شادی جزینی؛ فهیمه نامدارپور؛ عباس امان الهی
چکیده
نوجوانان بهعنوان یکی از گروههای سنی آسیبپذیر در معرض انواع مشکلات جنسی قرار دارند. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی مشکلات جنسی نوجوانان ساکن در مراکز شبانهروزی بهزیستی بود که با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد. در پژوهش حاضر 15 نوجوان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات از نوجوانان با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
نوجوانان بهعنوان یکی از گروههای سنی آسیبپذیر در معرض انواع مشکلات جنسی قرار دارند. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی مشکلات جنسی نوجوانان ساکن در مراکز شبانهروزی بهزیستی بود که با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد. در پژوهش حاضر 15 نوجوان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات از نوجوانان با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری شده است و این روند تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. تجزیه و تحلیل دادهها مطابق با الگوی کلایزی انجام شد. تحلیل یافتهها سه مضمون اصلی را نشان داد که عبارتند از: تروماهای جنسی، رفتارهای غلط جنسی و الگویابی نامعتبر جنسی. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نوجوانان ساکن در مراکز شبانهروزی بهزیستی با مشکلات متعدد جنسی روبهرو هستند. در نهایت پیشنهاد میشود متخصصان و سرپرستان این مراکز از یافتههای این پژوهش در جهت ارتقای سلامت جنسی نوجوانان استفاده کنند. در نهایت پیشنهاد میشود متخصصان و سرپرستان این مراکز از یافتههای این پژوهش در جهت ارتقای سلامت جنسی نوجوانان استفاده کنند.
زهرا ابراهیمی؛ شاهرخ مکوند حسینی؛ سید موسی طباطبایی
چکیده
اختلال اضطراب فراگیر جزء شایعترین اختلالات روانشناختی در ﻣﻴﺎن ﻛﻮدﻛﺎن و نوجوانان محسوب میشود که عمدتاً با اضطراب نسبت به عملکرد و رویدادهای روزانه مشخص میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی اختلال اضطراب فراگیر براساس سبکهای دلبستگی با واسطهگری طرحوارههای ناسازگار اولیه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان ...
بیشتر
اختلال اضطراب فراگیر جزء شایعترین اختلالات روانشناختی در ﻣﻴﺎن ﻛﻮدﻛﺎن و نوجوانان محسوب میشود که عمدتاً با اضطراب نسبت به عملکرد و رویدادهای روزانه مشخص میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی اختلال اضطراب فراگیر براساس سبکهای دلبستگی با واسطهگری طرحوارههای ناسازگار اولیه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان مقاطع مختلف دبیرستان سنین بین 18-13 ساله ساکن استان تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند، که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 297 نفر از آنها انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نگرانی پنسیلوانیا (PSWQ)، مقیاس بازنگریشده سبک دلبستگی بزرگسالان (RAAS) و نسخه کوتاه طرحواره یانگ (YSQ-SF) استفاده شد. دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و در نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد که مسیر مستقیم دلبستگی ایمن و دلبستگی اجتنابی با اختلال اضطراب فراگیر منفی و معنیدار است (01/0p<) و سبک دلبستگی دوسوگرا ارتباط معنیداری با اختلال اضطراب فراگیر نداشت. همچنین نتایج تحلیل بوتاستراپ نشان داد طرحوارههای ناسازگار اولیه فقط اثر سبکهای دلبستگی ایمن و اجتنابی را بر اضطراب فراگیر میانجیگری میکند و در رابطه بین سبک دلبستگی دوسوگرا، طرحوارههای ناسازگار اولیه نقش میانجی ندارد.
فاطمه شریفی؛ شعله امیری؛ وحید قاسمی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه مؤلفههای عملکرد خانواده (مؤلفههای همبستگی، بیانگری، تفاهم، گرایشهای فکری و فرهنگی، گرایشهای تفریحی و فعال، تقید مذهبی، سازماندهی، جامعهپذیری، منبع کنترل درونی، آرمان خانواد، انعطافپذیری، سبک خانواده آزادمنش، سبک خانواده مقتدرانه، سبک خانواده مستبد، استقلال و تفرد) با هویت اخلاقی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه مؤلفههای عملکرد خانواده (مؤلفههای همبستگی، بیانگری، تفاهم، گرایشهای فکری و فرهنگی، گرایشهای تفریحی و فعال، تقید مذهبی، سازماندهی، جامعهپذیری، منبع کنترل درونی، آرمان خانواد، انعطافپذیری، سبک خانواده آزادمنش، سبک خانواده مقتدرانه، سبک خانواده مستبد، استقلال و تفرد) با هویت اخلاقی نوجوانان و ابعاد درونسازی و نمادسازی آن بود. نمونه پژوهش شامل533 دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان قم بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه هویت اخلاقی و عملکرد خانواده بلوم (FFS) پاسخ دادند. نتایج تحلیل دادهها با روش رگرسیون گام به گام نشان داد مؤلفههای بیانگری، سبک فرزندپروری مقتدرانه و گرایش فکری- فرهنگی خانواده به ترتیب یبشترین قدرت پیشبینی کنندگی را در مورد هویت اخلاقی دارند. همچنین مؤلفه سبک والدگری مقتدرانه، بیانگری و تقید مذهبی خانواده، قدرت پیشبینیکنندگی بعد نمادسازی هویت اخلاقی را به طور معنیدار افزایش میدهند. در نهایت مؤلفه بیانگری، انعطافپذیری و سبک والدگری مقتدرانه در مجموع حدود 6 درصد واریانس بعد درونسازی هویت اخلاقی را تبیین میکنند.
