روانشناسی بالینی
مهین اعتمادنیا؛ پارسا جوانمرد؛ مجید محمود علیلو؛ عباس بخشی پور رودسری؛ منصور بیرامی
چکیده
مطالعه حاضر، به بررسی مدل سهگانه آسیبپذیری در تبیین نشانههای افسردگی، اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی با هدف ارزیابی هر سطح مدل آسیبپذیری با در نظر گرفتن آسیبپذیری روانشناختی اختصاصی سبک ادراک نزدیکی خطر برای اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی پرداخت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان ...
بیشتر
مطالعه حاضر، به بررسی مدل سهگانه آسیبپذیری در تبیین نشانههای افسردگی، اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی با هدف ارزیابی هر سطح مدل آسیبپذیری با در نظر گرفتن آسیبپذیری روانشناختی اختصاصی سبک ادراک نزدیکی خطر برای اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی پرداخت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های ارومیه بود که از میان آن ها تعداد 340 نفر (177 پسر، 162 دختر) از دانشجویان به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه پنج عاملی نئو (NEO-FFI)، پرسشنامه کنترل اضطراب (ACQ-R)، پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر (LMSQ-R) و فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS)، پرسشنامه نگرانی پن (PSWQ) و پرسشنامه وحشت زدگی و هراس آلبانی (APPQ) پاسخ دادند. یافتههای تحلیل مسیر نشان داد که نورزگرایی به طور مثبت میتواند نشانههای هر سه اختلال را پیشبینی کند، اما برونگرایی با کنترل نورزگرایی، به طور منفی میتواند تنها نشانههای افسردگی و اضطراب اجتماعی را پیشبینی کند. کنترل ادراک شده، بعد از ثابت نگه داشتن اثر ابعاد سرشتی، تنها توانست نشانههای اضطراب فراگیر را پیشبینی کند. در مورد آسیبپذیری اختصاصی، یافتهها نشان دادند که با کنترل ابعاد عمومی زیستی و روانشناختی، سبک ادراک نزدیکی خطر پیشبینیکننده اختصاصی اضطراب نیست. نتایج این مطالعه دارای تلویحاتی در زمینه مدلهای فراتشخیصی مربوط به اختلالهای هیجانی و نقش ابعاد آسیبپذیری عمومی و اختصاصی در آغاز، شدت و سیر اختلالهای روانی است.
کریم سواری؛ کیومرث بشلیده
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، ، صفحه 89-102
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان بوده است. به همین منطور از بین دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم دبیرستانهای شهر اهواز 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کوتاه 60 سؤالی مککری و کاستا(1985) و پرسشنامه فرسودگی ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان بوده است. به همین منطور از بین دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم دبیرستانهای شهر اهواز 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کوتاه 60 سؤالی مککری و کاستا(1985) و پرسشنامه فرسودگی مدرسهیی ساملا- آرو و همکاران (2009) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان دادهاند که ویژگیهای شخصیتی روان رنجورخویی و توافقپذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی مثبت و ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و بازبودن با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی دارند. بین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن و فرسودگی تحصیلی همبستگی معنیداری به دست نیامد. همچنین، نتیجهی رگرسیون چندگانه با روش گام به گام نشان داده است که ویژگیهای شخصیتی توافقپذیری و برونگرایی، بهترین پیشبینی کنندهیفرسودگی تحصیلی دانشآموزان به شمار میروند.
حسین قراباغی؛ میرتقی گروسی فرشی
دوره 16، شماره 2 ، دی 1388، ، صفحه 113-128
چکیده
خشنودی شغلی به عنوان واکنشهای شناختی، درونی و ارزیابی کنندهی افراد نسبت به شغلشان، تحت تأثیر عاملهای مختلفی از قبیل میزان درآمد، شرایط فیزیکی محیط کار، نوع روابط حاکم بر محیط کار و ... میباشد. با این حال عامل بسیار مهمی که تحقیقات اندکی در کشور ما در مورد آن انجام گرفته، نقش عاملهای شخصیتی در خشنودی شغلی است. لذا تحقیق حاضر ...
بیشتر
خشنودی شغلی به عنوان واکنشهای شناختی، درونی و ارزیابی کنندهی افراد نسبت به شغلشان، تحت تأثیر عاملهای مختلفی از قبیل میزان درآمد، شرایط فیزیکی محیط کار، نوع روابط حاکم بر محیط کار و ... میباشد. با این حال عامل بسیار مهمی که تحقیقات اندکی در کشور ما در مورد آن انجام گرفته، نقش عاملهای شخصیتی در خشنودی شغلی است. لذا تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدل پنج عاملی شخصیت و خشنودی شغلی میپردازد. بدین منظور تعداد 370 نفر از کارکنان کارخانهی تراکتور سازی ایران از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهیی از 12 حوزهی شغلی به عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند و پرسشنامهی NEO-FFI برای ارزیابی شخصیت و پرسشنامهی JDI جهت ارزیابی خشنودی شغلی اجرا شد. آزمون فرضیهها نشان داد که ابعاد باوجدان بودن، برونگرایی و دلپذیر بودن همبستگی مثبتی با خشنودی شغلی دارند. اما بُعد روان رنجورخویی همبستگی منفی معنادار با خشنودی شغلی دارد. در تحقیق حاضر هیچ رابطه معناداری بین بُعد انعطافپذیری و خشنودی شغلی به دست نیامد. نتیجهی تحلیل رگرسیون خطی چندگانه جهت تعیین نقش عاملهای شخصیتی پنجگانه در پیشبینی و تبیین خشنودی شغلی نشان داد که بُعد باوجدان بودن (09/0R2adj=)، روان رنجورخویی (02/0R2adj=) و انعطافپذیری (01/0R2adj=) به ترتیب مهمترین پیشبینی کنندههای خشنودی شغلی هستند. بنابراین 3/12 درصد واریانس خشنودی شغلی در تحقیق حاضر توسط عاملهای شخصیتی تبیین میشود.