روانشناسی بالینی
شهرزاد قرهباغی؛ مرجان کیان؛ مریم مقدسین
چکیده
هدف پژوهش بررسی اثربخشی برنامه درسی تربیت جنسی بر سلامت روان و رشد خودمراقبتی دانشآموزان دوره اول متوسطه بود. رویکرد پژوهشی کمی از نوع نیمهآزمایشی در نظر گرفته شد. جامعه آماری دانشآموزان مدارس دولتی دوره اول متوسطه ناحیه یک شهر کرج بودند که به روش نمونهگیری دردسترس تعداد 30 دانشآموز دختر پایه هفتم به صورت دو گروه 15 نفره (آزمایش ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی اثربخشی برنامه درسی تربیت جنسی بر سلامت روان و رشد خودمراقبتی دانشآموزان دوره اول متوسطه بود. رویکرد پژوهشی کمی از نوع نیمهآزمایشی در نظر گرفته شد. جامعه آماری دانشآموزان مدارس دولتی دوره اول متوسطه ناحیه یک شهر کرج بودند که به روش نمونهگیری دردسترس تعداد 30 دانشآموز دختر پایه هفتم به صورت دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) یک مدرسه دولتی انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه پرسشنامه سلامت روان مقدسین (2022)، پرسشنامه خودمراقبتی جاودان (1396) و چکلیست محققساخته بود که به منظور بررسی اثربخشی یادگیری طرح مداخلهگر و در قالب پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بکار رفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد برنامه درسی تربیت جنسی بر برخی مؤلفههای سلامت روان در سطح 01/0 p<تأثیر معنیداری داشته و در ابعاد خودمراقبتی (جسمانی، اجتماعی و معنوی) برنامه تربیت جنسی بر رشد خودمراقبتی عاطفی، روانی و جسمانی 01/0 p<تأثیر معنیداری داشته است. همچنین تفاوت معنیدار نمرات پسآزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشانگر اثربخشی طرح مداخلهگر تربیت جنسی بود. با توجه به یافتهها به سیاستگذاران آموزش و پرورش توصیه میشود برنامه درسی تربیت جنسی با رویکرد اسلامی-بومی و بر اساس مبانی فلسفی، اجتماعی و فرهنگی ایران طراحی نموده و به صورت رسمی به عنوان یکی از مهارتهای ضروری آموزشی و فرهنگی در مدارس آموزش داده شود تا دانشآموزان در محیط اجتماع دچار آسیبهای ناخواسته و پنهان نشوند.
زیبا امانی؛ محمدباقر کجباف؛ علی رضا ماردپور
چکیده
هدف این پژوهش آموزش و تدوین بسته شفقت درمانی بومی بر سلامت روان، سرمایه روانشناختی و سبک زندگی زنان شاغل شهر اصفهان بود. روش پژوهش به دو روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا و روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان شاغل مراجعه کننده به مراکز مشاوره با گروه سنی 25 تا 45 سال ...
بیشتر
هدف این پژوهش آموزش و تدوین بسته شفقت درمانی بومی بر سلامت روان، سرمایه روانشناختی و سبک زندگی زنان شاغل شهر اصفهان بود. روش پژوهش به دو روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا و روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان شاغل مراجعه کننده به مراکز مشاوره با گروه سنی 25 تا 45 سال شهر اصفهان و حجم نمونه شامل 30 نفر که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگیری و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شفقت درمانی بومی برای زنان گروه آزمایش (در 8 جلسه) هر هفته دو جلسه به مدت 90 دقیقه اجراء شد. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (1972)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتاتز (2007) و پرسشنامه سبک زندگی میلر اسمیت (1988) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره و تکمتغیره و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در سطح ⍺=0/05 بین میانگین نمرات پس آزمون سبک زندگی، سلامت روان و سرمایه روانشناختی زنان گروه آزمایش و کنترل وجود داشت. اندازه اثر نشاندهنده این است که در نمرات پسآزمون متغیر سبک زندگی 33 درصد، متغیر سلامت روان 66 درصد، و در متغیر سرمایه روانشناختی 40 درصد، تحت تاثیر آموزش بسته بومی شفقت درمانی قرار دارد . بنابراین میتوان نتیجه گرفت، آموزش شفقت درمانی بومی بر سبک زندگی، سلامت روان و سرمایه روانشناختی زنان شاغل پژوهش حاضر تاثیر داشته است.
ملیحه فراهانی؛ سودابه بساک نژاد؛ ایران داودی
دوره 20، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 18-217
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر پرخاشگری، فشار روانی والدگری و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون بود. پس از انجام مصاحبه و اجرای سه ابزار روانشناختی شامل مقیاس فشار روانی والدگری، سیاهه پرخاشگری اهواز و پرسشنامهی سلامت عمومی ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر پرخاشگری، فشار روانی والدگری و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون بود. پس از انجام مصاحبه و اجرای سه ابزار روانشناختی شامل مقیاس فشار روانی والدگری، سیاهه پرخاشگری اهواز و پرسشنامهی سلامت عمومی 30 مادر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. مداخله مدیریت استرس 8 جلسهای برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از برنامه آماری SPSS و در سطح معنیداری 05/0 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد ند که آموزش مدیریت استرس موجب کاهش پرخاشگری و فشار روانی والدگری و افزایش سلامت روان گروه آزمایش شد. نتایج نشان داد که در مدارس ویژه روشهای سازگاری برای مقابله با مشکلات و شرایط دشوار را میتوان به مادران آموزش داد.
