فوزیه الهامپور؛ مهناز مهرابیزادههنرمند؛ حسین شکرکن
چکیده
در این پژوهش، رابطه رغبتهای شغلی، ارزشها و نگرش دبیران متوسطه و پیشدانشگاهی رشتههای نظری دزفول با عملکرد آموزشی آنان در نیمسال اول سال تحصیلی 79-1378 بررسی گردید. نمونههای تحقیق 100 دبیر زن و 120 دبیر مرد بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین 800 دبیر انتخاب ...
بیشتر
در این پژوهش، رابطه رغبتهای شغلی، ارزشها و نگرش دبیران متوسطه و پیشدانشگاهی رشتههای نظری دزفول با عملکرد آموزشی آنان در نیمسال اول سال تحصیلی 79-1378 بررسی گردید. نمونههای تحقیق 100 دبیر زن و 120 دبیر مرد بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین 800 دبیر انتخاب شدند. در پژوهش حاضر، روشهای آماری تحلیل دادهها، شامل همبستگی ساده و همبستگی چندگانه با روش ورود و گام به گام (مرحلهای) میباشند. در این تحقیق از پرسشنامه رغبتسنج هالند، پرسشنامه نظام ارزشی آلپورت، ورنون و لیندزی، و نگرشسنج معلم مینهسوتا استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهند که بین رغبت هنری با عملکرد آموزشی در نمونه دبیران مرد و کل آزمودنیها رابطه مثبت و از نظر آماری معنیدار وجود دارد. بین ارزش اقتصادی با عملکرد آموزشی در دبیران زن رابطه منفی و معنیدار آماری و بین ارزش اجتماعی با عملکرد آموزشی آنها رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. اما بین ارزش اجتماعی دبیران مرد با عملکرد آموزشی آنان رابطه منفی معنیدار آماری مشاهده شد. بین سایر رغبتهای شغلی، ارزشها و نگرش با عملکرد آموزشی رابطهای مشاهده نگردید. همچنین بین متغیرهای پیش بین و متغیر ملاک همبستگی چندگانه وجود دارد.
مینا وردی؛ مهناز مهرابیزادههنرمند؛ بهمن نجاریان
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی اهواز در سال تحصیلی 79-78 انجام شده است. نمونه مورد بررسی 300 نفر از دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش اهواز بودند ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی اهواز در سال تحصیلی 79-78 انجام شده است. نمونه مورد بررسی 300 نفر از دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش اهواز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. آنها مقیاس کمالگرایی اهواز، پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز و فهرست تجدیدنظر شده علائم روانی را تکمیل نمودند. در ضمن میانگین، معدل سه ساله دبیرستان و معدل ترم گذشته دانشآموزان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که کمالگرایی با سلامت روانی رابطه منفی دارد، ولی با عملکرد تحصیلی رابطهای ندارد. همچنین سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارد. افزون بر این، همبستگی چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی از همبستگی ساده هریک از آنها بیشتر بود. نهایتاً همبستگی چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با عملکرد تحصیلی از همبستگی ساده هر یک از آنها بیشتر و معنیدار بود.