مهناز علیاکبری دهکردی؛ بهمن نجاریان
چکیده
هدف اساسی این پژوهش، ساخت مقیاسی برای سنجش فشارزاهای روانی دانشجویی در دانشگاه پیام نور اهواز بود. بدین منظور، پرسشنامه مقدماتی حاوی 68 ماده مربوط به فشارزاهای روانی تهیه شد و بر روی 500 دانشجوی دانشگاه پیام نور اهواز که به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند اجرا گردید. سپس ...
بیشتر
هدف اساسی این پژوهش، ساخت مقیاسی برای سنجش فشارزاهای روانی دانشجویی در دانشگاه پیام نور اهواز بود. بدین منظور، پرسشنامه مقدماتی حاوی 68 ماده مربوط به فشارزاهای روانی تهیه شد و بر روی 500 دانشجوی دانشگاه پیام نور اهواز که به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند اجرا گردید. سپس دادههای جمعآوری شده مورد تحلیل عاملی قرار گرفت و بدین وسیله یک مقیاس کوتاه 28 مادهای دو عاملی با عنوان «مقیاس فشارزاهای روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز (APN-SSI[1]) استخراج گردید، که 17 ماده روی عامل اول (شرایط فشارزای تحصیلی) و 11 ماده روی عامل دوم (شرایط فشارزای غیرتحصیلی) قرار داشت. نتایج بررسی پایایی مقیاس APN-SSIبه روش همسانی درونی (87/0=r) رضایت بخش بود. اعتبار همزمان این مقیاس با دو مقیاس استاندارد دیگر بررسی شد که نتایج بیانگر اعتبار بالای مقیاس است.
حسین شکرکن؛ مسعود برومندنسب؛ بهمن نجاریان؛ منیجه شهنیییلاق
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 400 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 400 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای مورد استفاده به کار گرفته شد. هر دو نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها علاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه برای آزمون فرضیهها استفاده شد. ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه سنجش صفات کارآفرینی، آزمون جهتگیری کارآفرینی، آزمون خلاقیت، پرسشنامه انگیزه پیشرفت و آزمون عزت نفس بودند. پرسشنامههای سنجش صفات کارآفرینی، جهتگیری کارآفرینی و انگیزه پیشرفت توسط پژوهشگران این تحقیق به فارسی برگردانده شد و ضرایب اعتبار و پایایی آنها محاسبه گردید. فرضیههای این پژوهش شامل چهار فرضیه اصلی و 8 فرضیه فرعی است، که روابط ساده و چندگانه بین متغیرهای پیش بین خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس را با متغیر ملاک کارآفرینی در کل نمونه و به تفکیک در نمونههای دختران و پسران مطرح میسازند. نتایج این پژوهش با یافتههای تحقیقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگند.
فاطمه کیانپور قهفرخی؛ جمال حقیقی؛ حسین شکرکن؛ بهمن نجاریان
چکیده
در این پژوهش، رابطه ساده و چندگانه هفت مرحله اول نظریه رشد روانی- اجتماعی اریکسون با مرحله هشتم آن -کمال در برابر نومیدی- در سالمندان استان خوزستان بررسی گردید. افراد شرکت کننده در نمونه اصلی تحقیق شامل 469 سالمند (237 زن و 232 مرد) بودند که به وسیله "مقیاس تجدیدنظر شده مراحل رشد روانی- ...
بیشتر
در این پژوهش، رابطه ساده و چندگانه هفت مرحله اول نظریه رشد روانی- اجتماعی اریکسون با مرحله هشتم آن -کمال در برابر نومیدی- در سالمندان استان خوزستان بررسی گردید. افراد شرکت کننده در نمونه اصلی تحقیق شامل 469 سالمند (237 زن و 232 مرد) بودند که به وسیله "مقیاس تجدیدنظر شده مراحل رشد روانی- اجتماعی اریکسون" مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین، پیش از اجرای پژوهش، از یک نمونه 50 نفری برای ارزیابی مقدماتی مقیاس مورد نظر و نیز از یک نمونه 170 نفری دیگر برای اعتباریابی همان مقیاس استفاده به عمل آمد. برای تحلیل دادهها، علاوه بر روشهای توصیفی، روشهای همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه نیز به کار بسته شد. در این پژوهش، مجموعاً 24 فرضیه برای کل سالمندان و زنان و مردان سالمند به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. همه این فرضیهها تأیید شدند و نشان دادند که نظریه اریکسون علاوه بر فرهنگهای غربی، در فرهنگ ما نیز کاربرد دارد.
