روانشناسی سلامت
طاهره حسینی؛ مهدی زارع بهرامآبادی؛ رضا قربان جهرمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر طرحوارههای هیجانی در رابطه بین باور به دنیای عادلانه و حمایت اجتماعی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به کلینیکهای تخصصی دیابت در تهران بود که 350 نفر به صورت تصادفی از میان مراجعهکنندگان ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر طرحوارههای هیجانی در رابطه بین باور به دنیای عادلانه و حمایت اجتماعی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به کلینیکهای تخصصی دیابت در تهران بود که 350 نفر به صورت تصادفی از میان مراجعهکنندگان سه ماه پاییز سال 1400-1399 به کلینیک دیابت تابان (منطقه 2 تهران) انتخاب شدند. این پژوهش به دلیل دوران پاندمی ویروس کووید-19 به صورت مجازی انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل؛ مقیاس باور به دنیای عادلانه (Dalbert, 1999) و (Sutton, Douglas, 2005)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده (Zimet, Dahlem, Zimet, et al., 1988)، مقیاس طرحوارههای هیجانی (Leahy, 2002)، که به صورت نرمافزار در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت. دادههای به دست آمده به روش تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل پژوهش وضعیت مطلوبی داشت (9/0<GFI) و طرحوارههای هیجانی در رابطه بین باور به دنیای عادلانه و حمایت اجتماعی نقش میانجی ایفا کرد. این مدل 63 درصد از تغییرات باور به دنیای عادلانه را در بیماران دیابتی تبیین میکند. نتیجهگیری: این بدان معنی است که طرحوارههای هیجانی نقش میانجیگری در رابطه بین حمایت اجتماعی و باور به دنیای عادلانه دارد.
حسین شفیعی؛ محسن شاکری؛ مهدی رحیمی؛ مهدیه استبرقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در بهزیستی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اشکذر با واسطهگری قدردانی انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول اشکذر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از جامعه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان کرجسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در بهزیستی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اشکذر با واسطهگری قدردانی انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول اشکذر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از جامعه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان کرجسی نمونهای به حجم 274 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژهش از طریق پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت و همکاران، پرسشنامه قدردانی مورگان و همکاران و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف جمعآوری شدند و با روش الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی به صورت مثبت و معنادار قدردانی (73/0 = β) و بهزیستی روانی (63/0 = β) را پیشبینی میکند. نتایج همچنین نشان داد که قدردانی به صورت مثبت و معنادار بهزیستی روانی (42/0 = β) را پیشبینی میکند. نتایج آزمون بوت استراپ نیز نشان داد که در رابطه بین حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی، متغیر قدردانی میتواند نقش واسطهای داشته باشد. در نهایت نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار میباشد. بنابراین با افزایش حمایت اجتماعی میتوان بهزیستی روانی نوجوانان را ارتقاء بخشید.
ناصر بهروزی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ترس از کووید-19 و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی در دانشجویان مقطع کارشناسی بود. این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1399-1400 بودند که از میان آنها 360 نفر با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ترس از کووید-19 و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی در دانشجویان مقطع کارشناسی بود. این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1399-1400 بودند که از میان آنها 360 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای ترس از کووید-19 مارتینز-لورکا و همکاران (2020)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، سرسختی روانشناختی کیامرثی و همکارن (1377) و حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. روابط مستقیم دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS-23 و AMOS-23 و روابط غیرمستقیم با استفاده از بوتاسترپ مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین ترس از کووید-19 با سرسختی روانشناختی، حمایت اجتماعی و بهزیستی روانشناختی رابطه منفی و معنیدار وجود دارد (01/0˂p). همچنین نتایج نشان داد که سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی نقش میانجیگر را ایفا میکنند. با توجه به ارتباط معکوس بین ترس از کووید- 19 و حمایت اجتماعی و سرسختی روانشناختی به نظر میرسد وجود تمهیدات حمایتی از طرف خانواده و اطرافیان در زمان همهگیری کرونا ویروس ضروری باشد. همچنین میتوان با افزایش ویژگی سرسختی روانشناختی میزان ترس از کووید-19 را کاهش داده و بهزیستی روانشناختی افراد را افزایش داد.
عباداله تویاری؛ سعید بختیارپور؛ رضا پاشا؛ محمدرضا برنا
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر،مدل یابی رابطه ی بین اثر تحول روانی- معنوی و حمایت اجتماعی بر شادکامی زناشویی با در نظر گرفتن نقش میانجی تنظیم هیجانی در والدین کودکان استثنایی بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری کلیه والدین کودکان استثنایی استان خوزستان در سال 1398 بودند. به روش نمونه-گیری در دسترس تعداد 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر،مدل یابی رابطه ی بین اثر تحول روانی- معنوی و حمایت اجتماعی بر شادکامی زناشویی با در نظر گرفتن نقش میانجی تنظیم هیجانی در والدین کودکان استثنایی بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری کلیه والدین کودکان استثنایی استان خوزستان در سال 1398 بودند. به روش نمونه-گیری در دسترس تعداد 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه تحول روانی- معنوی، حمایت اجتماعی، شادکامی زناشویی و تنظیم هیجانی در مورد آنها اجرا گردید. داده های پژوهش حاضر به کمک نرم افزار SPSS و AMOS ویراست 24 با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شدند. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از آزمون بوت استراپ استفاده می شود. نتایج پژوهش نشان داد، تمام مسیرهای مستقیم بجز مسیر حمایت اجتماعی به شادکامی زناشویی معنی دار شد. مسیرهای غیرمستقیم نیز از طریق تنظیم هیجانی با شادکامی زناشویی معنی دار شد. بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر در شادکامی زناشویی والدین کودکان استثنایی محسوب میشود . میتواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از تنیدگی های تجربه شده والدین و افزایش شادکامی زناشویی آنها، مفید واقع شود.
اکرم نظری چگنی؛ ناصر بهروزی؛ سید اسماعیل شیخ شبانی هاشمی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 81-100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی با افسردگی و رضایت از زندگی با میانجیگری خوشبینی و حمایت اجتماعی در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه این پژوهش 300 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای اتنخاب شدند. به منظور جمع آوری داده از، پرسشنامههای سبکهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی با افسردگی و رضایت از زندگی با میانجیگری خوشبینی و حمایت اجتماعی در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه این پژوهش 300 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای اتنخاب شدند. به منظور جمع آوری داده از، پرسشنامههای سبکهای دلبستگی سیمپسون، خوشبینی شیر، کارور و بریج، حمایت اجتماعی فیلیپس، افسردگی بک، و رضایت از زندگی ریف، لی، اسکز و شموتی، استفاده شده است. یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن با رضایت از زندگی و افسردگی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنیدار و بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی با رضایت از زندگی و افسردگی به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنیداری وجود دارد. بین سبک دلبستگی ایمن با خوشبینی و حمایت اجتماعی نیز رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. به علاوه، نتایج پژوهش نقش میانجیگری متغیرهای خوشبینی و حمایت اجتماعی را تأیید کردند.