دوره 31 (1403)
دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
مقیاس‌های روانسنجی
بررسی کفایت روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه غنای زندگی روان‌شناختی در جمعیت عمومی و دانشجویی

محسن آربزی؛ زهرا نوروزی قادرلو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مهر 1402

https://doi.org/10.22055/psy.2023.43440.3006

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه غنای زندگی روان‌شناختی در دو گروه جمعیت عمومی و دانشجویی بود. بدین منظور دو مطالعه انجام شد. جهت بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه غنای زندگی روان‌شناختی در مطالعه اوّل 450 نفر از جمعیت عمومی شهر شیراز با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه‌های غنای ...  بیشتر

مقیاس‌های روانسنجی
رواسازی و اعتباریابی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین در نمونه ایرانی

فرزین باقری شیخانگفشه؛ زهرا خانی؛ حجت الله فراهانی؛ پرویز آزادفلاح

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مهر 1402

https://doi.org/10.22055/psy.2023.43512.3008

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی رواسازی و اعتباریابی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) و مردان (96) شهر تهران در سال 1400 بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین (ژائو و همکاران، 2017)، پرسشنامه رفتار ذخیره‌سازی ...  بیشتر

مقیاس‌های روانسنجی
بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم والد پرسشنامه سنجش رفتاری کودکان

فاطمه فرید؛ غلامعلی افروز؛ محسن شکوهی یکتا؛ عباس بازرگان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46257.3229

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم والد پرسشنامه سنجش رفتاری کودکان (3BASC-) در میان دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی شهر تهران شکل گرفت. جامعه پژوهش از دو زیر مجموعه تشکیل می‌شد که شامل، دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 02-1401 بود که از طریق آن‌ها امکان دسترسی به جامعه دوم یعنی والدین دانش آموزان دوره اول ...  بیشتر

مقیاس‌های روانسنجی
Examining the psychometric adequacy of the conscientiousness ethics scale

محسن آربزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2023.44635.3106

چکیده
  Background: Moral characteristics are virtues that can affect the quality of different dimensions of people's lives. Conscientiousness is one of the most critical ethical virtues. Therefore, a tool with appropriate psychometric properties must measure this ethical background with other variables. The current research aims to determine the factor structure and psychometric properties (validity and reliability) of the conscientiousness ethics scale.Objectives: The purpose of the present study was to investigate the psychometric properties of the conscientiousness ethics scale in a group of Shiraz ...  بیشتر

ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه سوگ پیچیده معنوی

داود فتحی؛ احمدرضا کیانی؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ علی شیخ الاسلامی

دوره 31، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 147-166

https://doi.org/10.22055/psy.2023.41326.2881

چکیده
  پرسشنامه سوگ پیچیده معنوی (ICSG)، پرسشنامه ای پنج ماده‌ای است که برای اندازه‌گیری معنای پس از سوگ در نظر گرفته شده است. این پرسشنامه توسطet al.  Neimeyer مورداستفاه و اعتبارسنجی شده است. با این حال این پرسشنامه تاکنون در جامعه ایرانی مورد بررسی قرار نگرفته و روان‌سنجی نشده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه ...  بیشتر

بررسی مبانی روان‏سنجی نسخه فارسی سیاهه نارساخوانی بزرگسالان و سیاهه خواندن بزرگسالان

حمیدرضا پوراعتماد؛ محمد رستمی؛ مهسا بابامحمدی

دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، ، صفحه 255-268

چکیده
  نارساخوانی یک اختلال رشدی است که علایم آن ممکن است تا سنین جوانی و بزرگسالی ادامه پیدا کند و زندگی تحصیلی یا حرفه‌ای شخص را مختل نماید. بنابراین، شناسایی این اختلال در سراسر دوران تحول از اهمیت چشمگیری برخوردار است. هدف مطالعه حاضر، هنجاریابی و سنجش روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه‌های سیاهه نارساخوانی بزرگسالان (P-ADC) و سیاهه خواندن ...  بیشتر

هنجاریابی،تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در میان دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان

لیلا حق شناس؛ علی نویدیان؛ امیرصالح امین جعفری؛ علی کاظمی؛ محمدرضا عابدی؛ حسین صادقی

دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 137-158

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر، هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه نظری شهر اصفهان بوده است. به همین منظور 412 دانش‌آموز به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ایی انتخاب شدند. بر این اساس به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، ضریب پایایی مقیاس‌های کمپبل به شیوه آلفای کرانباخ و باز ازمایی محاسبه ...  بیشتر

بررسی ساختار عاملی پرسشنامه‌ی طرحواره‌ی یانگ (نسخه‌ی سوم فرم کوتاه) در شهر تهران

مهناز غیاثی؛ حسین مولوی؛ حمید طاهر نشاط دوست؛ مژگان صلواتی

دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 93-118

چکیده
  این پژوهش، با هدف بررسی ساختار عامل پرسشنامه‌ی طرحواره‌ی یانگ (نسخه‌ی سوم فرم کوتاه، 2005) در دو گروه افراد بالینی و غیربالینی در شهر تهران انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش عبارت بود از تمامی افراد بالینی و غیربالینی در شهر تهران در تابستان و پاییز سال 1387. نمونه‌ی غیربالینی، 470 نفر (مرد= 165 نفر، زن= 305 نفر) از افرادی بودند که به کلینیک‌های ...  بیشتر

ویژگی‌های روان سنجی پرسشنامه‌های سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران

محمد خدایاری فرد؛ سید محمد میر کمالی؛ غلامعلی افروز؛ محسن پاک نژاد؛ حیدر علی هومن؛ احمد به پژوه؛ حسین شکرکن؛ سیمین حسینیان؛ سیده منوره یزدی؛ باقر غباری بناب؛ محسن شکوهی یکتا؛ محمد ربیع‌زاده؛ علی‌نقی فقیهی؛ فاطمه حسینی حسین‌آباد

دوره 17، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 1-18

چکیده
    هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزاری استاندارد و ویژه برای سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک و تعیین عوامل هر یک بود. روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی بود و به این منظور دو پرسشنامه سنجش رضایت شغلی ویژه کارکنان بانک و رضایت مشتریان بانک طراحی شد. در مطالعه‌ی مقدماتی خصوصیات روانسنجی از جمله رواییمحتوا و صوری هر ...  بیشتر

ویژگی‌های روانسنجی مقیاس رجحان‌های زود/دیر خوابیدن در بین کارکنان دانشگاه شهید چمران

غلامرضا رجبی

دوره 17، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 63-80

چکیده
    هدف این پژوهش بررسی اندازه‌گیری ویژگی‌های روانسنجی (پایایی و روایی سازه) مقیاس رجحان‌های زود/ دیر خوابیدن در بین کارکنان دانشگاه شهید چمران بود.در این پژوهش 200 نفر از کارکنان اداری دیپلم به بالا دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت تصادفی ساده برگزیده شدند و به مقیاس رجحان‌های زود/ دیر خوابیدن و پرسشنامه سنخ شخصیتی بامدادی-شامگاهی ...  بیشتر

استفاده‌ از روشهای‌ کمی‌ در تعیین‌ وزن‌ سؤالات‌ پرسشنامه‌ ارزیابی‌ اساتید

رضا افتخاری‌

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1379، ، صفحه 127-138

https://doi.org/10.22055/psy.1999.16452

چکیده
     ارزیابی‌ در معنای‌ غیررسمی‌ آن‌ چیز جدیدی‌ نیست‌. بشر به‌ منظور اطلاع‌ از نتایج‌ عملکرد خود، همواره‌ ارزیابی‌ را نیز در پیشبرد امور مدنظر قرار داده‌ است‌. امروزه‌ ارزیابی‌ به‌ صورت‌ پرسشنامه‌ای[1] روش‌ علمی‌ محسوب‌ شده‌ که‌ با استفاده‌ از تکنیکهای‌ آماری‌ در عمل‌ مفید و مؤثر واقع‌ می‌شود. پرسشنامه‌ها حاوی‌ ...  بیشتر