ا... کرم پولادی ریشهری؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
تحقیق حاضر اثربخشی درمانهای شناختی، تنآرامی و رفتاری را در گروهی از دبیران شهر اهواز که مبتلا به کمردرد مزمن بودند مورد ارزیابی قرار داد. روش این تحقیق آزمایشی بود. جمعیت هدف این تحقیق را دبیران مرد شهر اهواز تشکیل میدادند. نمونه تحقیق شامل 100 نفر بیمار مبتلا به کمردرد مزمن میباشد ...
بیشتر
تحقیق حاضر اثربخشی درمانهای شناختی، تنآرامی و رفتاری را در گروهی از دبیران شهر اهواز که مبتلا به کمردرد مزمن بودند مورد ارزیابی قرار داد. روش این تحقیق آزمایشی بود. جمعیت هدف این تحقیق را دبیران مرد شهر اهواز تشکیل میدادند. نمونه تحقیق شامل 100 نفر بیمار مبتلا به کمردرد مزمن میباشد که به طور تصادفی از بین بیماران مبتلا به کمر درد مزمن انتخاب و به گروههای آزمایشی (شناخت درمانی، رفتار درمانی، تن آرامی) و گروه گواه گمارده شدند (هر گروه 25 نفر). شیوههای مداخله (درمان) در این تحقیق عبارت بودند از: الف) مصونسازی در مقابل درد (میکنبام و ترک، 1976)، ب) کنترل محرک (کانفر، 1980)، ج) تن آرامی عضلانی پیشرونده (جاکوبسن، 1962). چهار شاخص بهبودی در تحقیق حاضر در نظر گرفته شد که شامل بهبود باورهای درد، بهبود رفتار درد، بهبود خودکفایی درد و بهبود افسردگی بود. ابزارهای درد (زارکوفسکا، 1988)، آزمون خودکفایی درد (نیکولاس، 1989)، آزمون افسردگی (بک، 1961) و آزمون درد مزمن (اصغریمقدم، 1374) بودند. نتایج مرحله اول تحقیق بیانگر پایایی و اعتبار مطلوب و رضایتبخش این آزمونها میباشد. نتایج آماری نشان داد که روشهای درمان در بهبود کمردرد مزمن در آزمودنیها مؤثر بودهاند. تحلیل واریانس یک راهه تفاضل میانگین نمرههای آزمودنیهای گروههای مختلف، در دو مرحله اجرای آزمونهای مربوط به درد مزمن، حاکی از تفاوت معنیدار بین گروههای درمانی در شاخصهای بهبودی بود. آزمون توکی، نشان داد که گروه شناخت درمانی و گروه تن آرامی عضلانی در بهبود باورهای درد و کاهش افسردگی تفاوتهای معنیداری با گروه گواه ظاهر ساختند. حال آنکه، چنین یافتهای در گروه رفتاردرمانی دیده شد. وانگهی، هر سه گروه درمانشناختی، تن آرامی و رفتاری در خودکفایی درد و بهبود رفتارهای درد، تفاوتهای معنیداری با گروه گواه نشان دادند. افزون بر آنچه گفته شد، نتایج آماری حاصل از بررسی مقایسهای روشهای درمانی نشان داد که این روشها از لحاظ میزان کارایی تفاوتهای معنیداری با یکدیگر داشتند
حسین شکرکن؛ بهمن نجاریان؛ مرتضی امیدیان؛ جمال حقیقی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت هویت از نظر نحوه توزیع افراد در چهار حالت هویت سردرگم، زودهنگام، مهلتخواه و کسب شده در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و اجرا شد. فرضیه اصلی این پژوهش یعنی تفاوت معنیدار در فراوانی چهار نوع هویت ذکر شده در کل نمونه و دانشجویان دختر و ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت هویت از نظر نحوه توزیع افراد در چهار حالت هویت سردرگم، زودهنگام، مهلتخواه و کسب شده در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و اجرا شد. فرضیه اصلی این پژوهش یعنی تفاوت معنیدار در فراوانی چهار نوع هویت ذکر شده در کل نمونه و دانشجویان دختر و پسر با استفاده از روش آماری مجذور خی مورد تحلیل قرار گرفت و فرضیه پژوهشی در کل نمونه و در دانشجویان دختر و پسر تأیید گردید. همچنین در ابعاد هویت- اعتقادی و روابط بین فردی در کل نمونه و دانشجویان دختر و پسر تأیید گردید. نتایج با توجه به دیدگاه اریکسون و مارسیا مورد بحث قرار گرفت.
