شامل 250 نفر از دانشجویان پسر دورههای کارشناسی دانشگاه بود که به طور تصادفی از میان دانشجویانی که در خوابگاههای دانشجویی سکونت داشتند، برگزیده شدند. برای بررسی فرضیههای تحقیق، از مقیاس سرسختی (مقیاس دیدگاههای شخصی) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) استفاده به عمل آمد. تحلیل دادهها فرضیههای تحقیق را تأیید کردند و نشان دادند که بین سرسختی و مؤلههای آن با سلامت روانی همبستگیهای ساده و چندگانه وجود دارد. همچنین معلوم گردید که "تعهد" بهترین متغیر پیش بین سلامت روانی است.
بهمن نجاریان؛ یوسفعلی عطاری؛ یدا... زرگر
چکیده
پژوهش حاضر به منظور ساخت مقیاسی برای سنجش کمال گرایی با استفاده از تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن انجام شد. 395 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و آزاد اهواز یک پرسشنامه مقدماتی 95 مادهای مربوط به کمال گرایی را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیها ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور ساخت مقیاسی برای سنجش کمال گرایی با استفاده از تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن انجام شد. 395 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و آزاد اهواز یک پرسشنامه مقدماتی 95 مادهای مربوط به کمال گرایی را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیها به پرسشنامه مقدماتی، مقیاس کمال گرایی اهواز (APS, Ahvaz Perfectionism Scale) با 27 ماده ساخته شد که پایایی آن به وسیله دو روش بازآزمایی و همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) و اعتبار آن از طریق تعیین ضرایب همبستگی مقیاس APS با مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس الگوی رفتاری تیپA ، و خرده مقیاس شکایات جسمانی SCL90-R محاسبه شد. در کل، ضرایب پایایی و اعتبار مقیاس APS رضایت بخش و معنی دار بودند. مقایسه میانگینهای نمرههای آزمودنیهای مؤنث و مذکر نشان دهنده بالاتر بودن میانگین نمرههای دختران میباشد. بر اساس نتایج این تحقیق، مقیاس APS واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی میباشد.
غلامرضا رجبی؛ بهمن نجاریان؛ یوسفعلی عطاری
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش هنجاریابی آزمون نقاشی مقیاس زنان آدمک گودیناف- هریس به عنوان یک آزمون تحولی در مدارس ابتدایی بوشهر بود. در این پژوهش 260 آزمودنی دختر در شش گروه 6، 7، 8، 9، 10 و 11 ساله به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. اجراء و نمرهگذاری این آزمون بر طبق روش نمرهگذاری ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش هنجاریابی آزمون نقاشی مقیاس زنان آدمک گودیناف- هریس به عنوان یک آزمون تحولی در مدارس ابتدایی بوشهر بود. در این پژوهش 260 آزمودنی دختر در شش گروه 6، 7، 8، 9، 10 و 11 ساله به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. اجراء و نمرهگذاری این آزمون بر طبق روش نمرهگذاری زنان گودیناف- هریس (1963) انجام گرفت. تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که آزمودنیهای 6 تا 11 ساله دختر در مقیاس زنان به طور جداگانه در سطح آماری 0/01=a با یکدیگر تفاوت دارند. لیکن بین نمرههای آزمون نقاشی کل نمونه با نمرههای پیشرفت تحصیلی سه ماهه اول کودکان به استثنای درس فارسی رابطه منفی معنیداری وجود دارد. ضرایب پایایی و روایی مربوط به این آزمون از سطح قابل قبولی برخوردارند.