مقیاسهای روانسنجی
ریحانه رکنی؛ آزاده طاهری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس گناه والدینی بود. شرکت کنندگان این پژوهش، 218 نفر از مادران شاغل شهر تهران که فرزند 2 تا 12 سال دارند، بودند که بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مادران در این پژوهش به پرسشنامه احساسگناه والدینی هزلم، فیلوس و فینچ (2019)، پرسشنامهی تعارض کار_خانواده کارلسون و همکاران (2019) و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس گناه والدینی بود. شرکت کنندگان این پژوهش، 218 نفر از مادران شاغل شهر تهران که فرزند 2 تا 12 سال دارند، بودند که بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مادران در این پژوهش به پرسشنامه احساسگناه والدینی هزلم، فیلوس و فینچ (2019)، پرسشنامهی تعارض کار_خانواده کارلسون و همکاران (2019) و پرسشنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه مککافری،ریتمن و بلک (2018) پاسخ دادند. جهت بررسی ساختار عاملی پرسشنامه از شاخص قابلیت اعتماد سازه، شاخص روایی محتوا، نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که بار عاملی گویهها بیشتر از 56/0 است و همة مسیرها از گویهها به متغیر پنهان در سطح 001/0 معنادار بودند و مقیاس از روایی سازة مناسبی برخوردار بود. شاخصهای برازش مدل (CMIN/DF=2.37 , RMSE=0.073 , GFI=0.93 , CFI=0.93 , IFI= 0.95) در محدودة قابل قبولی قرار داشتند. آلفای کرونباخ مقیاس 9/0 بدست آمد و مقدار CR برابر با 8/0 بود که نشاندهنده پایایی و قابل اعتماد بودن سازه است. نتایج نشان میدهد که نسخه فارسی مقیاس احساس گناه والدینی یک مقیاس معتبر و قابل اعتماد است.
مائده سادات رقیب؛ سید علی سیادت؛ بهزاد حکیمی نیا؛ سید جعفر احمدی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، ، صفحه 141-164
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شده است. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 87- 88 میباشد که از این تعداد 250 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی استفاده شده است. گردآوری دادهها با ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شده است. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 87- 88 میباشد که از این تعداد 250 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی استفاده شده است. گردآوری دادهها با استفاده از مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری SPSS-15 و Amos Graphicsاستفاده شده است. پایایی این مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد. روایی صوری و محتوایی مقیاس توسط متخصصان روانشناسی مورد تایید قرار گرفت. برای برآورد روایی همگرایی از پرسشنامهی تجربهی معنوی غباری بناب به طور همزمان استفاده شده که ضرایب همبستگی این دو پرسشنامه 66/0 به دست آمده است. برای محاسبهی روایی سازه مقیاس از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی مرتبهی اول استفاده شد. یافتهها ساختار سه عاملی 24 گویهیی مقیاس سنجش هوش معنوی را تایید نمودند. نتیجههای به دست آمده نشان داد که این مقیاس ابزاری پایا برای سنجش هوش معنوی است و با توجه به روایی و پایایی مناسب، آن را میتوان در محیطهای آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاه استفاده نمود.