غلامرضا رجبی؛ منیجه شهنیییلاق؛ حسین شکرکن؛ جمال حقیقی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز بود. 390 دانشآموز (192 پسر و 198 دختر) کلاسهای دوم دبیرستان رشتههای ریاضی- ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز بود. 390 دانشآموز (192 پسر و 198 دختر) کلاسهای دوم دبیرستان رشتههای ریاضی- فیزیک و علوم تجربی که ریاضی (2) را گذرانده بودند و در زمان انجام پژوهش ریاضی (3) را میگذرانند به صورت تصادفی چند مرحلهای از بین دبیرستانهای نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر اهواز انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، مقیاس باورهای خودکارآمدی ریاضی، مقیاس هدفگذاری، پرسشنامه سبکهای اسنادی و نمره قبلی و بعدی ریاضی استفاده شده است. نتایج ضرایب پایایی آلفای کرونباخ (و تنصیف) رضایتبخش بودند. در این تحقیق جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل ساختاری استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی تحلیل مسیر، رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدف گذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز، برازنده دادهها بود و بیان میکند این مدل در جامعه موجه است. گرچه مدل مناسب دادهها بود ولی چند مسیر آن معنیدار نبود و به اصلاحاتی دست زده شد و مسیرهای غیرمعنیدار حذف شدند. نتایج نشان دادند که مدل اصلاح شده بر مدل اصلی ارجحیت دارد. از نه فرضیه مستقیم، فرضیه (7)، یعنی رابطه هدفگذاری با عملکرد بعدی ریاضی معنیدار نبود و فرضیه (9)، یعنی رابطه باورهای خودکارآمدی ریاضی با عملکرد بعدی ریاضی به صورت منفی معنیدار بود که با فرضیههای مدل پیشنهادی تحلیل مسیر تحقیق هماهنگ نبودند.
جمال حقیقی؛ ناصر بهروزی؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال بررسی این مسأله اساسی است که آیا میان گروههای ترکیبی نهگانه هوش و خلاقیت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی تفاوت وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال، از میان کلیه دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان اهواز تعداد 4500 نفر نمونه اولیه به صورت ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال بررسی این مسأله اساسی است که آیا میان گروههای ترکیبی نهگانه هوش و خلاقیت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی تفاوت وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال، از میان کلیه دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان اهواز تعداد 4500 نفر نمونه اولیه به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردید. سپس، از آنان آزمون مداد کاغذی خلاقیت عابدی به عمل آمد و نمرههای هوشبهرشان نیز که به وسیله آزمون ریون بزرگسالان توسط مشاوران تعیین شده بود، از بایگانی مدارس استخراج شد. آنگاه، با تقسیمبندی دانشآموزان به سه دسته بالا، پایین و متوسط از لحاظ نمرههای هوش و خلاقیت، نه گروه به دست آمد و از میان آنان 1440 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. پس از آن، آزمون 16 عاملی شخصیتی کتل بر روی آنان اجرا شد. نتایج حاکی از آنند که در گروههای نهگانه از لحاظ ویژگیهای کمهوش-باهوش، احساساتی-استوار، مصلحتگرا-اصولی، خویشتندار-ناخویشتندار و آرمیده- مضطرب تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین با آزمون پیگیری توکی مقایسههایی میان زوجهای گروههای مختلف از لحاظ هر یک از متغیرهای شخصیتی به عمل آمد. نتایج حاکی از آنند که تفاوتهایی در برخی از زوجهای گروهها وجود دارد. این نتایج با پژوهشهای پیشین هماهنگند.
منیجه شهنیییلاق؛ غلامرضا رجبی؛ حسین شکرکن؛ جمال حقیقی
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق مقایسه باورهای خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان پسر و دختر سال دوم رشتههای تحصیلی ریاضی- فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دبیرستانهای اهواز و بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی، نمره قبلی ریاضی و هدفگذاری با آن بود. شرکت کنندگان در این ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق مقایسه باورهای خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان پسر و دختر سال دوم رشتههای تحصیلی ریاضی- فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دبیرستانهای اهواز و بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی، نمره قبلی ریاضی و هدفگذاری با آن بود. شرکت کنندگان در این تحقیق 400 دانشآموز پسر و دختر در سه رشته تحصیلی ریاضی- فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش اهواز بودند، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس باورهای خودکارآمدی ریاضی و مقیاس هدف گذاری تحصیلی بودند. ضرایب پایایی (آلفای کرونباخ و تنصیف) مقیاس باورهای خودکاآمدی ریاضی رضایتبخش بود. ضرایب روایی این مقیاس با سایر پرسشنامهها معنیدار بودند. نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که بین دانشآموزان پسر و دختر و بین دانشآموزان رشتههای تحصیلی سه گانه فوق در مقیاس باورهای خودکارآمدی ریاضی تفاوت وجود دارد. همچنین بین عامل جنسیت و عامل رشته تحصیلی تعامل دیده میشود. افزون بر این، نتایج ضرایب همبستگی ساده نشان داد که متغیرهای جنسیت، هدفگذاری و نمره قبلی ریاضی با باورهای خودکارآمدی ریاضی رابطه معنیداری دارند. در نهایت، ضرایب رگرسیون چندگانه با روش مرحلهای نشان داد که مجموع متغیرهای پیش بین با مقیاس باورهای خودکارآمدی ریاضی رابطه داشته و آن را پیش بینی میکنند.
