فرشته چراغی؛ رقیه قربانی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای ذهن آگاهی بین معنویت و خرد در قالب یک الگوی علی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش شامل دانشجو معلمان دختر ترم آخر دانشگاه فرهنگیان تهران بودند که از میان آنها به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی 309 نفر نمونه پژوهش را تشکیل دادند. به منظور گردآوری داده ها پرسشنامه پنج بعدی خرد (Webster,2003)، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای ذهن آگاهی بین معنویت و خرد در قالب یک الگوی علی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش شامل دانشجو معلمان دختر ترم آخر دانشگاه فرهنگیان تهران بودند که از میان آنها به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی 309 نفر نمونه پژوهش را تشکیل دادند. به منظور گردآوری داده ها پرسشنامه پنج بعدی خرد (Webster,2003)، در اندازه گیری ذهن آگاهی، پرسشنامه پنج عاملی (Baer et al, 2006) و در ارزیابی معنویت، پرسشنامه بهزیستی معنوی (Dehshiri et al, 2014) مورد استفاده قرار گرفت. به منظور پردازش داده ها، روش معادلات ساختاری نرم افزار ایموس به کار رفت. نتایج نشان داد معنویت هم اثر مستقیم بر خرد دارد و هم با واسطه ذهن آگاهی اثر غیر مستقیم دارد. در مجموع با توجه به نتایج تحلیلها و بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای موجود در مدل میتوان بیان کرد که معنویت و ذهن آگاهی 75/0 از تغییرات خرد را پیش بینی می کنند. به طور کلی نتایج در رابطه با ارتباط متغیرهای پژوهش می تواند زمینه ارزشمندی را ایجاد کند که منجر به بهبود تئوری و عمل شود لذا مطالعات مداخله ای برای بهبود معنویت و ذهن آگاهی و بررسی اثر آن بر خرد پیشنهاد می شود.
روانشناسی بالینی
مهران شهرویی؛ سید عبدالمجید بحرینیان؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ قاسم آهی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتاری بر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی بود. طرح پژوهش حاضر، از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی دوره اول دبیرستان 13- 16 سال شهر اهواز که در ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتاری بر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی بود. طرح پژوهش حاضر، از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی دوره اول دبیرستان 13- 16 سال شهر اهواز که در سال تحصیلی 1400-1399، در حال تحصیل بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه 5 عاملی ذهن آگاهی (بائر و همکاران، 2003) و پرسش نامه نظم جویی شناختی هیجان - فرم کودکان (گارنفسکی و کرایج، 2007)، بود. گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 8 جلسه، گروه شفقت درمانی به مدت 8 جلسه و گروه درمان شناختی رفتاری نیز به مدت 8 جلسه تحت مداخله قرار گرفتند. 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفته که هیچ درمانی بر روی آن ها صورت نگرفت و در لیست انتظار قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرههای متغیر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان در سه گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد. و با توجه به نتایح حاصل میتوان برای افزایش ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی، از درمان پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتای سود جست.
اکرم خدایی؛ مسعود باقری؛ فرشید خسروپور
چکیده
رابطه ذهن آگاهی ،تمایز یافتگی خود با ویژگیهای شخصیت مرزی از طریق نقش واسطه ای ناگویی خلقیاکرم خدایی ، مسعود باقری چکیدهزمینه و هدف: وجود مشکلات روانی از جمله ویژگیهای شخصیت مرزی می تواند بر رفتار ،شناخت ، ارتباط بین فردی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر منفی بگذارد. شناسایی و ارتباط عواملی همچون ذهن آگاهی،تمایز یافتگی خود و ناگویی ...
