طیبه رحیمی پردنجانی؛ علی محمدزاده ابراهیمی
چکیده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای خودتنظیمی در محیط کار است. در این پژوهش، جو ایمنی و وجدانی بودن به عنوان پیشایند و عملکرد ایمن و رضایت شغلی به عنوان پیامد در نظر گرفته شدند. طرح پژوهش همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری بود و نمونه پژوهش شامل 300 نفر از کارکنان یک شرکت صنعتی بودند که با ...
بیشتر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای خودتنظیمی در محیط کار است. در این پژوهش، جو ایمنی و وجدانی بودن به عنوان پیشایند و عملکرد ایمن و رضایت شغلی به عنوان پیامد در نظر گرفته شدند. طرح پژوهش همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری بود و نمونه پژوهش شامل 300 نفر از کارکنان یک شرکت صنعتی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان در این پژوهش مقیاس جوّ ایمنی، فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو (NEO)، مقیاس تمرکز تنظیمی برای کار، پرسشنامه رضایت شغلی و مقیاس عملکرد ایمن را تکمیل نمودند. روایی و پایایی همه پرسشنامهها قابل قبول گزارش شده است. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و براساس نرم افزارAMOS- 21 و SPSS- 19 انجام گرفت. جهت آزمودن اثرات واسطهای از روش بوت استراپ در برنامه ماکرو آزمون پریچر و هیز استفاده شد. نتایج حاکی از برازش نسبتاً خوب الگو با دادهها بود. برازش بهتر از طریق حذف یک مسیر غیر معنیدار و همبسته کردن خطاهای دو مسیر حاصل شد. همچنین اثر واسطهای خود تنظیمی در رابطه بین پیشایندهای فردی (وجدانی بودن) و موقعیتی (جو ایمنی) با متغیرهای پیامد (رضایت شغلی و عملکرد ایمن) مورد تائید قرار گرفت
پریسا حسینی کوکمری؛ کیومرث بشلیده؛ نسرین ارشدی
دوره 20، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 139-164
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی جوّ توانمندسازی، رفتارهای توانمندساز رهبری، تناسب شخص- شغل، تناسب شخص – سازمان، استقلال، تنوّع مهارت و وجدانیبودن با توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن (معناداری، شایستگی، خودمختاری و اثرگذاری) انجام گرفت. شرکتکنندگان پژوهش شامل 200 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون بودند که به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی جوّ توانمندسازی، رفتارهای توانمندساز رهبری، تناسب شخص- شغل، تناسب شخص – سازمان، استقلال، تنوّع مهارت و وجدانیبودن با توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن (معناداری، شایستگی، خودمختاری و اثرگذاری) انجام گرفت. شرکتکنندگان پژوهش شامل 200 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای ژاف و اسکات (1992)؛ رفتارهای توانمندساز رهبری آهن (2005)؛ تناسب شخص- شغل کیبل و درو (2002)؛ تناسب شخص -سازمان پیاسنتین و چیمن(2006)؛ ویژگیهای شغلی هاکمن و اولدهام (1980)؛ پرسشنامه تجدیدنظر شدهی پنج عاملی شخصیّت نئو (1985) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) استفاده شد. نتایج نشان دادند که تمامی متغیّرهای پیشبین با توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن رابطه مثبت معناداری دارند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد که ترکیب خطی متغیّرهای پیشبین با ترکیب خطی معناداری، شایستگی، خودمختاری و اثرگذاری رابطهی معناداری دارند. علاوه بر این، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند که متغیّرهای پیشبین 60 درصد از واریانس توانمندسازی روانشناختی به عنوان متغیر وابسته را تبیین میکنند.
کریم سواری؛ کیومرث بشلیده
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، ، صفحه 89-102
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان بوده است. به همین منطور از بین دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم دبیرستانهای شهر اهواز 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کوتاه 60 سؤالی مککری و کاستا(1985) و پرسشنامه فرسودگی ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان بوده است. به همین منطور از بین دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم دبیرستانهای شهر اهواز 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کوتاه 60 سؤالی مککری و کاستا(1985) و پرسشنامه فرسودگی مدرسهیی ساملا- آرو و همکاران (2009) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان دادهاند که ویژگیهای شخصیتی روان رنجورخویی و توافقپذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی مثبت و ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و بازبودن با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی دارند. بین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن و فرسودگی تحصیلی همبستگی معنیداری به دست نیامد. همچنین، نتیجهی رگرسیون چندگانه با روش گام به گام نشان داده است که ویژگیهای شخصیتی توافقپذیری و برونگرایی، بهترین پیشبینی کنندهیفرسودگی تحصیلی دانشآموزان به شمار میروند.