جمال حقیقی؛ حسین شکرکن حسین شکرکن؛ مژگان موسوی شوشتری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تعیین همبستگی بین روابط پدر و مادر- فرزندی و سازگاری فردی و اجتماعی دانشآموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز است. در این تحقیق، 220 دانشآموز که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری مورد نظر برگزیده شده بودند، به عنوان گروه نمونه مورد ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تعیین همبستگی بین روابط پدر و مادر- فرزندی و سازگاری فردی و اجتماعی دانشآموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز است. در این تحقیق، 220 دانشآموز که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری مورد نظر برگزیده شده بودند، به عنوان گروه نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق به طور کلی عبارت از این بودند که بین روابط پدر و مادر- فرزندی و سازگاری دانشآموزان دختر رابطه ساده و چندگانه وجود دارد. برای سنجش فرضیهها از مقیاس روابط پدر و مادر - فرزندی و آزمون شخصیتی کالیفرنیا استفاده به عمل آمد و یافتهها اکثر فرضیههای تحقیق را تأیید کردند و بر یافتههای پژوهشی پیشین صحه گذاشتند.
افسانه شیرزادی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ جمال حقیقی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز انجام شده است. در این تحقیق کمالگرایی، افسردگی و اضطراب صفت - حالت، متغیرهای پیشبین و سردرد میگرن متغیر ملاک میباشند. نمونه مورد ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز انجام شده است. در این تحقیق کمالگرایی، افسردگی و اضطراب صفت - حالت، متغیرهای پیشبین و سردرد میگرن متغیر ملاک میباشند. نمونه مورد بررسی 150 دختر و 150 پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر تحقیق بنیادی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش از چهار مقیاس استفاده شد که عبارتند از: مقیاس کمالگرایی اهواز، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر، پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس سردرد میگرن اهواز. نتایج نشان داد که کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن رابطه مثبت و معنیداری دارند. افزون بر این، همبستگی چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن معنیدار بود.
یوسفعلی عطاری؛ جمال حقیقی؛ زلفعلی خانهکشی
چکیده
هدف از این پژوهش تعیین رابطه بیثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهر اهواز است. در این تحقیق، 400 دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند، به عنوان نمونه تحقیق ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تعیین رابطه بیثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهر اهواز است. در این تحقیق، 400 دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند، به عنوان نمونه تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق به طور کلی عبارت از این بودند که بیثباتی هیجانی و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و رفتار جامعهگرا با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارند. برای سنجش فرضیهها از سه مقیاس بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری و برای عملکرد تحصیلی از میانگین کل نمرههای دانشآموزان استفاده به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، فرضیهها را به شکل مورد نظر تأیید کرد.
علیرضا حاجی یخچالی؛ جمال حقیقی؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای مهم هدفگرایی تبحری و رابطهاش با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانها اهواز میباشد. در این پژوهش عزت نفس مثبت، هدف مسئولیت پذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، نگرشهای مثبت درباره تعلیم و تربیت، ادراکات ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای مهم هدفگرایی تبحری و رابطهاش با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانها اهواز میباشد. در این پژوهش عزت نفس مثبت، هدف مسئولیت پذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، نگرشهای مثبت درباره تعلیم و تربیت، ادراکات دانشآموزان از هدفهای تبحری معلم، والدین و ساختار کلاس به عنوان متغیرهای پیش بین و هدفگرایی تبحری دانشآموزان به عنوان متغیر ملاک محسوب میشوند. از سوی دیگر هدفگرایی تبحری دانشآموزان به عنوان متغیر مستقل و عملکرد تحصیلی، به عنوان متغیر وابسته محسوب میشوند. نمونه تحقیق مشتمل بر 360 دانشآموز پسر پایه اول دبیرستانهای اهوازند که در سال 80-79 به تحصیل اشتغال داشتند: برای گزینش نمونه تحقیق از روش نمونهگیری «تصادفی چند مرحلهای استفاده به عمل آمد. از چندین مقیاس از مجموعه مقیاسهای الگوهای یادگیری سازگار برای سنجش متغیرهای مورد نظر استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، کلیه متغیرهای پیشایند با هدفگرایی تبحری رابطه مثبت معنیداری نشان دادند. همچنین ترکیب متغیرهای پیشایند با هدفگرایی تبحری همبستگی چندگانه داشتند. از سوی دیگر هدفگرایی تبحری با عملکرد تحصیلی، رابطه مثبت معنی دار داشت.