بیشتر
رابطه ذهن آگاهی ،تمایز یافتگی خود با ویژگیهای شخصیت مرزی از طریق نقش واسطه ای ناگویی خلقیاکرم خدایی ، مسعود باقری چکیدهزمینه و هدف: وجود مشکلات روانی از جمله ویژگیهای شخصیت مرزی می تواند بر رفتار ،شناخت ، ارتباط بین فردی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر منفی بگذارد. شناسایی و ارتباط عواملی همچون ذهن آگاهی،تمایز یافتگی خود و ناگویی خلقی با این ویژگیها مهم است.لذا این مطالعه به منظور بررسی رابطه بین ذهن آگاهی ، تمایز یافتگی خود با ویژگیهای شخصیت مرزی از طریق نقش واسطه ای ناگویی خلقی انجام شد. مواد و روش ها: دراین مطالعه همبستگی توصیفی 309 دانشجوی دانشگاه شهید باهنر کرمان (217 دختر و 92 پسر) از طریق روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای پنج عاملی ذهن اگاهی بائر و همکاران، مقیاس تمایز یافتگی خود اسکورون و فریدلندر، مقیاس ناگویی خلقی تورنتو ، مقیاس شخصیت مرزی لیشنرلینگ پاسخ دادند. پس از جمعآوری داده-ها با استفاده از نرم افزارآماری و روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل ها نشان دادند که ذهن آگاهی و تمایز یافتگی خود از طریق ناگویی خلقی بر تمامی زیر مقیاس های شخصیت مرزی اثر غیر مستقیم منفی دارند. نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که ذهن آگاهی و تمایز یافتگی خود به عنوان مهمترین عاملهای پیش بینی ویژگیهای شخصیت مرزی دانشجویان هستند.نویسنده مسوول: مسعود باقری
مرتضی امیدیان؛ شادی احمدی؛ سمانه اسعدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ذهن آگاهی، خلاقیت و عملکرد تحصیلی بر بهزیستی روانی با میانجی مشکلات روانشناختی در دانشجویان اجرا گردید. روش به کار گرفتهشده در این پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. شرکتکنندگان در این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه یزد بودند که بهصورت تصادفی طبقهای 370 دانشجو انتخاب شدند. در این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ذهن آگاهی، خلاقیت و عملکرد تحصیلی بر بهزیستی روانی با میانجی مشکلات روانشناختی در دانشجویان اجرا گردید. روش به کار گرفتهشده در این پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. شرکتکنندگان در این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه یزد بودند که بهصورت تصادفی طبقهای 370 دانشجو انتخاب شدند. در این پژوهش از آزمون بهداشت روانی، پرسشنامه ذهن آگاهی و خلاقیت استفاده شد و بهعلاوه معدل کل تا ترم آخر دانشجویان بهعنوان عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. پس از توزیع پرسشنامهها و گردآوری اطلاعات موردنیاز به کمک نرمافزار SPSS و AMOS به تحلیل اطلاعات اقدام شد. نتایج نشان داد که مدل طراحی شده از برازش خوبی برخوردار بود و رابطه ذهن آگاهی، خلاقیت با بهزیستی روانشناختی معنیدار بود ولی رابطه مستقیم عملکرد تحصیلی با مشکلات روانشناختی معنیدار نبود. همچنین رابطه غیرمستقیم خلاقیت و ذهن آگاهی به بهزیستی با میانجی مشکلات روانشناختی معنیدار بود؛ اما رابطه غیرمستقیم عملکرد به بهزیستی با میانجی مشکلات روانشناختی معنیدار نبود. نتایج با توجه به پژوهشها و دیدگاههای نظری مورد بحث قرارگرفت.
منصور بیرامی؛ یزدان موحدی؛ رضا محمدزادگان؛ معصومه موحدی؛ سجاد وکیلی
دوره 20، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 1-18
چکیده
در پژوهشهای روان درمانی ذهن آگاهی به عنوان یک حالت ارتقاء دهنده تفکر خودآگاهی برای بهبود بهزیستی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی در کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مدارس دبیرستانی مورد بررسی قرار گرفت.روش این پژوهش آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. ...
بیشتر
در پژوهشهای روان درمانی ذهن آگاهی به عنوان یک حالت ارتقاء دهنده تفکر خودآگاهی برای بهبود بهزیستی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی در کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مدارس دبیرستانی مورد بررسی قرار گرفت.روش این پژوهش آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 40 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر خرم آباد بود. ابتدا از 420 نفر از افراد آزمون اضطراب و افسردگی به عمل آمد؛ سپس افرادی از جامعه فوق که طبق معیار نقطه برش بالینی در سطح غیر نرمالی قرار داشتند انتخاب شدند و مورد مصاحبه بالینی ساختار یافته قرار گرفتند. از این تعداد، 20 نفر برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه گواه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. درمان ذهن آگاهی طی 8 جلسه نود دقیقهای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسهها پس آزمون روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانسهای چند متغیری، بیانگر کاهش معنیدار اضطراب و افسردگی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه است (01/0p<) شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند باعث سلامت روانشناختی در دانشآموزان شود.