سید حبیب اله احمدی فروشانی؛ فریبا یزدخواستی
دوره 20، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 123-138
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطهی بین نگرش مذهبی، سلامت روان، شادی و لذت در دانشجویان انجام شده است. نمونهی پژوهش، شامل 128 نفر از دانشجویان شهر اصفهان بود که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. پرسشنامهی نگرشسنج مذهب، پرسشنامهی سلامت عمومی 28 سؤالی، پرسشنامهی شادکامی آکسفورد، و مقیاس خوشکامی اسنیت- هملیتون به عنوان ابزار پژوهش، ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطهی بین نگرش مذهبی، سلامت روان، شادی و لذت در دانشجویان انجام شده است. نمونهی پژوهش، شامل 128 نفر از دانشجویان شهر اصفهان بود که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. پرسشنامهی نگرشسنج مذهب، پرسشنامهی سلامت عمومی 28 سؤالی، پرسشنامهی شادکامی آکسفورد، و مقیاس خوشکامی اسنیت- هملیتون به عنوان ابزار پژوهش، مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و روش تحلیل مسیر، استفاده شد. نتایج نشان داد بین نگرش مذهبی با سلامت روان و شادی، ارتباط مستقیمی وجود ندارد. اما بین سلامت روان با شادی و شادی با لذت، رابطهی مستقیم وجود دارد. بر اساس یافتههای به دست آمده از این پژوهش، بین سلامت روان، شادی و لذت در دانشجویان، روابط معناداری وجود دارد اما ارتباط نگرش مذهبی با این متغیرها تأیید نشد.
مهدی ضرغامی؛ روح الله ولی زاده؛ کیومرث بشلیده؛ محسن قنبرزاده
دوره 17، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 121-142
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر هشت هفته تمرین هوازی بر میزان سلامت روان دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. تحقیق حاضر از نوع تجربی میدانی میباشد که با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام میگیرد. در این پژوهش برای سنجش سلامت روان از پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 استفاده شده است. جامعهی آماری تحقیق ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر هشت هفته تمرین هوازی بر میزان سلامت روان دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. تحقیق حاضر از نوع تجربی میدانی میباشد که با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام میگیرد. در این پژوهش برای سنجش سلامت روان از پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 استفاده شده است. جامعهی آماری تحقیق کلیه دانشجویان (432n=) پسر واحد تربیت بدنی عمومی 1 و 2 دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 85-84 میباشند که از این میان آنها پس از محاسبهی نمرهی سلامت روان، آن دسته از دانشجویانی که نمرهی سلامت عمومی آنها یک و نیم انحراف معیار بالاتر از میانگین (35/22± 58) بود،70 نفر به طور تصادفی ساده انتخاب و سپس این افراد به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (35n=) و گواه (35n=) تقسیم شدند. تجزیه و تحلیل دادهها توسط SPSS16 و با استفاده روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. بررسی یافتههای تحقیق نشان داد که تمرین هوازی بر روی افسردگی (004/0>p) و اضطراب (005/0>p) تأثیر مثبت و معنادار دارد، در حالی که هیچ گونه تأثیر معنیداری بر روی شکایت جسمانی و اختلال در کارکرد اجتماعی نداشته است.
ایران داودی؛ مرضیه فتاحی نیا؛ یداله زرگر
دوره 17، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 213-234
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه کمالگرایی، الکسی تایمی و سلامتروان در بین بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر (IBS) و افراد سالم مراجعه کننده به مطبهای گوارش شهر اهواز است که در تابستان و پاییز 1388 اجرا شد. نمونهی پژوهش حاضر 144 نفر، شامل 72 بیمار مبتلا به IBS و 72 فرد سالمی بود که به عنوان همراه بیمار در مطب حضور داشتند و با تکمیل فرمAPS ، TAS-20و ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه کمالگرایی، الکسی تایمی و سلامتروان در بین بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر (IBS) و افراد سالم مراجعه کننده به مطبهای گوارش شهر اهواز است که در تابستان و پاییز 1388 اجرا شد. نمونهی پژوهش حاضر 144 نفر، شامل 72 بیمار مبتلا به IBS و 72 فرد سالمی بود که به عنوان همراه بیمار در مطب حضور داشتند و با تکمیل فرمAPS ، TAS-20و GHQ در این تحقیق شرکت کردند. جهت آزمون فرضیهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری در سطح معنیداری 05/0 P<استفاده شد. یافتهها بیانگر این بود که بیماران IBS از نظر این سه ویژگی با افراد سالم تفاوت معنیدار دارند، به طوری که افراد بیمار در مقایسه با افراد سالم، کمالگراتر و الکسیتایمی کمتر بوده و از سلامت روان پایینتری برخوردارند.