حسین شکرکن؛ محمدعلی پولادی؛ جمال حقیقی
چکیده
برای بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز، به 400 نفر از دانشآموزان پایههای اول تا چهارم سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، دو مقیاس علل افت تحصیلی و شاخص افت تحصیلی داده شد. این دو پرسشنامه توسط پژوهشگران ...
بیشتر
برای بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز، به 400 نفر از دانشآموزان پایههای اول تا چهارم سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، دو مقیاس علل افت تحصیلی و شاخص افت تحصیلی داده شد. این دو پرسشنامه توسط پژوهشگران ساخته شدهاند. در این پژوهش چهار فرضیه مورد آزمون قرار گفتند که عبارتند از 1. عوامل مختلف حاصل از تحلیل عوامل با تعداد مردودیهای دوران تحصیل دانشآموزان همبستگی ساده دارند. 2. عوامل مختلف حاصل از تحلیل عوامل با تعداد تجدیدیهای دوران تحصیل دانشآموزان همبستگی ساده دارند. 3. عوامل مختلف حاصل از تحلیل عوامل با تعداد مردودیهای دوران تحصیل دانشآموزان همبستگی چندگانه دارند. 4. عوامل مختلف حاصل از تحلیل عوامل با تعداد تجدیدیهای دوران تحصیل دانشآموزان همبستگی چندگانه دارند. تحلیل عوامل روی دادههای حاصل از مقیاس علل افت تحصیلی 10 عامل را به عنوان عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای اهواز مشخص ساخت که عبارتند از: 1. مسائل مربوط به برنامهریزی آموزشی، 2. مشکلات خانوادگی و سلامتی، 3. مشکلات محیطی- 4. مسائل اجتماعی- رفتاری، 5. مسائل مربوط به رشد، 6. مسائل مربوط به امتحان، 7. مسائل مربوط به کتب درسی، 8. مسائل آموزشی، 9. مسائل عمومی، 10. اختلافات خانوادگی، از اینها، عوامل برنامهریزی آموزشی، مسائل مربوط به امتحان، مسائل مربوط به کتب درسی و مسائل آموزشی با شاخص "میزان مردودی" همبستگی پایین ولی معنیدار دارند. همچنین عوامل مشکلات خانوادگی و سلامتی، مشکلات محیطی - آموزشگاهی، مسائل آموزشی، مسائل عمومی و اختلافات خانوادگی با میزان تجدیدی آزمودنیها، همبستگی مثبت معنیدار دارند. تحلیل رگرسیون چندگانه مرحلهای آشکار ساخت که تنها عامل 6، یعنی مسائل مربوط به امتحان، با میزان مردودی دانشآموزان همبستگی مستقل دارد، در حالی که عوامل 2، 9، 8 و 3، یعنی عوامل مشکلات خانوادگی و وضعیت سلامتی، مسائل عمومی، مسائل آموزشی، و مشکلات محیطی آموزشگاهی با میزان تجدیدی دانشآموزان همبستگی چندگانه دارند.
غلامرضا رجبی؛ جمال حقیقی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
ساله و 60 دانشآموز دختر و پسر 5/10 ساله که پژوهش حاضر برای پاسخگویی به چند پرسش در زمینه نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم بر روی دانشآموزان دختر و پسر دبستانهای شهرستان زاهدان به مرحله اجرا درآمده است. پرسشهای تحقیق عبارتند از (1) آیا توانایی نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم همراه ...
بیشتر
ساله و 60 دانشآموز دختر و پسر 5/10 ساله که پژوهش حاضر برای پاسخگویی به چند پرسش در زمینه نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم بر روی دانشآموزان دختر و پسر دبستانهای شهرستان زاهدان به مرحله اجرا درآمده است. پرسشهای تحقیق عبارتند از (1) آیا توانایی نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم همراه با افزایش سن تکامل پیدا میکند؟، (2) آیا از نظر توانایی نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم بین دانشآموزان دختر و پسر دبستانهای زاهدان تفاوتی به چشم میخورد؟ و (3) آیا بین انواع چهارگانه نگهداری ذهنی از لحاظ درجه دشواری تفاوتی وجود دارد؟ برای سنجش نگهداری ذهنی عدد، توده، طول و حجم و بررسی فرضیههای تحقیق، روش مصاحبه بالینی پیاژه بهکار