موسی جاودان
چکیده
هدف این پژوهش طراحی و تدوین الگوی تقویت روحیه و فرهنگ کارآفرینی در دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه بود. به این منظور تعداد 424 نفر (223 پسر و 201 دختر) از دانش آموزان دوره اول و دوم که در سال تحصیلی 97-1396 در یکی از مدارس متوسطه شهر بندرعباس مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی و تدوین الگوی تقویت روحیه و فرهنگ کارآفرینی در دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه بود. به این منظور تعداد 424 نفر (223 پسر و 201 دختر) از دانش آموزان دوره اول و دوم که در سال تحصیلی 97-1396 در یکی از مدارس متوسطه شهر بندرعباس مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع تحلیل مسیر می باشد. دادههای این پژوهش با استفاده از پرسشنامههای جو روانی–اجتماعی کلاس (C.E.Q.)؛ مقیاس جو عاطفی خانواده (A.F.C.)؛ مقیاس شخصیت فکری ((I.P.S.؛ مقیاس احساس شایستگی (SCS)؛ پرسشنامه خلاقیت رند سیپ (R.C.Q.)؛ پرسشنامه سخت کوشی (H.S.)؛ انگیزه پیشرفت (A.M.T.) و روحیه کارآفرینی (E.M.Q.) جمع آوری شدهاند. ارزیابی الگوی پیشنهادی نشان داد که مدل پیشنهادی معادلات ساختاری روابط علی بین متغیرهای یاد شده از برازش قابل قبولی برخوردار هستند و همه مسیرهای یاد شده بجز شخصیت فکری منعطف، منفعل، منتقد، به احساس شایستگی و احساس شایستگی به سخت کوشی و روحیه کارآفرینی در سطح 0001p </ معنیدار بودند. به طور کلی، نتایج نشان داد که جو روانی–اجتماعی کلاس، جو عاطفی خانواده، شخصیت فکری مستبد، از طریق احساس شایستگی با روحیه کارآفرینی رابطه معنیدار دارد. پیشنهاد میشود برای تقویت روحیه و فرهنگ کارآفرینی دانشآموزان محیط غنی (در خانه، مدرسه و اجتماع) فراهم گردد
عباس ابوالقاسمی؛ مسلم عباسی؛ محمد نریمانی؛ حسین قمری
دوره 16، شماره 2 ، دی 1388، ، صفحه 129-152
چکیده
هـدف پژوهش حاضر بررسی نقش منبع کنترل درونی، تحمل ابهام، عزت نفس، خودکارآمدی، خودشکوفایی، خطرپذیری و نوآوری به عنوان پیشبینهای موفقیت و شکست مدیران واحدهای تولیدی در کارآفرینی بود. نمونهی این پژوهش شامل190 مدیر (105 مدیر موفق و 85 مدیر ناموفق از نظر کارآفرینی) بود، که به صورت تصادفی از واحدهای تولیدی استانهای مرکزی و اردبیل انتخاب ...
بیشتر
هـدف پژوهش حاضر بررسی نقش منبع کنترل درونی، تحمل ابهام، عزت نفس، خودکارآمدی، خودشکوفایی، خطرپذیری و نوآوری به عنوان پیشبینهای موفقیت و شکست مدیران واحدهای تولیدی در کارآفرینی بود. نمونهی این پژوهش شامل190 مدیر (105 مدیر موفق و 85 مدیر ناموفق از نظر کارآفرینی) بود، که به صورت تصادفی از واحدهای تولیدی استانهای مرکزی و اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس منبع کنترل درونی، مقیاس تحمل ابهام، مقیاس خودکارآمدی، مقیاس خودشکوفایی، مقیاس عزتنفس و پرسشنامه شخصیتی استفاده شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شد. نتیجههای به دست آمده از معادله تابع ممیز، فرضیهی پژوهش را تأیید کرد و یافتهها نشان دادند که مدیران موفق و ناموفق در کارآفرینی را میتوان از روی متغیرهای شخصیتی پیشبینی کرد. نتیجههای به دست آمده و مدل ارایه شده توسط این پژوهش مورد بحث قرار خواهد گرفت.
مسعود برومند نسب؛ حسین شکرکن
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطهی ساده و چندگانهی خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. حجم نمونهی این پژوهش 600 نفر بود، 400 آزمودنی به عنوان نمونهی اصلی و 200 آزمودنی به عنوان نمونهی بررسی روایی بودند، که به روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی رابطهی ساده و چندگانهی خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. حجم نمونهی این پژوهش 600 نفر بود، 400 آزمودنی به عنوان نمونهی اصلی و 200 آزمودنی به عنوان نمونهی بررسی روایی بودند، که به روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار، هم چنین از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمونهای جهتگیری کارآفرینی، سنجش صفات کارآفرینی، خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام است. کلیهی آزمونهای به کار برده شده در این پژوهش توسط پژوهشگران این پژوهش به فارسی برگردانده شد و ضرایب روایی و پایایی آنها محاسبه گردید. این پژوهش 4 فرضیهی اصلی دارد، که روابط ساده و چندگانهی بین متغیرهای خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی را در کل آزمودنیها و آزمودنیهای دختر و پسر به تفکیک مورد بررسی قرار میدهد. نتایج این پژوهش با یافتههای پژوهشهای انجام شده درخارج از کشور هماهنگ هستند.