مومنه قادری؛ فریده دوکانه ای فرد؛ پانته آ جهانگیر؛ احمد وثوق تقی دیزج
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیشبینی پریشانی روانشناختی بر اساس تنظیم هیجانی با میانجیگری سازگاری با ناباروری در زنان نابارور صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان نابارور مراجعهکننده به مرکز ناباروری رویان شهر تهران در سه ماهه تابستان سال 1398 بود. نمونه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیشبینی پریشانی روانشناختی بر اساس تنظیم هیجانی با میانجیگری سازگاری با ناباروری در زنان نابارور صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان نابارور مراجعهکننده به مرکز ناباروری رویان شهر تهران در سه ماهه تابستان سال 1398 بود. نمونه آماری شامل 350 زن نابارور بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای سازگاری روانی- اجتماعی با بیماری دروگیتس، تنظیم هیجانی گارنفسکی و همکاران و پریشانی روانشناختی بود. تحلیل دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و در نرمافزار SPSS و AMOS ویراست 23 صورت گرفت. نتایج نشان داد تنظیم هیجانی مثبت و منفی و سازگاری با ناباروری بر پریشانی روانشناختی زنان نابارور دارای اثر مستقیم معنادار هستند (01/0>p). علاوه بر این، نتایج بوت استراپ نشان داد که سازگاری با ناباروری در رابطه بین تنظیم هیجانی مثبت و منفی با پریشانی روانشناختی زنان نابارور دارای نقش میانجیگری معنادار است (01/0>p). در نهایت الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار بود. با توجه به نقش میانجی معنادار سازگاری با ناباروری لازم است که درمانگران بالینی با بکارگیری روشهای درمانی روانشناختی کارآمد، سازگاری روانی-اجتماعی زنان نابارور را بهبود بخشند.
امین عزیزی؛ عبدالحسن فرهنگی؛ رضا حسین پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1399 بوده که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تک مرحلهای، 45 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه باور تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسشنامه تنظیم هیجانی گروس و جان (2003) و مقیاس سازگاری تحصیلی کلارک (1976) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندراهه در نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایشی و گروه گواه از نظر متغیرهای وابسته (باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P<). همچنین بین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی به لحاظ اثربخشی بر تنظیم هیجانی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P<). طبق نتایج این پژوهش هر دو درمان موجب افزایش باور تحصیلی، ارزیابی مجدد شناختی و سازگاری تحصیلی و همچنین موجب کاهش بازداری هیجانی در دانشآموزان میشوند. همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی میزان ارزیابی مجدد شناختی را بیشتر افزایش میدهد و میزان بازداری هیجانی را بیشتر کاهش میدهد. لذا درمان ذهن آگاهی و پذیرش و تعهد بر باور تحصیلی، سازگاری تحصیلی و تنظیم هیجانی در دانشآموزان مؤثر است و از آن بهعنوان یک مداخله در درمان مشکلات روانشناختی، رفتار و تحصیلی دانشآموزان میتوان استفاده کرد.
فریده نریمیسایی؛ سحر صفرزاده؛ فاطمه سادات مرعشیان
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس و آموزش خودشفقتورزی بر حس-عاملیت، تنظیمهیجانی در نوجوانان پسر شهر اهواز بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمـون و گـروه گواه و مرحله پیگیری دوماهه بـود. جامعهآماری پژوهش کلیه نوجوانان پسر شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بود، که از میان آنها 75 دانشآموزان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس و آموزش خودشفقتورزی بر حس-عاملیت، تنظیمهیجانی در نوجوانان پسر شهر اهواز بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمـون و گـروه گواه و مرحله پیگیری دوماهه بـود. جامعهآماری پژوهش کلیه نوجوانان پسر شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بود، که از میان آنها 75 دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم، بصورت روش تصادفی مرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروهآزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 25 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش اول تحت آموزش ایمنسازی در برابر استرس مایکنباوم (2008) طی 8 جلسه 90 دقیقهای و گروه آزمایش دوم تحت آموزش خودشفقتورزی گیلبرت (2009) طی 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتندوبرای گروه گواه مداخلهای انجام نشد. ابزارهای مـورد اسـتفاده شامل مقیاس حس-عاملیت وودی (2013) و پرسشنامه سبکهای تنظیمشناختیهیجان فرم کوتاه گارنفسکی و کرایج (2002) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. نتایـج تحلیل دادهها نشانداد که آموزش ایمنسازی در برابر استرس و آموزش خودشفقتورزی بـر حس عاملیت، تنظیم هیجانی مثبت و منفی نسبت به گروه گواه در نوجوانان پسر تأثیر داشته(001/0>p) و همچنین مشخص شد آموزش ایمنسازی در برابر استرس در افزایش حسعاملیت و تنظیمهیجانی مثبت و کاهش تنظیمهیجانی منفی، نسبت به آموزش خودشفقتورزی اثربخشی بیشتر داشته است (001/0>p). نتایج در مرحله پیگیری نیز پایدار بود. ازاینرو بکارگیری روش آموزش ایمن-سازی در برابر استرس به عنوان یک مداخله مؤثرتر میتواند جهت افزایش حسعاملیت و تنظیمهیجانی مثبت و کاهش تنظیمهیجانی منفی نوجوانان پسر مورد استفاده قرار گیرد.