روانشناسی تربیتی
فاطمه بهرامی؛ حسن عشایری؛ سیف اله رحمانی؛ هوشنگ چدیدی
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شایستگیهای عاطفی اجتماعی بر سرمایة روانشناختی و بهبود مهارتهای اجتماعی با دانشآموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در مدارس دوره دوم ابتدایی ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شایستگیهای عاطفی اجتماعی بر سرمایة روانشناختی و بهبود مهارتهای اجتماعی با دانشآموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در مدارس دوره دوم ابتدایی شهر قزوین در سال 1400-1399 به تعداد 18795 نفر شامل میشد. نمونه پژوهش شامل شصت دانشآموز بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1987) بود. گروه آزمایش آموزش شایستگی عاطفی اجتماعی را طی بیست و هشت جلسه چهل پنجدقیقهای در چهار ماه دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات آموزشی، هر دو گروه پس از پایان آموزش مجدداً پرسشنامهها را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره با نرمافزار spss 23 تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین دو گروه آزمایش و کنترل در طی مراحل پژوهش تفاوت معناداری در سرمایه روانشناختی و مهارتهای اجتماعی در سطح (p<0.001) وجود دارد. نتایج پژوهش بیان میکند که آموزش شایستگیهای عاطفی اجتماعی به روش مداخله کسل میتواند منجر به ارتقای سرمایه روانشناختی و بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان شود.
منیجه شهنی ییلاق؛ آمنه شجاعی؛ ناصر بهروزی؛ غلامحسین مکتبی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 73-92
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر بوده است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 317 نفر بود که از بین جامعهی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه هوش هیجانی شات، مهارتهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر بوده است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 317 نفر بود که از بین جامعهی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه هوش هیجانی شات، مهارتهای اجتماعی (SSI) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (PWI) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری همبستگی پیرسون، همبستگی بنیادی و تحلیل رگرسیون همزمان و مرحلهای استفاده شد. آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی پیشبینهای مثبت بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر هستند، بدین معنی که هر چه میزان هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشجویان دختر بیشتر باشد، میزان بهزیستی روانشناختی آنها نیز بیشتر است. همچنین، نتیجهی این پژوهش نشان داد که بر خلاف انتظار، مهارت حساسیت اجتماعی، پیشبین منفی بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر است. نتیجهی تحلیل رگرسیون مرحلهای نیز نشان داد که مهارتهای کنترل اجتماعی، حساسیت اجتماعی، حساسیت هیجانی و مؤلفههای تنظیم هیجان و بهرهبرداری از هیجان پیشبینهای مناسبی برای بهزیستی روانشناختی دانشجویان میباشند. همچنین، نتیجههای تحلیلهای همبستگی بنیادی نشان داد که چهار متغیر بنیادی (بُعد بنیادی) برای درک روابط بین مجموعه متغیرهای ملاک و مجموعه متغیرهای پیش بین مورد نیاز است، و هر چهار بُعد، از خرده مقیاسهایی از مجموعه پیشبین و ملاک تشکیل شدهاند.
الناز پوراحمدی؛ محسن جلالی؛ جلیل باباپور خیرالدین؛ شهلا پاکدامن
چکیده
پژوهش حاضر جهت بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانشآموزان پسر هشت تا ده سالهی مبتلا به اختلال رفتار مقابلهای و بیاعتنایی (ODD) شهرستان نهاوند انجام شده است. این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. 35 دانشآموز که بر اساس فهرست رفتاری کودک (CBCL) ...
بیشتر
پژوهش حاضر جهت بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانشآموزان پسر هشت تا ده سالهی مبتلا به اختلال رفتار مقابلهای و بیاعتنایی (ODD) شهرستان نهاوند انجام شده است. این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. 35 دانشآموز که بر اساس فهرست رفتاری کودک (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF) مبتلا به ODD تشخیص داده شده بودند، انتخاب شد و سپس توسط فرم معلم مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) SSRS)) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت 30 نفر از دانشآموزان مذکور که نمرهی مهارتهای اجتماعی آنها در مقیاس SSRS پایین بوده و وجود مشکلات رفتاری آنها در بخش مشکلات رفتاری SSRS نیز تأیید شد، انتخاب شده و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش (15n=) و گواه (15n=) تقسیم شدند. سپس آموزش مهارتهای زندگی به مدت 5/2 ماه در 10 جلسهی آموزشی 120 دقیقهای برای آزمودنیهای گروه آزمایش اجرا شد. در پایان دورهی آموزش، همهی آزمودنیها دوباره به کمک مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت ارزیابی شدند. تحلیل دادهها نشان داد که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه، پس از پایان جلسات آموزش مهارتهای زندگی، بر اساس ارزیابی معلم، افزایش معنیداری در خرده مقیاسهای همکاری (001/0p<)، ابراز وجود (05/0p<)، مهار خود (001/0p<) و نمرهی کلی مهارتهای اجتماعی (001/0p<) و کاهش معنیدار در نمرهی مشکلات رفتاری (01/0p<) پیدا کرده است.