ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاسی‌ جهت‌ سنجش‌ فشارزاهای‌ روانی‌ دانشجویان‌

مهناز علی‌اکبری‌ دهکردی؛ بهمن‌ نجاریان

دوره 10، 1-2 ، دی 1382، ، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22055/psy.2003.17668

چکیده
  هدف‌ اساسی‌ این‌ پژوهش‌، ساخت‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ فشارزاهای‌ روانی‌ دانشجویی‌ در دانشگاه‌ پیام‌ نور اهواز بود. بدین‌ منظور، پرسشنامه مقدماتی‌ حاوی‌ 68 ماده‌ مربوط‌ به‌ فشارزاهای‌ روانی‌ تهیه‌ شد و بر روی‌ 500 دانشجوی‌ دانشگاه‌ پیام‌ نور اهواز که‌ به‌ روش‌ تصادفی‌ چندمرحله‌ای‌ انتخاب‌ شده‌ بودند اجرا گردید. سپس‌ ...  بیشتر

بررسی‌ رابطه‌ ساده‌ و چندگانه‌ خلاقیت‌، انگیزه‌ پیشرفت‌ و عزت‌ نفس‌ با کارآفرینی‌ در دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

حسین‌ شکرکن؛ مسعود برومندنسب‌؛ بهمن‌ نجاریان؛ منیجه‌ شهنی‌ییلاق

دوره 9، شماره 2 ، دی 1381، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22055/psy.2002.16478

چکیده
  این‌ پژوهش‌ به‌ منظور بررسی‌ رابطه‌ ساده‌ و چندگانه‌ خلاقیت‌، انگیزه‌ پیشرفت‌ و عزت‌ نفس‌ با کارآفرینی‌ در دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز طراحی‌ شده‌ است‌. نمونه‌ اصلی‌ این‌ تحقیق‌ شامل‌ 400 دانشجوی‌ دختر و پسر دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز بود. یک‌ نمونه‌ 200 نفری‌ نیز به‌ منظور اعتباریابی‌ و پایایی‌ سنجی‌ آزمونهای‌ ...  بیشتر

رابطه هفت‌ مرحله اول‌ نظریه رشد روانی‌- اجتماعی‌ اریکسون‌ با مرحله هشتم‌ آن‌ -کمال‌ در برابر نومیدی‌- در سالمندان‌ استان‌ خوزستان‌

فاطمه‌ کیانپور قهفرخی‌؛ جمال حقیقی؛ حسین شکرکن؛ بهمن‌ نجاریان

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1381، ، صفحه 17-52

https://doi.org/10.22055/psy.2002.16472

چکیده
     در این‌ پژوهش‌، رابطه ساده‌ و چندگانه هفت‌ مرحله اول‌ نظریه رشد روانی‌- اجتماعی‌ اریکسون‌ با مرحله هشتم‌ آن‌ -کمال‌ در برابر نومیدی‌- در سالمندان‌ استان‌ خوزستان‌ بررسی‌ گردید. افراد شرکت‌ کننده‌ در نمونه اصلی‌ تحقیق‌ شامل‌ 469 سالمند (237 زن‌ و 232 مرد) بودند که‌ به‌ وسیله "مقیاس‌ تجدیدنظر شده‌ مراحل‌ رشد روانی‌- ...  بیشتر

بررسی‌ اثربخشی‌ روشهای‌ درمان‌شناختی‌، تن‌آرامی‌ و رفتاری‌ در بهبود کمردرد مزمن‌ در دبیران‌ مرد دبیرستانهای‌ شهر اهواز

ا... کرم‌ پولادی‌ ریشهری؛ بهمن‌ نجاریان؛ حسین‌ شکرکن‌؛ مهناز مهرابی‌زاده‌ هنرمند

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1380، ، صفحه 49-72

https://doi.org/10.22055/psy.2001.16466

چکیده
     تحقیق‌ حاضر اثربخشی‌ درمانهای‌ شناختی‌، تن‌آرامی‌ و رفتاری‌ را در گروهی‌ از دبیران‌ شهر اهواز که‌ مبتلا به‌ کمردرد مزمن‌ بودند مورد ارزیابی‌ قرار داد. روش‌ این‌ تحقیق‌ آزمایشی‌ بود. جمعیت‌ هدف‌ این‌ تحقیق‌ را دبیران‌ مرد شهر اهواز تشکیل‌ می‌دادند. نمونه‌ تحقیق‌ شامل‌ 100 نفر بیمار مبتلا به‌ کمردرد مزمن‌ می‌باشد ...  بیشتر

بررسی‌ و مقایسه‌ انواع‌ هویت‌ در ابعاد اعتقادی‌ و روابط‌ بین‌ فردی‌ در دانشجویان‌ دختر و پسر دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

