زهره هنرور؛ محسن دوستکام؛ حسن توزنده جانی
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری و درمان فراشناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پزشکی قانونی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با مرحله پیگیری دو ماهه و گروه گواه بین کارکنان پزشکی قانونی مشهد در سال 1399 انجام شد که با روش نمونهگیری در دسترس پس از ارزیابی اولیه و احراز شرایط پژوهش، 45 نفر انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری و درمان فراشناختی بر فرسودگی شغلی کارکنان پزشکی قانونی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با مرحله پیگیری دو ماهه و گروه گواه بین کارکنان پزشکی قانونی مشهد در سال 1399 انجام شد که با روش نمونهگیری در دسترس پس از ارزیابی اولیه و احراز شرایط پژوهش، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (15نفر) جایگزین شدند. گروه اول درمان فعالسازی رفتاری و گروه دوم درمان فراشناختی را دریافت کردند؛ گروه سوم به عنوان گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه فرسودگی شغلی Maslach استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بُعد توصیفی، از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و در بُعد استنباطی از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS ویراست 22 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هر یک از رویکردهای درمانی فعالسازی رفتاری و فراشناختی میتوانند بر فرسودگی شغلی مؤثر باشند. در ابعاد فرسودگی هیجانی و فقدان تحقق شخصی، درمان فراشناختی نتایج مطلوبتری از درمان فعالسازی رفتاری داشته است و در بُعد شخصیتزدایی تأثیر دو روش درمان یکسان بود (05/0>p).
قاسم عبدل پور؛ زینب خانجانی؛ مجیدمحمود علیلو؛ علی فخاری
چکیده
اختلال استرس پس از سانحه مجموعهای از علایم است که در پی مواجهه با حوادث آسیبزای زندگی پیدا میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراشناختی بر راهبردهای کنترل فکر بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام شد. این پژوهش در چارچوب یک مطالعه آزمایشی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه اجرا شده است. جامعه آماری ...
بیشتر
اختلال استرس پس از سانحه مجموعهای از علایم است که در پی مواجهه با حوادث آسیبزای زندگی پیدا میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراشناختی بر راهبردهای کنترل فکر بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام شد. این پژوهش در چارچوب یک مطالعه آزمایشی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه اجرا شده است. جامعه آماری این مطالعه را کلیه افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در شهر تبریز در سال 93 تشکیل میدهند. نمونه این پژوهش، شامل سه نفر از افراد دارای اختلال استرس پس از سانحه از مراجعهکنندگان به روانپزشک بودند که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف و دردسترس انتخاب شدند. بیماران در مراحل پیش از درمان، حین درمان و دوره شش هفتگی پیگیری با استفاده از مقیاس راهبردهای کنترل فکر ارزیابی شدند. برای تحلیل دادهها و تعیین تغییرات بالینی از درصد بهبودی و اندازه اثر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان فراشناختی هم از لحاظ آماری و هم بالینی به طور معنیداری موجب کاهش استفاده از راهبردهای کنترل فکر آزمودنیهای مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در مرحله پس از درمان و دوره پیگیری شده است. نتایج این 3 آزمودنی، حاکی از اثربخشی بالینی درمان فراشناخت در فرهنگی متفاوت از فرهنگ سازنده این پروتکل درمانی بود. درمان فراشناخت از طریق تاثیر بر باورهای فراشناختی، منجر به کاهش استفاده از راهبردهای کنترل فکر افراد در پاسخ به رویدادهای آسیبزا میشود.
