علی سپهوند؛ نادر منیرپور؛ مجید ضرغام حاجبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل درگیری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری خودتعیینگری بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم استان تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 305 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوازدهم ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل درگیری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری خودتعیینگری بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم استان تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 305 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهرستان رباط کریم و پرند بود که به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای درگیری تحصیلی (ریو، 2013)، سرمایه روانشناختی و خودتعیینگری پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، تحلیل دادهها با نرمافزار Spss-24 و Amos-21 و با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که نقش میانجیگر خودتعیینگری در ارتباط بین سرمایه روانشناختی با درگیری تحصیلی، مثبت و معنادار است و الگوی پیشنهادی 33 درصد از واریانس درگیری تحصیلی دانشآموزان را تبیین میکند. بر پایه یافتههای پژوهش مشخص شد تأثیر سرمایه روانشناختی بیش از آنکه مستقیم باشد غیرمستقیم و از طریق خودتعیینگری است. در نتیجه با افزایش سرمایه روانشناختی، خودتعیینگری و درگیری تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد.
زهرا قاسمی؛ ایلناز سجادیان؛ محمدعلی نادی؛ شهاب الدین ذوفقاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته درمانی مثبتنگر ایرانی- اسلامی بر بهزیستی روانشناختی و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر متوسطه دوم انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته درمانی مثبتنگر ایرانی- اسلامی بر بهزیستی روانشناختی و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر متوسطه دوم انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز د دانشآموزان دختر متوسطه دوم با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه گواه). گروه آزمایش بسته درمانی مثبتنگر ایرانی- اسلامی را طی سه ماه در 11 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودسنجی التزام عملی به اعتقادات اسلامی (نویدی، 1376)؛ پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و پرسشنامه پریشانی روانشناختی (کسلر و همکاران، 2003) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر توسط نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بسته درمانی مثبتنگر ایرانی- اسلامی بر بهزیستی روانشناختی و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر متوسطه دوم تأثیر معناداری داشته است(p <0/001). بدین صورت که این بسته روانشناختی توانسته منجر به بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شود.
احمد صادقی
چکیده
هدف از انجام پژوهشحاضر تعیین رابطه علی بین متغیرهای خودکارآمدی مسیر شغلی، عزت نفس و حمایت خانوادهبا خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی دانشآموزان اول متوسطه شهر اصفهان بود. از اینرو287 دانشآموز دختر و پسر اول متوسطه ناحیه دو و شش به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهایانتخابشدند. ابزار پژوهش شاملپرسشنامه حمایت والدین، پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهشحاضر تعیین رابطه علی بین متغیرهای خودکارآمدی مسیر شغلی، عزت نفس و حمایت خانوادهبا خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی دانشآموزان اول متوسطه شهر اصفهان بود. از اینرو287 دانشآموز دختر و پسر اول متوسطه ناحیه دو و شش به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهایانتخابشدند. ابزار پژوهش شاملپرسشنامه حمایت والدین، پرسشنامه خودکارآمدی تصمیمگیری،پرسشنامه باور به مهارتها و عزت نفس بودند. طرح پژوهشی همبستگی (از نوع تحلیلساختاری) بود. دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و استفاده از نرمافزارهای SPSS ویراست 18 و AMOS ویراست 20 تحلیل شدند. نتایج تحلیل، برازندگی مدل فرضی را پس از برخی شاخصهای اصلاحی برای کوواریانس بین خطاهای مربوط به خود ارزیابیو هدفگذاری تأیید کردند و نشان داد مسیرهای مستقیم حمایت خانواده وخودکارآمدی بر خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی دانشآموزان مثبت و معنیدار است.اثر غیرمستقیم حمایت خانواده و خودکارآمدی ازطریق عزت نفس مثبت و معنیدار به دست آمد. با توجه به اهمیت خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی دانشآموزان اولدبیرستان در تعیین مسیر تحصیلی در پایههای بعدی، بایستی به عوامل تأثیرگذار بر آناز جمله متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش توجه نمود.
مهدی امیدیان؛ علی اکبر شریفی؛ مهناز علی اکبری دهکردی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 187-202
چکیده
هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی با پروتکل مایکل فری بر کاهش پرخاشگری در دانشآموزان پسر دبیرستانی است. روش این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با گروه کنترل است با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، دانشآموزان پرخاشگر مشخص گردیدند؛ تعداد 20 نفر از این دانشآموزان به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفره آزمایشی و گروه کنترل، ...