معصومه پ هرمزینژاد؛ منیجه شهنیییلاق؛ بهمن نجاریان
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. نمونه تحقیق 160 پسر و 160 دختر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامه خودگزارشی ابراز ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. نمونه تحقیق 160 پسر و 160 دختر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامه خودگزارشی ابراز وجود (ASRI) پرسشنامه عزت نفس آیزنک، مقیاس اضطراب اجتماعی (SAS) و مقیاس کمالگرایی اهواز (APS) را تکمیل نمودند. نتایج تحقیق (در کل آزمودنیها، آزمودنیهای پسر و آزمودنیهای دختر) نشان داد که عزت نفس با ابراز وجود رابطه مثبت دارد. اضطراب اجتماعی با ابراز وجود رابطه منفی دارد. در کل آزمودنیها و آزمودنیهای پسر کمالگرایی با ابراز وجود رابطه منفی دارد. ولی در آزمودنیهای دختر، بین کمالگرایی و ابراز وجود رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون، در کل آزمودنیها، آزمودنیهای پسر و آزمودنیهای دختر، نشان داد که همبستگی چندگانه عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود، از همبستگی ساده هر یک از متغیرهای ذکر شده بیشتر است.
حبیب هادیانفرد؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی سه روش روان درمانی تعلیم خودآموزی کلامی به کودکان، تعلیم رفتار درمانی و خودآموزی کلامی به مادران کودکان، در کاهش بیتوجهی و تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتمل بر ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی سه روش روان درمانی تعلیم خودآموزی کلامی به کودکان، تعلیم رفتار درمانی و خودآموزی کلامی به مادران کودکان، در کاهش بیتوجهی و تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتمل بر دانشآموزان پسر کلاس سوم و چهارم ابتدائی مدارس دولتی شهرستانهای شیراز بوده است. از جامعه موردنظر به شیوه تصادفی چند مرحلهای 2863 دانشآموز جهت تشخیص ADHD مورد غربالگری قرار گرفتند. بدین ترتیب، مجموعاً 160 آزمودنی ADHD در چهار گروه 40 نفری به طور تصادفی گمارده شدند. از همان کلاسها، 40 کودک بهنجار بهطور تصادفی جهت گروه گواه بهنجار انتخاب شد. پژوهش به شیوه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با پنج گروه انجام شد. چهار گروه متعلق به کودکان ADHD است و یک گروه مربوط به کودکان طبیعی است. نوع مداخله در گروههای ADHD به روش تصادفی تعیین شد. متغیرهای وابسته (بی توجهی و تکانشوری) با فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته ارزیابی شد. نتایج نشان داد، گروه تعلیم خودآموزی کلامی به کودک بیشترین را بهبودی را در عملکرد نشان میدهد. تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یک راهه، و روش پیگیری توکی، تفاوتهای معنیداری بین گروههای تعلیم خودآموزی کلامی به مادر و کودک از یک سو و گروههای گواه از سوی دیگر در پاسخهای صحیح و حذف نشان داد گروه تعلیم رفتار درمانی به مادر با هیچ کدام از گروههای گواه تفاوت معنیداری نشان نداد.
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ عباس ابوالقاسمی؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه آن با خود کارآمدی و جایگاه مهار درونی با توجه به کنترل متغیر هوش در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانهای اهواز میباشد. نمونه مربوط به همه گیرشناسی 3109 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانهای اهواز بود که با روش تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه آن با خود کارآمدی و جایگاه مهار درونی با توجه به کنترل متغیر هوش در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانهای اهواز میباشد. نمونه مربوط به همه گیرشناسی 3109 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانهای اهواز بود که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین 340 دانشآموز برای آزمون فرضیهها به طور تصادفی گزینش شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان برای همه گیرشناسی، و مقیاس خود کار آمدی، پرسشنامه جایگاه مهار و آزمون هوش، برای آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در نمونه مورد بررسی 3/17 درصد است. میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر نسبت به پسر ( 22 درمقابل 12/8 درصد) و عرب نسبت به فارس (18/7 در مقابل 16/4) بیشتر است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که با کنترل متغیر هوش، اضطراب امتحان با خودکار آمدی (0/29-=r) و جایگاه مهار درونی (0/24-=r) همبستگی منفی معنیداری دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که بین ترکیب خطی متغیرهای پیش بین ( خود کار آمدی، جایگاه مهار درونی و هوش) با متغیر ملاک (اضطراب امتحان) همبستگی چندگانه معنیداری وجود دارد(0/01=P).