عیسی جعفری؛ فریبا غضنفریان؛ مهناز علی اکبری؛ حمید کمرزرین
چکیده
تنظیم هیجان عامل مهمی در تعیین سلامتی و داشتن عملکرد موفق در تعاملات اجتماعی است و نقص در آن با بزهکاری و رفتار پرخاشگرانه رابطه دارد، بنابراین بررسی نقش عوامل موثر در مدیریت هیجانات دارای اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر تنظیم هیجانی در نوجوانان بزهکار بود. روش این پژوهش از نوع طرح آزمایشی و جامعه ...
بیشتر
تنظیم هیجان عامل مهمی در تعیین سلامتی و داشتن عملکرد موفق در تعاملات اجتماعی است و نقص در آن با بزهکاری و رفتار پرخاشگرانه رابطه دارد، بنابراین بررسی نقش عوامل موثر در مدیریت هیجانات دارای اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر تنظیم هیجانی در نوجوانان بزهکار بود. روش این پژوهش از نوع طرح آزمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان بزهکار ساکن در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران در نیمسال اول 1394 بود که تعداد 50 آزمودنی بهصورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایشی (25 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت گروهی تحت آموزش مهارتهای مقابلهای قرار گرفتند و گروه کنترل در طول مدت درمان هیچ آموزشی دریافت نکرد. آزمودنیهای مورد پژوهش به سؤالات مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS)پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین میانگین نمرههای دشواری در تنظیم هیجانی در گروه آزمایشی و گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0p≤). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که میزان بهبودی درتنظیم هیجانات نوجوانانی که در معرض مهارتهای مقابلهای قرار گرفتند، بیشتر از افرادی است که این مداخله را دریافت نکردند. بنابراین پیشنهاد میشود که در کانونهای اصلاح و تربیت مهارتهای مقابلهای به مربیان آموزش داده شود تا آنان با گذراندن این دورهها بتوانند این مهارتها را به مددجویان آموزش دهند
کارینه طهماسیان؛ آسیه اناری
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 227-244
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مستقیم خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط غیرمستقیم آن (از طریق طرد همسالان و موفقیت تحصیلی) با افسردگی نوجوانان انجام شده است. آزمونیهای پژوهش شامل 946 نفر (471 دختر و 475 پسر) از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران میباشند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری عبارتند از: پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مستقیم خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط غیرمستقیم آن (از طریق طرد همسالان و موفقیت تحصیلی) با افسردگی نوجوانان انجام شده است. آزمونیهای پژوهش شامل 946 نفر (471 دختر و 475 پسر) از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران میباشند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری عبارتند از: پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ-C؛ موریس، 2001)، سیاهه افسردگی کودک (CDI)، پرسشنامه طرد همسالان و موفقیت تحصیلی. برای تحلیل دادهها از نرم افزار لیزرل و روش تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتهها نشان داد که مدل پیشنهادی از نیکویی برازش نسبتاً خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که مسیر مستقیم خودکارآمدی و همچنین مسیر غیرمستقیم آن از طریق طرد همسالان در افسردگی نوجوانان معنیدار است. خودکارآمدی تحصیلی همچنین بر موفقیت تحصیلی نوجوانان تأثیر مستقیم دارد اما مسیر غیرمستقیم آن بر افسردگی از طریق موفقیت تحصیلی معنیدار نمیباشد. استلزامهای بالینی برای پیشگیری و درمان افسردگی نوجوانان مورد بحث قرار گرفت.
عبدالله معتمدی؛ محمد یاسین سیفی؛ سارا کلانتری میبدی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، ، صفحه 119-140
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرسنخ شناسی فرزندپروری خانواده (ترکیب سبک فرزندپروری پدر و مادر) بر سبکهای یادگیری فرزندان میباشد. بدین منظور نمونهیی 400 نفری از دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 به روش خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب و با آزمونهای سبکهای یادگیری کلب و سبکهای فرزندپروری اصلاح شدهی شفر مورد ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرسنخ شناسی فرزندپروری خانواده (ترکیب سبک فرزندپروری پدر و مادر) بر سبکهای یادگیری فرزندان میباشد. بدین منظور نمونهیی 400 نفری از دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 به روش خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب و با آزمونهای سبکهای یادگیری کلب و سبکهای فرزندپروری اصلاح شدهی شفر مورد آزمون قرار گرفتند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانسی استفاده گردید. تحلیل یافتهها نشان داد سنخ فرزندپروری در برگیرندهی دو والد مقتدر، به طور معناداری نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری تجربهی عینی به دست آوردهاند. مقایسهی نمرههای شیوهی یادگیری مشاهده تأملی در نوجوانان نشان میدهد که بین گروههای مورد بحث تفاوت معنیداری وجود ندارد. سنخهای فرزندپروری مادر مستبد/ پدر مستبد، مادر بیتفاوت/ پدر سهلگیر و مادر بیتفاوت/ پدر بیتفاوت به طور معناداری نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری مفهوم سازی انتزاعی به دست آوردهاند. و بالاخره نوجوانان خانوادههای دارای سنخهای فرزندپروری مادر مقتدر/ پدر مقتدر، مادر سهلگیر/ پدر مقتدر و نیز مادر سهلگیر/ پدر سهلگیر نسبت به سایر سنخها نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری آزمایشگری فعال به دست آوردهاند.