روانشناسی تربیتی
فاطمه بهرامی؛ حسن عشایری؛ سیف اله رحمانی؛ هوشنگ چدیدی
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شایستگیهای عاطفی اجتماعی بر سرمایة روانشناختی و بهبود مهارتهای اجتماعی با دانشآموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در مدارس دوره دوم ابتدایی ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شایستگیهای عاطفی اجتماعی بر سرمایة روانشناختی و بهبود مهارتهای اجتماعی با دانشآموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در مدارس دوره دوم ابتدایی شهر قزوین در سال 1400-1399 به تعداد 18795 نفر شامل میشد. نمونه پژوهش شامل شصت دانشآموز بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1987) بود. گروه آزمایش آموزش شایستگی عاطفی اجتماعی را طی بیست و هشت جلسه چهل پنجدقیقهای در چهار ماه دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات آموزشی، هر دو گروه پس از پایان آموزش مجدداً پرسشنامهها را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره با نرمافزار spss 23 تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین دو گروه آزمایش و کنترل در طی مراحل پژوهش تفاوت معناداری در سرمایه روانشناختی و مهارتهای اجتماعی در سطح (p<0.001) وجود دارد. نتایج پژوهش بیان میکند که آموزش شایستگیهای عاطفی اجتماعی به روش مداخله کسل میتواند منجر به ارتقای سرمایه روانشناختی و بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان شود.
علی سپهوند؛ نادر منیرپور؛ مجید ضرغام حاجبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل درگیری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری خودتعیینگری بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم استان تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 305 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوازدهم ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل درگیری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری خودتعیینگری بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم استان تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 305 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهرستان رباط کریم و پرند بود که به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای درگیری تحصیلی (ریو، 2013)، سرمایه روانشناختی و خودتعیینگری پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، تحلیل دادهها با نرمافزار Spss-24 و Amos-21 و با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که نقش میانجیگر خودتعیینگری در ارتباط بین سرمایه روانشناختی با درگیری تحصیلی، مثبت و معنادار است و الگوی پیشنهادی 33 درصد از واریانس درگیری تحصیلی دانشآموزان را تبیین میکند. بر پایه یافتههای پژوهش مشخص شد تأثیر سرمایه روانشناختی بیش از آنکه مستقیم باشد غیرمستقیم و از طریق خودتعیینگری است. در نتیجه با افزایش سرمایه روانشناختی، خودتعیینگری و درگیری تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد.
موسی گلستانه؛ لیلا سلیمانی؛ یوسف دهقانی
چکیده
سرمایههای تحولی در برگیرنده ارتباطها، فرصتها، ارزشها و مهارتهایی است که احتمال موفقیت نوجوانان را در مدرسه افزایش میدهد، موجب کاهش رفتارهای مخاطرهآمیز در محیط میشود، و نقش حفاظتی و حمایتی برای سلامت روانشناختی آنان ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در رابطه بین سرمایههای تحولی ...
بیشتر
سرمایههای تحولی در برگیرنده ارتباطها، فرصتها، ارزشها و مهارتهایی است که احتمال موفقیت نوجوانان را در مدرسه افزایش میدهد، موجب کاهش رفتارهای مخاطرهآمیز در محیط میشود، و نقش حفاظتی و حمایتی برای سلامت روانشناختی آنان ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در رابطه بین سرمایههای تحولی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است. به این منظور 463 نفر از دانشآموزان پایه دوم و سوم دبیرستانهای دولتی شهر بوشهر (259 پسر و 204 دختر) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس سرمایههای تحولی مینهسوتا و مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و سرمایههای تحولی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین رابطه معنیداری بین سرمایههای تحولی و سرمایه روانشناختی با پیشرفت تحصیلی به دست آمد. نتایج مدل معادلات ساختاری حکایت از برازندگی مدل مفروض تحقیق داشت. با توجه به یافتهها میتوان گفت که سرمایه روانشناختی نقش واسطهای در رابطه بین سرمایههای تحولی و پیشرفت تحصیلی دارد. بر این اساس با در نظر گرفتن متغیرهایی چون نقش سرمایههای تحولی و افزایش سرمایه روانشناختی میتوان میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را ارتقاء داد.
شجاع عربان؛ نسرین ارشدی؛ عبدالکاظم نیسی؛ کیومرث بشلیده
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی متغیرهای فردی (سرمایه روانشناختی و نیازهای روانشناختی اساسی)، متغیرهای شغلی (ویژگیهای شغل و استرس شغلی) و متغیرهای سازمانی (رهبری خدمتگزار و جو اخلاقی سازمان) بهعنوان پیشایندهای بهزیستی سازمانی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بود. با استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی متغیرهای فردی (سرمایه روانشناختی و نیازهای روانشناختی اساسی)، متغیرهای شغلی (ویژگیهای شغل و استرس شغلی) و متغیرهای سازمانی (رهبری خدمتگزار و جو اخلاقی سازمان) بهعنوان پیشایندهای بهزیستی سازمانی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بود. با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای نسبی 384 نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه فعالیتهای بیانگر شخصی (PEAQ)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی (PCQ)، زمینهیابی رهبری خدمتگزار (SLS)، پرسشنامه جو اخلاقی سازمانی (OECQ)،مقیاس استرس شغلی (JSS)، مقیاس نیازهای اساسی روانشناختی در محل کار (BPNWS) و پرسشنامه ویژگیهای شغل (JCQ)بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار AMOS-18 صورت گرفت. جهت آزمودن رابطه غیرمستقیم از روش بوت استراپ استفاده شد. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی دارای برازش مطلوبی با دادههاست. همچنین، روابط مثبت مستقیم سرمایه روانشناختی، نیازهای اساسی روانشناختی، ویژگیهای شغل، رهبری خدمتگزار، جو اخلاقی سازمانی با بهزیستی سازمانی و رابطه منفی مستقیم استرس شغلی با بهزیستی سازمانی مورد تأیید قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از نقش واسطهای جو اخلاقی سازمانی در رابطه بین رهبری خدمتگزار با بهزیستی سازمانی بودند.
عبدالکاظم نیسی؛ نسرین ارشدی؛ احسان رحیمی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 19-46
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علّی سرمایه روانشناختی با هیجانهای مثبت، بهزیستی روانشناختی، عملکرد شغلی و التزام شغلی از طریق طراحی و آزمودن یک الگو بود. نمونهی این پژوهش، شامل 263 (228 زن و 35 مرد) بود. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان پرستاران بیمارستانهای دولتی شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علّی سرمایه روانشناختی با هیجانهای مثبت، بهزیستی روانشناختی، عملکرد شغلی و التزام شغلی از طریق طراحی و آزمودن یک الگو بود. نمونهی این پژوهش، شامل 263 (228 زن و 35 مرد) بود. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان پرستاران بیمارستانهای دولتی شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامههای سرمایه روانشناختی، عملکرد شغلی، رفتارهای مدنی سازمانی، التزام شغلی، بهزیستی روانشناختی و هیجانات مثبت بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و بر اساس نرمافزار AMOS ویراست 18 انجام گرفت. جهت آزمودن اثر واسطهای از روش بوت استراپ استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای دو مسیر به دست آمد. به طور کلی 7 فرضیه مستقیم و یک فرضیه غیرمستقیم مورد تأیید قرار گرفتند.