شهین زاهدیفر؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
اهداف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش پرخاشگری متناسب با ویژگیهای فرهنگی- اجتماعی جامعه بوده و سپس بررسی 4 فرضیه اصلی زیر بوده است: 1. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای افسردگی این دانشجویان همبستگی مثبت وجود دارد. 2. بین نمرههای ...
بیشتر
اهداف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش پرخاشگری متناسب با ویژگیهای فرهنگی- اجتماعی جامعه بوده و سپس بررسی 4 فرضیه اصلی زیر بوده است: 1. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای افسردگی این دانشجویان همبستگی مثبت وجود دارد. 2. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای این دانشجویان در الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ الف همبستگی مثبت وجود دارد. 3. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای این دانشجویان در پرسشنامه سردرد میگرن همبستگی مثبت وجود دارد. 4. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان مؤنث و مذکر دانشگاه شهید چمران اهواز تفاوت معنیداری وجود دارد. در این پژوهش حجم سه نمونه به ترتیب: نمونه هنجاری 550 نفر، نمونه بازآزمایی و آزمون فرضیهها 229 نفر و نمونه سنجش روایی 215 نفر بود که به صورت تصادفی چند مرحلهای از بین دانشجویان شرکت کننده در کلاسهای معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران انتخاب شده بودند. ابتدا بر اساس تحلیل عوامل، پرسشنامه پرخاشگری مشتمل بر 3 عامل و 30 ماده ساخته شد که بر روی عامل اول (خشم و غضب) 14 ماده، بر روی عامل دوم (تهاجم و توهین) 8 ماده و بر روی عامل سوم (لجاجت و کینهتوزی) 8 ماده قرار گرفته است. پایایی این پرسشنامه براساس ضرایب بازآزمایی و آلفای کرونباخ رضایتبخش بود. همچنین روایی این پرسشنامه بوسیله پرسشنامههای ملاک شامل پرسشنامه شخصیتی آیزنک، پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا و پرسشنامه BDVI ارزیابی شد. ضرایب همبستگی و خلاصه نتایج آزمونهای رگرسیون چند متغیری بر روی پرسشنامههای فوقالذکر حاکی از رضایتبخش بودن روایی این پرسشنامه بوده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از پرسشنامههای پرخاشگری (ساخته شده توسط پژوهشگر)، تیپ شخصیتی الف، پرسشنامه سردرد میگرن و میزان افسردگی (D) از پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا استفاده شد. بر اساس ضرایب همبستگی به دست آمده فرضیه اول تأیید شد (به استثنای همبستگی عامل دوم پرخاشگری با افسردگی در آزمودنیهای مذکر). همچنین همبستگی عامل سوم پرخاشگری با افسردگی در کل آزمودنیها و هر دو جنس معنیدار نبود. فرضیه دوم تحقیق در مورد کل آزمودنیها و آزمودنیهای مؤنث و مذکر به تفکیک نیز تأیید شد. بر اساس ضرایب به دست آمده فرضیه سوم در مورد کل آزمودنیها و آزمودنیهای مؤنث و مذکر نیز به تفکیک تأیید شد. همچنین فرضیه چهارم (به ترتیب: 55/2=t (01/0>P)، نیز به تفکیک 86/2=t (01/0>P)، 92/7=t (001/0>P) و 27/2=t (05/0>P) تأیید شد.
مینا وردی؛ مهناز مهرابیزادههنرمند؛ بهمن نجاریان
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی اهواز در سال تحصیلی 79-78 انجام شده است. نمونه مورد بررسی 300 نفر از دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش اهواز بودند ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی اهواز در سال تحصیلی 79-78 انجام شده است. نمونه مورد بررسی 300 نفر از دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش اهواز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. آنها مقیاس کمالگرایی اهواز، پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز و فهرست تجدیدنظر شده علائم روانی را تکمیل نمودند. در ضمن میانگین، معدل سه ساله دبیرستان و معدل ترم گذشته دانشآموزان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که کمالگرایی با سلامت روانی رابطه منفی دارد، ولی با عملکرد تحصیلی رابطهای ندارد. همچنین سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارد. افزون بر این، همبستگی چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی از همبستگی ساده هریک از آنها بیشتر بود. نهایتاً همبستگی چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با عملکرد تحصیلی از همبستگی ساده هر یک از آنها بیشتر و معنیدار بود.