اسفندیار سپهوند؛ منیجه شهنی ییلاق؛ سیروس عالی پور بیرگانی؛ ناصر بهروزی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر آزمون مدلعِلّی رابطه الگوهای ارتباط خانوادگی (گفت و شنود و همرنگی)، فراشناخت و ویژگیهای شخصیتی باز بودن به تجربه و وجدانی بودن با گرایش به تفکرانتقادی با میانجیگری باورهای معرفت شناختی در دانشآموزان پسر پایههای مختلف تحصیلی دبیرستانی شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر آزمون مدلعِلّی رابطه الگوهای ارتباط خانوادگی (گفت و شنود و همرنگی)، فراشناخت و ویژگیهای شخصیتی باز بودن به تجربه و وجدانی بودن با گرایش به تفکرانتقادی با میانجیگری باورهای معرفت شناختی در دانشآموزان پسر پایههای مختلف تحصیلی دبیرستانی شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز بود که به روش تصادفی چند مرحلهای 402 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پنج پرسشنامه، الگوهای ارتباط خانوادگی کوئرنر و فیتزپاتریک، آگاهیهای فراشناختی شرا و دنیسون، پرسشنامه پنج عاملی نئو، پرسشنامه باورهای معرفت شناختی بیلس و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس، جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که تمامی ضرایب مسیرهای بین متغیرها و گرایش به تفکرانتقادی معنیدار بودند. در این مدل، روابطه گفت و شنود، فراشناخت، ویژگیهای شخصیتی وجدانی بودن و باز بودن به تجربه و باورهای معرفت شناختی با گرایش به تفکرانتقادی مثبت و معنیدار بود و رابطه همرنگی با گرایش به تفکرانتقادی نیز منفی و معنیدار بود. شاخصهای برازندگی نشان دادند که مدل با دادهها برازش قابل قبولی دارد. نتایج ضرایب مسیرهای غیرمستقیم، با استفاده از روش بوت استراپ در برنامه ماکرو، نتایج نشان داد همة فرضیههای غیرمستقیم معنیدار میباشند.
علیرضا متحدی؛ ناصر بهروزی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
دوره 20، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 39-68
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی برخی متغیرهای شناختی، انگیزشی، هیجانی، و شخصیتی، به عنوان پیشبینهای بروز سرآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه بوده است. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع پیشبینی است، و آزمودنیهای آن را 135 دانشآموز دختر و پسر شاغل در مدارس استعدادهای درخشان، و 178 دانشآموز دختر و پسر عادی شاغل در مدارس دولتی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی برخی متغیرهای شناختی، انگیزشی، هیجانی، و شخصیتی، به عنوان پیشبینهای بروز سرآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه بوده است. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع پیشبینی است، و آزمودنیهای آن را 135 دانشآموز دختر و پسر شاغل در مدارس استعدادهای درخشان، و 178 دانشآموز دختر و پسر عادی شاغل در مدارس دولتی شهر سبزوار تشکیل میدهند. انتخاب گروه نمونه در دانشآموزان عادی به روش تصادفی مرحلهای، و در مورد دانشآموزان سرآمد به روش سرشماری، میباشد. ابزارهای استفاده شده در پژوهش شامل پرسشنامههای: 1- انگیزش مدرسه (ISM) 2- هدفگرایی تحصیلی (AGOR) 3- هوش هیجانی شات 4- آگاهی فراشناختی (MAI) 5- سبکهای یادگیری (ILS) 6- رویکردهای مطالعه (ASI) 7- الگوهای یادگیری سازگار (PALS) 8- سازگاری برای دانشآموزان دبیرستانی (AISS) و 9- پرسشنامه شخصیت NEO-FFI میباشد. پایایی و روایی ابزارها توسط روشهای آلفای کرونباخ، و تنصیف، و همینطور تحلیل عامل تأییدی، و همسانی درونی، مورد سنجش قرار گرفته و تأیید شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای پژوهش قادر به پیشبینی سرآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان سبزوار میباشد. همچنین در تحلیل ممیز به روش گام به گام مشخص گردید کارآمدترین متغیرها در این خصوص به ترتیب 1- تنظیم بیرونی شناخت، 2- تنظیم فراشناختی، 3- ارزیابی و ابراز هیجان، 4- راهبرد مطالعه عمیق، 5- جهتگیری هدف عملکردی گرایشی، 6- سازگاری تحصیلی، 7- انگیزش درونی، 8- وظیفهشناسی، 9- روانرنجورخویی و 10- هدف عملکردی اجتنابی، میباشند. در بررسی متغیرها به صورت جداگانه نیز مشخص گردید که از مجموع 18 متغیر پژوهش، 10 متغیر شامل: جهتگیری هدف عملکردی گرایشی، جهتگیری هدف عملکردی اجتنابی، ارزیابی و ابراز هیجان، تنظیم فراشناختی، تنظیم شناختی معطوف به بیرون، راهبرد مطالعه عمیق، سازگاری تحصیلی، روانرنجورخویی، وظیفهشناسی، و گشودگی در برابر تجربه، پیشبینهای بروز سرآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان سبزوار محسوب میشوند.