بیشتر
هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی با پروتکل مایکل فری بر کاهش پرخاشگری در دانشآموزان پسر دبیرستانی است. روش این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با گروه کنترل است با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، دانشآموزان پرخاشگر مشخص گردیدند؛ تعداد 20 نفر از این دانشآموزان به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفره آزمایشی و گروه کنترل، گمارده شدند. سپس برنامهی شناخت درمانی گروهی به روش مایکل فری به مدت 12 جلسه بر روی اعضای گروه آزمایشی اجرا شد. پس از پایان مداخلهی درمانی و یک ماه بعد، دوباره تست پرخاشگری از هر دو گروه اخذ شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که گروه درمانی شناختی، به طور قابل توجهی رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان را کاهش میدهد. همچنین اثر آموزش تا زمان پیگیری باقی ماند. گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری منجر به کاهش پرخاشگری دانشآموزان میگردد.
منصور بیرامی؛ یزدان موحدی؛ رضا محمدزادگان؛ معصومه موحدی؛ سجاد وکیلی
دوره 20، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 1-18
چکیده
در پژوهشهای روان درمانی ذهن آگاهی به عنوان یک حالت ارتقاء دهنده تفکر خودآگاهی برای بهبود بهزیستی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی در کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مدارس دبیرستانی مورد بررسی قرار گرفت.روش این پژوهش آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. ...
بیشتر
در پژوهشهای روان درمانی ذهن آگاهی به عنوان یک حالت ارتقاء دهنده تفکر خودآگاهی برای بهبود بهزیستی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی در کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مدارس دبیرستانی مورد بررسی قرار گرفت.روش این پژوهش آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 40 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر خرم آباد بود. ابتدا از 420 نفر از افراد آزمون اضطراب و افسردگی به عمل آمد؛ سپس افرادی از جامعه فوق که طبق معیار نقطه برش بالینی در سطح غیر نرمالی قرار داشتند انتخاب شدند و مورد مصاحبه بالینی ساختار یافته قرار گرفتند. از این تعداد، 20 نفر برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه گواه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. درمان ذهن آگاهی طی 8 جلسه نود دقیقهای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسهها پس آزمون روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانسهای چند متغیری، بیانگر کاهش معنیدار اضطراب و افسردگی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه است (01/0p<) شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند باعث سلامت روانشناختی در دانشآموزان شود.
محمد نریمانی؛ عباس ابوالقاسمی؛ اسماعیل سلیمانی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، ، صفحه 103-118
چکیده
تحقیق حاضر به منظور مقایسه مؤلفههای هوش هیجانی در دانشآموزان نابینا و بینا انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل کلیهی دانشآموزان نابینا و بینای پسر و دختر در دامنهی سنی 13-20 ساله بود که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل بودند. تعداد 60 نفر (30 پسر و 30 دختر) نابینا و60 نفر (30 پسر و ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور مقایسه مؤلفههای هوش هیجانی در دانشآموزان نابینا و بینا انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل کلیهی دانشآموزان نابینا و بینای پسر و دختر در دامنهی سنی 13-20 ساله بود که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل بودند. تعداد 60 نفر (30 پسر و 30 دختر) نابینا و60 نفر (30 پسر و 30 دختر) بینا از میان دانشآموزان انتخاب شدند. پرسشنامهی هوش هیجانی بار-آن به عنوان ابزار جمع آوری دادهها به صورت انفرادی و در محل آموزشگاه بر روی آنها اجرا شد. ضمن آن که روش تحقیق مطالعهی حاضر با توجه به موضوع آن، از نوع علّی- مقایسهیی بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شده است. نتیجهی مطالعه نشان داد که بین دانشآموزان نابینا و بینا در مؤلفههای همدلی، عزت نفس، کنترل تکانه، انعطافپذیری، مسئولیتپذیری، تحمل فشار روانی، خوشبینی، شادکامی، خودابرازی، واقعگرایی، خودشکوفایی و استقلال هوش هیجانی تفاوت معنیدار وجود دارد ولی در مؤلفههای حل مسأله، روابط بین فردی و خودآگاهی هیجانی تفاوت معنیدار نبود.