حسین‌ شکرکن؛ بهمن‌ نجاریان؛ مرتضی‌ امیدیان؛ جمال‌ حقیقی‌

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1380، ، صفحه 73-98

https://doi.org/10.22055/psy.2001.16467

چکیده
     پژوهش‌ حاضر به‌ منظور بررسی‌ وضعیت‌ هویت‌ از نظر نحوه توزیع‌ افراد در چهار حالت‌ هویت‌ سردرگم‌، زودهنگام‌، مهلت‌خواه‌ و کسب‌ شده‌ در دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز طراحی‌ و اجرا شد. فرضیه اصلی‌ این‌ پژوهش‌ یعنی‌ تفاوت‌ معنی‌دار در فراوانی‌ چهار نوع‌ هویت‌ ذکر شده‌ در کل‌ نمونه‌ و دانشجویان‌ دختر و ...  بیشتر

رابطه‌ ساده‌ و چندگانه متغیرهای‌ عزت‌ نفس‌، اضطراب‌ اجتماعی‌ و کمال‌گرایی‌ با ابراز وجود دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

معصومه‌ پ هرمزی‌نژاد؛ منیجه‌ شهنی‌ییلاق‌؛ بهمن‌ نجاریان

دوره 7، شماره 2 ، دی 1379، ، صفحه 29-50

https://doi.org/10.22055/psy.2000.16455

چکیده
     هدف‌ از انجام‌ این‌ پژوهش‌، بررسی‌ رابطه ساده‌ و چندگانه متغیرهای‌ عزت‌ نفس‌، اضطراب‌ اجتماعی‌ و کمال‌گرایی‌ با ابراز وجود دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز می‌باشد. نمونه تحقیق‌ 160 پسر و 160 دختر دانشجو بودند که‌ با روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ چندمرحله‌ای‌ انتخاب‌ شدند. آزمودنیها پرسشنامه خودگزارشی‌ ابراز ...  بیشتر

مقایسه‌ اثربخشی‌ سه‌ روش‌ روان‌ درمانی‌ در کاهش‌ اختلال‌ نقص‌ توّجه‌- بیش‌ فعالی‌ کودکان‌ پسر دبستانی‌ پایه‌های‌ سوم‌ و چهارم‌ شهر شیراز

حبیب‌ هادیانفرد؛ بهمن‌ نجاریان؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابی‌زاده‌ هنرمند

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1379، ، صفحه 29-54

https://doi.org/10.22055/psy.2000.16448

چکیده
     این‌ پژوهش‌ به‌ منظور مقایسه‌ اثربخشی‌ سه‌ روش‌ روان‌ درمانی‌ تعلیم‌ خودآموزی‌ کلامی‌ به‌ کودکان‌، تعلیم‌ رفتار درمانی‌ و خودآموزی‌ کلامی‌ به‌ مادران‌ کودکان‌، در کاهش‌ بی‌توجهی‌ و تکانشوری‌ کودکان‌ مبتلا به‌ اختلال‌ نقص‌ توجه‌ -بیش‌ فعالی‌ انجام‌ شده‌ است‌. جامعه‌ آماری‌ مورد مطالعه‌، مشتمل‌ بر ...  بیشتر

بررسی‌ میزان‌ همه‌گیرشناسی‌ اضطراب‌ امتحان‌ و رابطه خود-کارآمدی‌ و جایگاه‌ مهار با آن‌ با توجه‌ به‌ متغیر هوش‌

مهناز مهرابی‌زاده‌ هنرمند؛ عباس‌ ابوالقاسمی؛ بهمن‌ نجاریان؛ حسین‌ شکرکن

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1379، ، صفحه 55-72

https://doi.org/10.22055/psy.1999.16449

چکیده
     هدف‌ از پژوهش‌ حاضر بررسی‌ میزان‌ همه‌ گیرشناسی‌ اضطراب‌ امتحان‌ و رابطه آن‌ با خود کارآمدی‌ و جایگاه‌ مهار درونی‌ با توجه‌ به‌ کنترل‌ متغیر هوش‌ در دانش‌آموزان‌ پسر و دختر دبیرستان‌های‌ اهواز می‌باشد. نمونه مربوط‌ به‌ همه‌ گیرشناسی‌ 3109 دانش‌آموز پسر و دختر دبیرستان‌های‌ اهواز بود که‌ با روش‌ تصادفی‌ ...  بیشتر

ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ پرخاشگری‌

شهین‌ زاهدی‌فر؛ بهمن‌ نجاریان؛ حسین‌ شکرکن

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1379، ، صفحه 73-102

https://doi.org/10.22055/psy.1999.16450

چکیده
  اهداف‌ این‌ پژوهش‌ ساخت‌ و اعتباریابی‌ پرسشنامه‌ای‌ برای‌ سنجش‌ پرخاشگری‌ متناسب‌ با ویژگیهای‌ فرهنگی‌- اجتماعی‌ جامعه‌ بوده‌ و سپس‌ بررسی‌ 4 فرضیه‌ اصلی‌ زیر بوده‌ است‌: 1. بین‌ نمره‌های‌ پرخاشگری‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز و نمره‌های‌ افسردگی‌ این‌ دانشجویان‌ همبستگی‌ مثبت‌ وجود دارد. 2. بین‌ نمره‌های‌ ...  بیشتر