غلامرضا رجبی؛ بهمن نجاریان؛ یوسفعلی عطاری
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش هنجاریابی آزمون نقاشی مقیاس زنان آدمک گودیناف- هریس به عنوان یک آزمون تحولی در مدارس ابتدایی بوشهر بود. در این پژوهش 260 آزمودنی دختر در شش گروه 6، 7، 8، 9، 10 و 11 ساله به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. اجراء و نمرهگذاری این آزمون بر طبق روش نمرهگذاری ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش هنجاریابی آزمون نقاشی مقیاس زنان آدمک گودیناف- هریس به عنوان یک آزمون تحولی در مدارس ابتدایی بوشهر بود. در این پژوهش 260 آزمودنی دختر در شش گروه 6، 7، 8، 9، 10 و 11 ساله به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. اجراء و نمرهگذاری این آزمون بر طبق روش نمرهگذاری زنان گودیناف- هریس (1963) انجام گرفت. تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که آزمودنیهای 6 تا 11 ساله دختر در مقیاس زنان به طور جداگانه در سطح آماری 0/01=a با یکدیگر تفاوت دارند. لیکن بین نمرههای آزمون نقاشی کل نمونه با نمرههای پیشرفت تحصیلی سه ماهه اول کودکان به استثنای درس فارسی رابطه منفی معنیداری وجود دارد. ضرایب پایایی و روایی مربوط به این آزمون از سطح قابل قبولی برخوردارند.
بهمن نجاریان
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش علائم سردرد میگرن در جمعیت عمومی بود. با استفاده از روش آماری تحلیل عوامل، پرسشنامهای 25 سئوالی ساخته شد که از ضرایب پایایی (بازآزمایی و همسانی درونی) و اعتبار رضایت بخشی برخوردار بود. برای اعتباریابی این پرسشنامه، ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش علائم سردرد میگرن در جمعیت عمومی بود. با استفاده از روش آماری تحلیل عوامل، پرسشنامهای 25 سئوالی ساخته شد که از ضرایب پایایی (بازآزمایی و همسانی درونی) و اعتبار رضایت بخشی برخوردار بود. برای اعتباریابی این پرسشنامه، از اجرای همزمان آن با سه مقیاس HADS، MMPI و AAI استفاده شد. همچنین، میزان شیوع سردرد میگرن و رتبههای درصدی نمرههای آزمودنیها در این پرسشنامه محاسبه شد. در این تحقیق، 382 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و آزاد اسلامی اهواز با میانگین سنی 09/23=X (44/3=SD) سال در مرحله ساخت مقیاس شرکت نمودند. بر اساس یافتههای این تحقیق، میزان شیوع علائم سردرد میگرن در میان 15% آزمودنیها خیلی زیاد میباشد.
حمید شرقی؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
این تحقیق به مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی-اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی شهرستان اهواز پرداخته است. بدین منظور از بین دانشآموزان پایه اول شهرستان اهواز با روش تصادفی ساده 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز پسر متولد مهرماه 1366، (7 ساله) و 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز ...
بیشتر
این تحقیق به مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی-اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی شهرستان اهواز پرداخته است. بدین منظور از بین دانشآموزان پایه اول شهرستان اهواز با روش تصادفی ساده 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز پسر متولد مهرماه 1366، (7 ساله) و 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز پسر متولد شهریور ماه 1367، (6 ساله) انتخاب گردید. جهت سنجش عملکرد تحصیلی از امتحان هماهنگ سه درس ریاضی، روخوانی و دیکته و برای سنجش سازگاری عاطفی-اجتماعی آزمودنیها، از پرسشنامه سنجش رفتار سازشی استفاده شد. فرمنظر خواهی و مشخصات فردی و خانوادگی نیز توسط والدین آزمودنیها تکمیل و همچنین نمرههای نوبت اول و دوم همه آزمودنیها در سه درس مذکور و انضباط جهت همبستگی با آزمونهای هماهنگ و پرسشنامه سازشی از مدارس جمعآوری گردید. همچنین برای کنترل هوش آزمودنیها، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی به صورت انفرادی روی همه آنان اجرا شد. بر اساس نتایج تحلیلهای آماری، مشخص گردید که تفاوت معنیداری چه از نظر عملکرد تحصیلی و چه از نظر سازگاری عاطفی-اجتماعی بین آزمودنیهای 6 ساله و 7 ساله وجود ندارد. و میان آزمودنیهای پسر و دختر نیز از نظر این دو متغیر تفاوت معنیداری وجود ندارد. لذا فرضیههای تحقیق همگی تأئید شدند و معلوم گردید که تفاوت معنیداری بین عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی-اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر 6 ساله و 7 ساله پایه اول مدارس ابتدایی شهرستان اهواز وجود ندارد.