الهام مرادی؛ علی محمد صفانیا؛ حسین پورسلطانی زرندی
چکیده
سازمانها و به طور خاص سازمانهای ورزشی به کارکنانی نیاز دارند که از نظر رفتار شهروندی سازمانی، در سطح بالایی قرار داشته باشند تا بتوانند خدمات با کیفیتی به مشتریان ارائه دهند و با جلب رضایت آنان، به اهداف سازمان دست یابند. این نوع رفتار نیازمند عدم سکوت کارکنان در جهت منافع سازمان میباشد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، آزمون مدل ...
بیشتر
سازمانها و به طور خاص سازمانهای ورزشی به کارکنانی نیاز دارند که از نظر رفتار شهروندی سازمانی، در سطح بالایی قرار داشته باشند تا بتوانند خدمات با کیفیتی به مشتریان ارائه دهند و با جلب رضایت آنان، به اهداف سازمان دست یابند. این نوع رفتار نیازمند عدم سکوت کارکنان در جهت منافع سازمان میباشد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، آزمون مدل ارتباط علی انواع سکوت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان با توجه به نقش میانجی هویت سازمانی بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود که از این جامعهی آماری، نمونهای به حجم 201 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری تصادفی ساده برای شرکت در پژوهش انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سکوت سازمانی (داین و همکاران)، هویت سازمانی (چنی) و رفتار شهروندی سازمانی (پودساکوف و همکاران) استفاده شد. تمامی پرسشنامهها از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار بودند. تحلیل دادهها به کمک مدلیابی معادلات ساختاری صورت گرفت و نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 22، به کار گرفته شد. نتایج پژوهش در ارتباط با برازش مدل پیشنهادی حاکی از آن بود که مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. یافتههای حاصل از تحلیل مسیرهای مستقیم نشان دادند که بین سکوت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، رابطهی منفی و معنیدار و نیز بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج بوتاستراپ برای مسیرهای واسطهای نشان داد که هویت سازمانی قادر است در رابطهی بین ابعاد سکوت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی نقش میانجی ایفاء کند. در مجموع نتایج این پژوهش حاکی از آن است که سکوت سازمانی و هویت سازمانی نقش تعیینکنندهای بر رفتار شهروندی کارکنان دارند. از این رو، به مدیران و مسئولین سازمانها پیشنهاد میشود که به منظور افزایش رفتارهای شهروندی در کارکنان، تأثیرات نامطلوب سکوت سازمانی را کاهش دهند و احساس هویت سازمانی را در کارکنان ایجاد کنند.
نسیم خواجه پور؛ کیومرث بشلیده؛ مصطفی بهارلو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علی طردشدگی در محیط کار با عملکرد شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و قصد ترک شغل با میانجیگری خشنودی شغلی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت آب و نیروی شهر گتوند و شرکتهای همکار تشکیل میدهند که با توجه به حجم گسترهی جامعهی آماری از روش سرشماری استفاده گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علی طردشدگی در محیط کار با عملکرد شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و قصد ترک شغل با میانجیگری خشنودی شغلی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت آب و نیروی شهر گتوند و شرکتهای همکار تشکیل میدهند که با توجه به حجم گسترهی جامعهی آماری از روش سرشماری استفاده گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای طردشدگی در محیط کار فریس، براون، بری و لیان، خشنودی شغلی جاج و بونو، عملکرد شغلی پاترسون، رفتار شهروندی سازمانی اسمیت، ارگان و نیر، و قصد ترک شغل کامان، فیچمن، جنکینز و کلش، بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 21 انجام گرفت. نتایج حاکی از اثر طردشدگی در محیط کار بر خشنودی شغلی، عملکرد شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و قصد ترک شغل، اثر خشنودی شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و قصد ترک شغل و اثر غیرمستقیم طردشدگی در محیط کار بر رفتار شهروندی سازمانی و قصد ترک شغل از طریق خشنودی شغلی بود. بنابراین سازمانها میتوانند با تقویت ارتباطات اجتماعی در محیط کار از کاهش خشنودی شغلی، عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی و همچنین افزایش قصد ترک شغل جلوگیری به عمل آورند.
فاطمه اذرنوش؛ سید اسماعیل هاشمی؛ عبدالزهرا نعامی
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی با میانجیگری نگرشهای شغلی بود. روش: جامعۀ آماری همۀ کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون- اهواز بودند، که از بین آنها 216 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر، 1995)، ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی با میانجیگری نگرشهای شغلی بود. روش: جامعۀ آماری همۀ کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون- اهواز بودند، که از بین آنها 216 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر، 1995)، رفتار نابارور شغلی (آکینو، لویس، و برادفیلد، 1999)، رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف، مککنزی، مورمن، فتر، 1990)، رفتار درون نقشی (ویلیامز و اندرسون، 1991)، خشنودی شغلی (آیرونسون، اسمیت، برانیک، گیبسون، پل، 1989)، و تعهد عاطفی (ماودی، استیرز، و پورتر، 1979) بودند. این پرسشنامهها از روایی و پایایی قابل قبولی در پژوهش حاضر برخوردار بودند. نتایج با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری (SEM) بر اساس AMOS20 و SPSS16 بدست آمد. برای آزمون فرضیههای ساده از روش همبستگی ساده و آزمون فرضیههای میانجیگر از روش بوتاسترپ استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از برازش خوب مدل با دادهها بود. تحلیلهای بیشتر مربوط به فرضیههای ساده نشان داد که توانمندسازی روانشناختی رابطۀ مثبت معنیداری با خشنودی شغلی، تعهد عاطفی، رفتار شهروندی سازمانی، رفتار درون نقشی و رابطۀ منفی معنیداری با رفتار نابارور شغلی دارد. نتایج مربوط به فرضیههای میانجیگر نیز نشان داد که تعهد عاطفی میانجیگر هم رابطۀ توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی و هم رابطۀ توانمندسازی روانشناختی با رفتار درون نقشی است، امّا خشنودی شغلی تنها میانجیگر رابطۀ توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی است. نتیجهگیری: بنابراین با نتایج بدست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که تلاش برای افزایش توانمندسازی روانشناختی بر نگرشهای شغلی، و در نهایت بر عملکرد شغلی اثر مثبت میگذارد.
معصومه موحدی؛ یزدان موحدی؛ کلثوم کریم نژاد
دوره 20، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 179-192
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مولفههای هوش معنوی بر افزایش رفتار شهروندی سازمانی و سلامت عمومی معلمان زن شهر خرمآباد بود. آموزش مولفههای هوش معنوی (طی 5 جلسه آموزشی) به عنوان متغیر مستقل و افزایش رفتار شهروندی و سلامت عمومی به عنوان متغیرهای وابسته بودند. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی میدانی گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون بود. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مولفههای هوش معنوی بر افزایش رفتار شهروندی سازمانی و سلامت عمومی معلمان زن شهر خرمآباد بود. آموزش مولفههای هوش معنوی (طی 5 جلسه آموزشی) به عنوان متغیر مستقل و افزایش رفتار شهروندی و سلامت عمومی به عنوان متغیرهای وابسته بودند. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی میدانی گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون بود. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی، پرسشنامه رفتار شهروندی و پرسشنامه سلامت عمومی بودند. نمونه پژوهش شامل 40 معلم زن شهر خرمآباد در سال تحصیلی 91-1390 بود که با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مولفههای هوش معنوی موجب افزایش رفتار شهروندی سازمانی و سلامت عمومی میشود.