رابطه کمال‌گرایی‌ و سرسختی‌ روان‌شناختی‌ با سلامت‌ روانی‌ و عملکرد تحصیلی‌

مینا وردی؛ مهناز مهرابی‌زاده‌هنرمند؛ بهمن‌ نجاریان

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1378، ، صفحه 51-70

https://doi.org/10.22055/psy.1999.16563

چکیده
  پژوهش‌ حاضر به‌ منظور بررسی‌ رابطه ساده‌ و چندگانه کمال‌گرایی‌ و سرسختی‌ روان‌شناختی‌ با سلامت‌ روانی‌ و عملکرد تحصیلی‌ در دانش‌آموزان‌ دختر مراکز پیش‌دانشگاهی‌ اهواز در سال‌ تحصیلی‌ 79-78 انجام‌ شده‌ است‌. نمونه مورد بررسی‌ 300 نفر از دانش‌آموزان‌ دختر مراکز پیش‌دانشگاهی‌ نواحی‌ چهارگانه آموزش‌ و پرورش‌ اهواز بودند ...  بیشتر

هنجاریابی‌ آزمون‌ نقاشی‌ مقیاس‌ زنان‌ آدمک‌ گودیناف‌-هریس‌ بر روی‌ کودکان‌ 6 تا 11 ساله‌ بوشهر

غلامرضا رجبی؛ بهمن‌ نجاریان؛ یوسفعلی‌ عطاری

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1378، ، صفحه 71-92

https://doi.org/10.22055/psy.1999.16441

چکیده
  هدف‌ از اجرای‌ این‌ پژوهش‌ هنجاریابی‌ آزمون‌ نقاشی‌ مقیاس‌ زنان‌ آدمک‌ گودیناف‌- هریس‌ به‌ عنوان‌ یک‌ آزمون‌ تحولی‌ در مدارس‌ ابتدایی‌ بوشهر بود. در این‌ پژوهش‌ 260 آزمودنی‌ دختر در شش‌ گروه‌ 6، 7، 8، 9، 10 و 11 ساله‌ به‌ صورت‌ تصادفی‌ چند مرحله‌ای‌ انتخاب‌ شدند. اجراء و نمره‌گذاری‌ این‌ آزمون‌ بر طبق‌ روش‌ نمره‌گذاری‌ ...  بیشتر

ساخت‌ و اعتباریابی‌ پرسشنامه‌ای‌ برای‌ سنجش‌ علائم‌ سردرد میگرن‌ در دانشجویان‌

بهمن‌ نجاریان

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، ، صفحه 30-43

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16502

چکیده
  هدف‌ از اجرای‌ این‌ تحقیق‌ ساخت‌ و اعتباریابی‌ پرسشنامه‌ای‌ برای‌ سنجش‌ علائم‌ سردرد میگرن‌ در جمعیت‌ عمومی‌ بود. با استفاده‌ از روش‌ آماری‌ تحلیل‌ عوامل‌، پرسشنامه‌ای‌ 25 سئوالی‌ ساخته‌ شد که‌ از ضرایب‌ پایایی‌ (بازآزمایی‌ و همسانی‌ درونی‌) و اعتبار رضایت‌ بخشی‌ برخوردار بود. برای‌ اعتباریابی‌ این‌ پرسشنامه‌، ...  بیشتر

مقایسه‌ عملکرد تحصیلی‌ و سازگاری‌ عاطفی‌-اجتماعی‌ دانش‌آموزان‌ 6 ساله‌ و 7 ساله‌ پایه‌ اول‌ مدارس‌ ابتدایی‌ شهرستان‌ اهواز

حمید شرقی‌؛ بهمن‌ نجاریان؛ حسین‌ شکرکن‌

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، ، صفحه 75-92

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16505

چکیده
  این‌ تحقیق‌ به‌ مقایسه عملکرد تحصیلی‌ و سازگاری‌ عاطفی‌-اجتماعی‌ دانش‌آموزان‌ دختر و پسر پایه‌ اول‌ ابتدایی‌ شهرستان‌ اهواز پرداخته‌ است‌. بدین‌ منظور از بین‌ دانش‌آموزان‌ پایه‌ اول‌ شهرستان‌ اهواز با روش‌ تصادفی‌ ساده‌ 60 دانش‌آموز دختر و 60 دانش‌آموز پسر متولد مهرماه‌ 1366، (7 ساله‌) و 60 دانش‌آموز دختر و 60 دانش‌آموز ...  بیشتر